Los rankings académicos y la distribución por género de las universidades

  1. Luque-Martínez, Teodoro 1
  2. Faraoni, Nina 1
  3. Doña-Toledo, Luis 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista española de documentación científica

ISSN: 0210-0614 1988-4621

Year of publication: 2020

Volume: 43

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.3989/REDC.2020.2.1663 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de documentación científica

Abstract

This paper examines the distribution of the universities by gender through a percentage of women within the student body, and checks if such distribution has any relation to the position of the universities in the university rankings. Seven rankings, have been selected, both global and synthetic, and a joint database collecting all data on gender distribution of students from 924 universities was created. The results confirm that universities with a more balanced distribution between men and women receive higher scores and, therefore, better ranking positions. The universities with the highest female presence in the students are those with the highest ratio of students per teacher and those with the highest average scores in internationalization indicators. In the indicators of Nobel prizes, Fields medals, and income from the industry, those universities with the highest male presence have higher average scores. These results can contribute to the improvement of equality policies in universities, as well as to guide the strategic and management decisions.

Bibliographic References

  • Abramo, G.; D’Angelo, C. A.; & Di Costa, F. (2019). A gender analysis of top scientists’ collaboration behavior: evidence from Italy. Scientometrics, 120, 405-418.
  • Aiston, S. J. (2011). Equality, justice and gender: Barriers to the ethical university for women. Ethics and Education, 6(3), 279-291.
  • Alba, A. (2000). La riqueza de las familias: mujer y mercado de trabajo en la España democrática. Ariel.
  • Arranz, F. (2001). Hombres y mujeres en el profesorado: un análisis de género. En García de León, M. A. y García de Cortázar, M. (eds.), Las académicas (Profesorado universitario y género), pp. 337-404. Madrid. Instituto de la Mujer.
  • Bird, S. R. (2011). Unsettling universities’ incongruous, gendered bureaucratic structures: A case-study approach. Gender, Work & Organization, 18(2), 202-230.
  • Box-Steffensmeier, J. M.; Cunha, R. C.; Varbanov, R. A.; Hoh, Y. S.; Knisley, M. L.; Holmes, M. A. (2015). Survival analysis of faculty retention and promotion in the social sciences by gender. PloS one, 10(11), e0143093.
  • Braidotti, R. (1994). Nomadic subjects: Embodiment and sexual difference in contemporary feminist theory. New York: Columbia University Press.
  • Caputo, C.; Vargas, D.; Requena, J. (2016). Desvanecimiento de la brecha de género en la universidad venezolana. Interciencia, 41(3), 154-161
  • Carmona-Valdés, S. E. (2015). Hacia una educación con equidad. Praxis, 11(1), 8-18.
  • CE- Comisión Europea (2009). Comunicación de la comisión al consejo, al parlamento europeo y al comité económico y social europeo y al comité de las regiones. Igualdad entre mujeres y hombres. Bruselas. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ ALL/?uri=CELEX:52009DC0077 [Fecha de consulta: febrero 2019].
  • Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) (1998). La presencia de las mujeres en el sistema educativo. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Conley, H.; Jenkins, S. (2011). Still ‘a good job for a woman’? Women teachers’ experiences of modernization in England and Wales. Gender, Work & Organization, 18(5), 488-507.
  • Correll, S. J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased self-assessments. American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • Díez Gutiérrez, E. J.; Terrón Bañuelos, E.; Anguita Martínez, R. (2009). Percepción de las mujeres sobre el” techo de cristal”. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1), 27-40.
  • División de Estadística de la UNESCO (1996). Enseñanza Técnica y Profesional de nivel secundario: Participación femenina en los diferentes sectores de estudios en 1980 y 1992. En: Clair, R. (ed.), La formación científica de las mujeres ¿Por qué hay tan pocas científicas?, pp. 33-50. Madrid, Unesco/La Catarata.
  • Docampo, D. (2008). Rankings internacionales y calidad de los sistemas universitarios. Revista de Educación, (1), 149-176.
  • Docampo, D. (2010). On using the Shanghai ranking to assess the investigation performance of university systems. Scientometrics, 86 (1), 77-92.
  • Duart, F. P.; Quiñones, A. O.; Tobarra, A. (1996). Las Demandas de titulaciones universitarias ante la reforma de los planes de estudio. Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto de la mujer.
  • European Institute for Gender Equality. (2017). Gender Equality Index 2017 - Measuring gender equality in the European Union 2005-2015. UK: EIGE.
  • Gámez, E.; Marrero, H. (2003). Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: Un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología. Anales de Psicología, 19(1), 121-131.
