Relación entre la depresión infantil y el estilo de respuesta reflexivo-impulsivo

  1. Gualberto Buela-Casa 1
  2. Hugo Carretero-Dios
  3. Macarena de los Santos Roig
  1. 1 Facultad de Psicología, Universidad de Granada
Revista:
Salud mental

ISSN: 0185-3325

Any de publicació: 2001

Volum: 24

Número: 3

Pàgines: 17-23

Tipus: Article

Altres publicacions en: Salud mental

Resum

The main purpose of the present study is to analyze the relationship between the depressive symptoms in 10 to 12 years old children and their confrontation of problems with uncertainty in their response. The reflexive-impulsive response style assessment was elaborated with the Spanish adaptation of the Matching Familiar Figures Test 20, MFFT-20. This response style was chosen for its demonstrated relationship with psychopathological problems, such as depression, and because it is to be operationaly defined as the uncertainty when answering tasks. The Spanish adaptation of Child Depression Inventory, CDI was used to evaluate depression. The results demonstrate the relationship between child depression and their uncertainty in the solution of problems. The depressive subjects make more errors in the MFFT-20, although their response latency doesnít differ from that of the non depressive, which means that their performance is more inefficient

Referències bibliogràfiques

  • ANCILLOTI JP: Dimension réflexive-impulsive de la personnalité et fonctionnement cognitif. Cah Psychol Cogn, 5:667-686, 1985.
  • BLOCK J, BLOCK JH, HARRINGTON DM: Some misgivings about the Matching Familiar Figures Test. Dev Psychol, 10:611-632, 1974.
  • BUELA-CASAL G, CARRETERO-DIOS H, DE LOS SANTOS-ROIG M: Reflexividad frente a impulsividad en el rendimiento académico: un estudio longitudinal. Análisis Modificación Conducta, 26(108): 555-583, 2000.
  • BUELA-CASAL G, CARRETERO-DIOS H, DE LOS SANTOS-ROIG M: Consistencia longitudinal de la reflexividad-impulsividad evaluada a través del Matching Familiar Figures Test 20, MFFT-20. Clínica Salud, 2001 (en prensa).
  • BUELA-CASAL G, CARRETERO-DIOS H, DE LOS SANTOS-ROIG M: La reflexividad-impulsividad como una dimensión continua: validación del sistema de clasificación de Salkind y Wright (1977). Revista Latinoamericana Psicología, 2001 (en prensa).
  • CAIRNS FD, CAMMOCK J: Development of a more reliable version of the Matching Familiar Figures Test. Dev Psychol, 5:555-560, 1978.0
  • DEL BARRIO V: Situación actual de la evaluación de la depresión infantil. Evaluación Psicológica, 6(2):171-209, 1990.
  • DEL BARRIO V: Depresión Infantil. Ariel, Barcelona, 1997.
  • DEL BARRIO V, MORENO-ROSSET C, LOPEZMARTINEZ R: El Children´s Depression Inventory (CDI); Kovacs (1992). Su aplicación en población española. Clínica y Salud, 10(3):393-416, 1999.
  • DODGE K: Social-cognitive mechanisms in the development of conduct disorder and depression. Annu Rev Psychol, 44:559-584, 1993.
  • EGELAND B, WEINBERG RA: The Matching Familiar Figures Test: A look to its psychometric credibility. Child Dev, 47:483-491, 1976.
  • GJERDE PF, BLOCK J, BLOCK JH: Longitudinal consistency of Matching Familiar Figures Test perfomance from early childhood to preadolescence. Dev Psychol, 21:262-271, 1985.
  • KAGAN J, LAPIDUS D, MOORE M: Infant antecedents of later cognitive functioning. Child Dev, 49:1005-1023, 1978.
  • KAGAN J, ROSMAN B, DAY D, ALBERT J, PHILLIPS W: Information processing in the child: Significance of analitic and reflective atitudes. Psychological Monographs, 78, 1964.
  • KAZDIN AE: Assessment of childhood: Current issues and strategies. Behavioral Assessment, 9:291-319, 1987.
  • KOJIMA H: Some psychometrics problem of the Matching Familiar Figures Test. Percept Motor Skill, 43:731-742, 1976.
  • KOVACS M: Children´s Depression Inventory (CDI). Multi Health Systems, Inc., Toronto, 1992.
  • KOVACS M, BECK AT: A empirical clinical approach toward a definition of childhood depression. En: Shulterbratt JG (ed). Depression in Childhood: Diagnosis, Treatment and Conceptual Models. Raven Press, Nueva York. 1977.
  • MARRERO H, BUELA G, NAVARRO F, FERNANDEZ L: Inteligencia Humana: Más Allá de lo que Miden los Tests. Labor, Barcelona, 1989.
  • MEICHENBAUM D, GOODMAN J: Training impulsive children to talk to themselves: a mesure of developing self control. J Abnorm Psychol, 77:115-126, 1971.
  • MESSER SB, BRONDZINSKY DM: Three years stability of reflection.Impulsivity in young adolescents. Dev Psychol, 17:848-850, 1981.
  • MORGAN J: Recreational use of ecstasy (MDMA) is associates with elevated impulsivity. Neuropsychofarmacology, 19(4):252-264, 1998.
  • NAVARRO MJ: El estilo cognitivo impulsividad-reflexividad y otras variables del sujeto. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 1987.
  • NICKERSON RS, PERKINS DN, SMITH EE: The Teaching of Thinking. LEA, Hillsdale, 1985.
  • NISSEN G: Depressive syndrome in Kinder-und Jugendalter. Springer-Berlag, Berlín, 1971.
  • PALACIOS J: Reflexividad-impulsividad. Infancia Aprendizaje, 17:29-69, 1982.
  • PALACIOS J, CARRETERO M: Implicaciones educativas de los estilos cognitivos. Infancia Aprendizaje, 18:83-106, 1982.
  • POLAINO-LORENTE A: La Depresión. Martínez-Roca, Barcelona, 1985.
  • POLAINO-LORENTE A: Trastornos afectivos en la infancia.En: Luciano MC (ed). Manual de Psicología Clínica: Infancia y Adolescencia. Promolibro, Valencia,1997.
  • QUIROGA MA, FORTEZA JA: La reflexividadimpulsividad. Estado de la cuestión y análisis de las caracter ísticas psicométricas del test MFF20. Invetigaciones Psicológicas,5:97-125, 1988.
  • SALKIND NJ, WRIGHT JC: The development of reflectionimpulsivity and cognitive efficiency (an integrated model).Hum Dev, 20:377-387, 1977.
  • SCHWARTZ M, FRIEDMAN RJ, LINSAY P, NARROL H: The relationship between conceptual tempo and depression in children. J Consult Clin Psych, 50(4):488-490, 1982.
  • SERVERA M: La modificación de la reflexividadimpulsividad y el rendimiento académico en la escuela a partir del enfoque de la instrucción en estrategias cognitivas.Tesis doctoral. Universidad de las Islas Baleares, 1992.
  • SERVERA M: Evaluación de los estilos cognitivos. En: Buela-Casal G, Sierra JC (eds). Manual de Evaluación Psicológica: Fundamentos, Técnicas y Aplicaciones. Siglo Veintiuno de Espa ña Editores, Madrid, 1996.
  • VITARO F, FERLAND F, JACQUES C, LADOURER R: Gambling, substance use, and impulsivity during adolescence. Psychology Addictive Behaviors, 12(3):185-194, 1998.
  • WELDECK T, MILLER L: Gender and impulsivity differences in licit substance use. J Subst Abuse, 9:269-275, 1997.