Teatro mínimo¿necesidad de forma o forma de necesidad?

  1. MORÓN ESPINOSA, Antonio César 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 29

Orrialdeak: 605-634

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL29.2020.23411 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Laburpena

Abstract: Short Theater has become a drama enterprise phenomenon with noteworthy characteristics. The relationships of consumption aremuch more close, spontaneous and informal. It attracts a type of spectator who usually shuns traditional spaces. This article gives account of the socalled Minimum Theatre, which encompasses a group of actors, directorsand playwrights in Seville, between 2012 and 2014. They developed aninnovative drama project and were very committed to delve into the socioeconomicand political circumstances of the main years of the last largescalecrisis in Spain.

Erreferentzia bibliografikoak

  • BAJO MARTÍNEZ, M. J. (1996). “Panorama teatral de medio siglo de teatro en Andalucía”. ADE Teatro 54-55, 28-34.
  • BARBA, E. (1997). Teatro. Soledad, oficio y revuelta. Argentina: Catálogos.
  • BERGER, J. (2015b). “Entrevista con Javier Berger”. Inédita.
  • BERGER, J. y otros (2015). Lo mínimo: primera temporada Teatro Mínimo en Sevilla. Sevilla: Junta de Andalucía / Consejería de Cultura.
  • DE BLAS, J. L. (2015). “Entrevista con José Luis de Blas”. Inédita.
  • DUBARRY, J. (2015). “Entrevista con Jorge Dubarry”. Inédita.
  • ESPEJO ROMERO, R. (2005). “Un paseo por el teatro breve andaluz contemporáneo”. En Teatro breve andaluz, Ramón Espejo Romero (ed.), 5-29. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • GUTIÉRREZ CARBAJO, F. (ed.) (2013). Teatro breve actual. Barcelona: Castalia
  • HEATHFRIED, A. (2011). “Dramaturgia sin dramaturgo”. En Repensar la dramaturgia. Errancia y transformación, VV. AA, 91-103. Murcia: CENDEAC
  • MAYORGA, J. (2001). Teatro para minutos. Ciudad Real: Ñaque.
  • MICROTEATRO EN MADRID (s. f.). http://microteatromadrid.es/ [10/11/2015].
  • PAVIS, P. (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.
  • PÉREZ-RASILLA, E. (2008). “Jardiel Poncela y otros autores”. En Historia del teatro breve en España, Javier Huerta Calvo (dir.), 1153-1161. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
  • QUINTANA, R. (2008). Una vida de comediante. La aventura interminable. Sevilla: Suranda.
  • ROMERA CASTILLO, J. (ed.) (2015). El teatro breve en los inicios del siglo XXI. Madrid: Visor Libros.
  • ZURRO, A. (2010). “Presentación”. En Día mundial del teatro, Sevilla, [1-4]. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • ZURRO, A. (2006). “Prólogo”. En 60 obras de 1 minuto de 60 autores dramáticos andaluces, [1-4]. Sevilla: Junta de Andalucía.