  • García, C. F. (2014). Desequilibrios de género en educación en la España Contemporánea: causas, indicadores y consecuencias. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (33), 49-60.
  • Gauchat, G.; Kelly, M.; Wallace, M. (2012). Occupational gender segregation, globalization, and gender earnings inequality in US metropolitan areas. Gender & Society, 26(5), 718-747.
  • Giménez-Salinas, E. (2005). Mujeres en la Universidad: cien años de prohibiciones. En: Giménez-Salinas Colomer, E. (ed.), Doctas, Doctoras y Catedráticas. Cien años de acceso libre de la mujer a la universidad, pp. 57- 72. Disponible en: http://mujeresconciencia.com/app/ uploads/2015/02/Doctas_doctoras_Castellano_Completo.pdf
  • Grañeras, M. (2003). Las mujeres en los equipos directivos de los centros escolares en España. Organización y gestión educativa, 11 (3), 15-20.
  • Greenhaus, J.H.; Callanan, G.A. (1994). Career Management, 2nd ed, Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers, Orlando, FL.
  • Grove, J. (2013). Gender leadership gap tackled by manifesto. Disponible en: https://www.timeshighereducation.com/news/gender-leadership-gap-tackled-by-manifesto/2002419.article
  • Hazelkorn, E. (2012). The Effects of Rankings on Student Choices and Institutional Selection. En Jongbloed, B.; Vossensteyn, H. (eds.), Access and Expansion Post- Massification: Opportunities and Barriers to Further Growth in Higher Education Participation. London: Routledge.
  • Hernández Armenteros, J.; Pérez García, J. (2018). Demografía universitaria española: aproximación a su dimensión, estructura y evolución. Cuaderno de trabajo 9. Madrid: Studia XXI. Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Hoff Sommers, C. (2008). Why can’t a woman be more like a man? The American, March–April, p. 12.
  • Howe-Walsh, L.; Turnbull, S. (2016). Barriers to women leaders in academia: tales from science and technology. Studies in Higher Education, 41(3), 415-428.
  • Igbaria, M.; Wormley, W. (1992). Race effects on organizational experiences and career success among MIS managers and professionals. MIS Quarterly, 16(4), 507-529.
  • Igbaria, M.; Chidambaram, L. (1997). The impact of gender on career success of information systems professionals: A human-capital perspective. Information Technology & People, 10(1), 63-86.
  • Ion, G.; Durán-Belloch, M. M.; Bernabeu-Tamayo, M. D. (2013). El profesorado y su percepción sobre la igualdad de género en la universidad. Revista Complutense de Educación, 24(1), 123-140.
  • Larivière, V.; Ni, C.; Gingras, Y.; Cronin, B.; Sugimoto, C. R. (2013). Bibliometrics: Global gender disparities in science. Nature News, 504(7479), 211.
  • Light, A.; Ureta, M. (1995). Early-career work experience and gender wage differentials. Journal of Labor Economics, 13(1), 121-154.
  • Lobel, S. A.; Clair, L. S. (1992). Effects of family responsibilities, gender, and career identity salience on performance outcomes. Academy of Management Journal, 35(5), 1057-1069.
  • López-Sáez, M. (1995) La elección de una carrera típicamente femenina o masculina. Desde una perspectiva psicosocial: la influencia del género. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Lozano, F. A. (2004). Las mujeres y la universidad española: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario. Política y sociedad, 41(2), 223-242.
  • Luque-Martínez, T.; Barrio-García, S. del (2016). Constructing a synthetic indicator of research activity. Scientometrics, 108 (3), 1049-1064.
  • Luque-Martínez, T.; Barrio, S. del; Sánchez, J.; Ibáñez, J. A.; Doña, L. (2014). Estudio de egresados de la Universidad de Granada. Editorial Universidad de Granada.
  • Luque-Martínez, T; Del Barrio, S.; Sánchez, J.; Ibáñez, J. A.; Doña, L. (2015). Estudio de egresados de la Universidad de Granada. Editorial Universidad de Granada.
  • Luque-Martínez, T.; Faraoni, N. (2020). Meta-ranking to position world universities. Studies in Higher Education, 45(4), 819-833.
  • Luque-Martínez, T.; Faraoni, N.; Doña Toledo, L. (2018). Meta-ranking de universidades. Posicionamiento de las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, 41(1), 1-16.
  • Mangas, M. D. L. O. G. (2002). Mujer y universidad: espacios de conocimiento y espacios de poder. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (4).
  • Martínez García, J. S. (2007). Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas. Revista de Educación, 342, 287-306.
  • Matus-Lopéz, M.; Gallego-Morón, N. (2015). Glass ceiling in the University. If I don’t see it don’t believe it. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611-626.
  • Mauleón, E.; Bordons, M. (2014). Indicadores de actividad tecnológica por género en España a través del estudio de patentes europeas. Revista Española de Documentación Científica, 37(2), e043.
  • McWhirter, E. H. (1997). Perceived barriers to education and career: Ethnic and gender differences. Journal of Vocational Behavior, 50(1), 124-140.
  • Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MCIU) (enero 2019). Anuario de Indicadores universitarios 2018.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Datos y cifras del sistema universitario español. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/universitaria/datos-cifras.html
