Acoso escolar LGB-Fóbico. Implicaciones y estrategias para combatirlo
- Álvarez Bernardo, Gloria
- Lara Garrido, Adrián Salvador
- García Berbén, Ana Belén
ISSN: 2172-7929
Year of publication: 2017
Issue: 15
Pages: 65-76
Type: Article
More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación
Abstract
LGT-bullying is directed to that people whose gender identity and sexual orientation is non-heteronormative. This paper examines those researches about LGB bullying, specifically it examines what is its meaning, its agents, its manifestations, its consequences and possible strategies to deal with it. This bullying damages school environment and has serious consequences in its victims. It is necessary to make teachers aware of this problem, and those possible strategies to prevent and work this type of bullying. It requires active implication of the school community.
Bibliographic References
- Baiocco, R. et al. (2014). Suicidal ideation in spanish and italian lesbian and gay young adults: the role of internalized sexual stigma. Psicothema, 26(4); 490-496.
- Benítez, E. (2016). LGBT-fobia en las aulas 2015. ¿Educamos en la diversidad afectivo-sexual? Madrid: Grupo de Educación de COGAM.
- Benítez, J.L., García-Berbén, A.B. y Fernández, M. (2009). Impacto de un curso sobre maltrato entre iguales en el currículum inicial del profesorado. Electronic Journal of Research in educational psychology, 7(17); 191-208
- Boulton, M. (1997). Teachers’ views on bullying: definitions, attitudes and ability to cope. British Journal of Educational Psychology, 67(2); 223-233.
- Cerezo, F. (2001). Variables de personalidad asociadas en la dinámica bullying (agresores versus víctimas) en niños y niñas de 10 a 15 años. Anales de psicología, 17(1); 37-43.
- C.O.G.A.M. (2013). Homofobia en las aulas: ¿educamos en la diversidad afectiva sexual? Madrid: COGAM.
- Dowling, K.; Rodger, S. y Commings, A. (2007). Exploring attitudes of future educators about sexual minority youth. The Alberta Journal of Education Research, 53 (4); 401-413.
- F.E.L.G.T.B y C.O.G.A.M. (2013). Estudio 2013 sobre la discriminación por orientación sexual y/o identidad de género en España. Madrid: FELGTB-COGAM.
- Foy, J. y Hodge, S. (2016). Preparing educators for a diverse world: understanding sexual prejudice among pre-service teachers. Prairie Journal of Educational Research, 1(1).
- Gairín, J.; Armengol, C. y Silva, B.P. (2013). El “Bullying” escolar. Consideraciones organizativas y estrategias para la intervención. Educación XXI, 16 (1); 17-38.
- Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2015). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European journal of education and psychology, 3(2).
- Garchitorena, M. (2009). Informe jóvenes LGTB. Madrid. FELGTB.
- Generelo, J. y Pichardo, J. I. (2006). Homofobia en el sistema educativo. Madrid: COGAM.
- Guasch, O. (2007). La crisis de la heterosexualidad. Madrid: Laertes.
- Hegde, A.H.; Averett, P.; White, C.P. y Deese, S. (2014). Examining preschool teachers' attitudes, comfort, action orientation and preparation to work with children reared by gay and lesbian Parents. Early Child Development and Care, 184 (7); 963-976,
- INJUVE (2010). Jóvenes y diversidad sexual. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
- Iverson, S. y Christin, S. (2014). Using Theatre to Change Attitudes Toward Lesbian, Gay, and Bisexual Students. Journal of LGBT Youth, 11 (1); 40-61.
- Kochenderfer-Ladd, B. y Pelletier, M. (2007). Teachers' views and beliefs about bullying: influences on classroom management strategies and students' coping with peer victimization. Journal of school psychology, 46 (4); 431-453.
- Kosciw, J. y Díaz, E. (2008). Involved, invisible, ignored: The experiences of lesbian, gay, bisexual and transgender parents and their children in our nation´s K-12 schools. New York: GLSEN.
- Lee, D. y Carpenter, V. M. (2015). “‘What Would You like Me to Do? Lie to You?’ Teacher Education Responsibilities to LGBTI Students.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43 (2); 169–180.
- Martxueta, A. y Etxeberria, J. (2014). Análisis diferencial retrospectivo de las variables de salud mental en lesbianas, gais y bisexuales (LGB) víctimas de bullying homofóbico en la escuela. Psicopatología y Psicología Clínica, 19; 23-35.
- Mayfield, W. (2001). The development of an Internalized Homonegativity Inventory for gay men. Journal of Homosexuality, 41(2); 53–76.