  • Mora García de Lomas, J. M. (2017). Los estudiantes y la reputación de la universidad. Vida universitaria, Universidad de Navarra. Recuperado de https://www.unav.edu/web/vida-universitaria/detalle-opinion2/2017/04/04/los-estudiantes-y-la-reputaci%C3%B3n-de-la-universidad?articleId=13417543
  • Morley, L. (2014). Lost leaders: Women in the global academy. Higher Education Research & Development, 33(1), 114-128.
  • Morrison, A. M.; White, R. P.; White, R. P.; Van Velsor, E. (1987). Breaking The Glass Ceiling: Can Women Reach The Top Of America’s Largest corporations? Pearson Education.
  • Muñoz, M. T.; Mullet, E. (1990). Los determinantes de las preferencias profesionales de los adolescentes. Evaluación Psicológica, 6, 155-170.
  • Navarro-Guzmán, C.; Casero-Martínez, A. (2012). Análisis de las diferencias de género en la elección de estudios universitarios. ESE. Estudios sobre educación, 22, 115-132.
  • Papadópulos, J.; Radakovich R. (2003). Estudio Comparado de Educación Superior y Género en América Latina y el Caribe. IESALC-Unión de Universidades de América Latina. Recuperado http://www.ses.unam.mx/curso2013/pdf/Papadopulos2006.pdf
  • Pérez-Tyteca, P., Castro, E. (2011). La ansiedad Matemática y su red de influencias en la elección de carrera Universitaria. En Marín, M., Fernández, G., Blanco, L. J., Palarea, M. M. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 471-480). Ciudad Real: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Powell, G. N.; Butterfield, D. A.; Parent, J. D. (2002). Gender and managerial stereotypes: have the times changed? Journal of Management, 28(2), 177-193.
  • Sáinz, M.; López-Sáez, M.; Lisbona, A. (2004) Expectativas de rol profesional de mujeres estudiantes de carreras típicamente femeninas o masculinas. Acción Psicológica, 3, 111-123.
  • Seagram, B. C.; Gould, J.; Pyke, S. W. (1998). An investigation of gender and other variables on time to completion of doctoral degrees. Research in Higher Education, 39(3), 319-335.
  • Shavit, Y.; Blossfeld, H. P. (1996). Equalizing educational opportunity: Do gender and class compete? En Erikson, R. y O. Jonsson, J. (Eds.), Can education be equalized? The Swedish Case in Comparative Perspective, pp. 233-254. Boulder, Colorado: Westview Press.
  • Stroh, L.K.; Brett, J.M.; Riley, A.H. (1992). All the right stuff: a comparison of female and male managers’ career progression. Journal of Applied Psychology, 77, 251-260.
  • Sugimoto, C., Larivière, V. (2019). Indicators for social good. CWTS. Recuperado de https://www.cwts.nl/ blog?article=n-r2w2c4&title=indicators-for-social-good
  • Summers, L. H. (2005). Remarks at NBER Conference on diversifying the science & engineering workforce Cambridge, MA.
  • Teelken, C.; Deem, R. (2013). All are equal, but some are more equal than others: Managerialism and gender equality in higher education in comparative perspective. Comparative Education, 49(4), 520-535.
  • Tidball, M. E. (1976). Of men and research: The dominant themes in American higher education include neither teaching nor women. The Journal of Higher Education, 47(4), 373-389.
  • Timmers, T. M.; Willemsen, T. M.; Tijdens, K. G. (2010). Gender diversity policies in universities: a multi-perspective framework of policy measures. Higher Education, 59(6), 719-735.
  • Trotter, L. J. (2017). Making A Career: Reproducing Gender within a Predominately Female Profession. Gender & Society, 31(4), 503-525.
  • Tzanakou, C.; Pearce, R. (2019). Moderate feminism within or against the neoliberal university? The example of Athena SWAN. Gender, Work & Organization, 26 (8), 1191, 1211.
  • UNESCO Institute for Statistics (2018). https://tellmaps. com/uis/gender/#!/tellmap/79054752
  • Van den Brink, M.; Benschop, Y.; Jansen, W. (2010). Transparency in academic recruitment: a problematic tool for gender equality? Organization Studies, 31(11), 1459-1483.
  • Wagner, C. (15 de mayo de 2019). Measuring Inequality - Creating an indicator to assess gender bias in universities. LSE Impact Blog. Recuperado de https:// blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2019/05/15/ measuring-inequality-creating-an-indicator-to-assess-gender-bias-in-universities/
  • Walby, S. (2011). Is the knowledge society gendered? Gender, Work and Organization, 18(1), 1–29.
  • Willemsen, T. M. (2002). Gender typing of the successful manager. A stereotype reconsidered. Sex Roles, 46, 385-391.
  • World Bank (2016). World Development Indicator. https://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&series=SE.PRM.TCHR.FE.ZS&country=
  • World Economic Forum (2017). The Global Gender Gap Report 2017. Recuperado de http://www3.weforum. org/docs/WEF_GGGR_2017.pdf [Fecha de consulta: febrero 2019].
  • World Intellectual Property Organization (2016). Identifying the Gender of PCT inventors. Economics & Statistics Series, 33. https://www.wipo.int/edocs/ pubdocs/en/wipo_pub_econstat_wp_33.pdf
  • Wright, T. (2016). Women’s experience of workplace interactions in male-dominated work: The intersections of gender, sexuality and occupational group. Gender, work & organization, 23(3), 348-362.
  • Zeegers, P. (2004). Student learning in higher education: A path analysis of academic achievement in science. Higher Education Research & Development, 23(1), 35- 56.