- Morgado, B.; Jiménez, I. y González, M.M. (2009). Ideas del profesorado de primaria acerca de la diversidad familiar. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 221 (4); 441-452.
- Morrison, M. A. y Morrison, T.G (2003). Development and validation of a scale measuring modern prejudice toward gay men and lesbian women. Journal of homosexuality, 43(2); 15-37.
- Murdock, T. B. y Bolch, M. B. (2005): Risk and Protective Factors for Poor School Adjustment in Lesbian, Gay, and Bisexual (LGB) High School Youth: Variable and Person-Centered Analyses, Psychology in the Schools 42 (2), 159-172.
- O’Moore, M. (2000). Critical issues for teacher training to counter bullying and victimization in Ireland. Aggressive behavior, 26 (1), 99-111.
- Olweus, D. (2006). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
- Ortega, R., Del Rey, R. y Casas, J.A. (2013). La convivencia escolar: clave en la prevención del bullying. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6; 91-102.
- Pérez-Testor, C. et al. (2010). Teachers’ attitudes and beliefs about homosexuality. The Spanish Journal of Psychology, 13 (1); 138-155.
- Pichardo, J.I. (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual. Homofobia en los centros educativos. Madrid: Catarata.
- Pichardo, J.I. (Coord.) (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Madrid: Instituto de la mujer para la igualdad de oportunidades.
- Pichardo, J. I. (2015). Introducción. En J. I. Pichardo y M.de Stéfano (Eds.), Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa (pp. 9-12). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- Pichardo, J. I. y Moreno, O. (2015). Diversidad sexual y convivencia: Perspectivas del profesorado. En J. I. Pichardo y M.de Stéfano (Eds.), Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa (pp. 21-46). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- Piedra, J.; Ramírez-Macías, G y Latorre, A. (2014). Visibilizando lo invisible: creencias del profesorado de educación física sobre homofobia y masculinidades. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 25; 45-49.
- Platero, R. (L.) y Gómez, E. (2007). Herramientas para combatir el bullying homofóbico. Madrid: Talasa
- Platero, R. (L.) (2008). La homofobia como elemento clave del acoso escolar homofóbico: algunas voces desde Rivas Vaciamadrid. Información psicológica, 94; 71-83.
- Quiles, M. N.; Betancor, V.; Rodríguez, R.; Rodríguez, A. y Coello, E. (2003). La medida de la homofobia manifiesta y sutil. Psicothema, 15(2); 197-204.
- Richard, G.; Vallerand, O.; Petits, M. y Charbonneau, A. (2015). Discussing Sexual Orientation and Gender in Classrooms: A Testimonial-Based Approach to Fighting Homophobia in Schools. Educational Forum, 79 (4); 421-435.
- Riggs, A.; Rosenthal, A. y Smith-Bonahue, T. (2011). The Impact of a Combined Cognitive-Affective Intervention on Pre-Service Teachers' Attitudes, Knowledge, and Anticipated Professional Behaviors regarding Homosexuality and Gay and Lesbian Issues. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 27(1); 201-209.
- Robinson, K. H. y Ferfolja, T. (2002). A reflection of resistance. Discourses of heterosexism and homophobia in teacher training classrooms. En K. H. Robinson, J. Irwin, y T. Ferfolja (Eds.), From here to diversity: The social impact of lesbian and gay issues in education in Australia and New Zealand (pp. 55–64). New York: Harrington Park Press.
- Sánchez, M. (2015). Las diversidades y la diferencia en educación infantil y primaria. En J. I. Pichardo y M.de Stéfano (Eds.), Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa (pp. 46-62). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- Sánchez, M.; Penna, M. y de la Rosa, B. (2016). Somos como somos. Deconstruyendo y transformando la escuela. Madrid: Catarata.
- Sastre, A. (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia. Madrid: Save the Children.
- Smith, P. K. y Brain, P. (2000). Bullying in schools: lessons from two. Aggressive behavior, 26; 1-9.
- Teruel, J. (2007). Estrategias para prevenir el bullying en las aulas. Madrid, España: Ojos Solares.
- Weinberg, G. (1972). Society and the healthy homosexual. Nueva York: St. Martin's Griffin
- Wernick, L. J.; Kulick, A.; Dessel, A. y Graham, L. F. (2016). Theater and dialogue to increase youth’s intentions to advocate for LGBTQQ people. Research on Social Work Practice, 26(2); 189-202.
- Wyatt, T.; Oswalt, S.; White, C. y Peterson, F. (2008). Are tomorrow’s teachers ready to deal with diverse students? Teacher candidates’ attitudes toward gay men and lesbians. Teacher Education Quarterly, 35(2); 171-185.