Del teatro digital al teatro posdigital

  1. María Ángeles Grande Rosales 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Don Galán: revista de investigación teatral

ISSN: 2174-713X

Year of publication: 2017

Issue: 7

Pages: 39-46

Type: Article

More publications in: Don Galán: revista de investigación teatral

Abstract

This article describes different modalities of contemporary digital theater concerning the aesthetic category of intermediality both in live and electronic performance. After exemplifying some characteristics and significant resources of this theatre, it is possible to use Matthew Causey’s concept of postdigital performance to demonstrate its possible effects on the technosocial paradigm of our time.

Bibliographic References

  • Abuín, Anxo (2008a). «Consideraciones sobre la posibilidad de un teatro virtual», en Tortosa, Virgilio ed. (2008) Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual, Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Abuín, Anxo (2008b). «Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos», Signa, 17, UNED, pp. 29-56.
  • Abuín, Anxo (2012). «De listas y números. La estética de base de datos en el teatro actual», Ponencia en el Seminario Teatro y cibercultura, Universidad de Granada. En línea: https://www.youtube.com/watch?v=_DS8bkN2LoM.
  • Borràs Castanyer, Laura (2009). «Ciberteatro: posibilidades dramatúrgicas en la era digital». En Becerra, Carmen ed. (2009) Lectura. Imágenes, Cine y Teatro, Vigo, Academia del Hispanismo, pp. 33-46.
  • Bellomi, Paola (2016). «Teatro digital. ¿Realidad o utopía? Nuevas tecnologías en el teatro español actual», Cuadernos Aispi, 7, pp. 47-62.
  • Bienvenido Fons Sastre, Martin (2013). «Marcel.lí Antúnez y la sistematurgia: proyecto Membrana y el actor expandido», en Romera Castillo, José ed. (2013), pp. 487-500.
  • Borriaud, Nicolas (2006). Estética relacional, Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora.
  • Borriaud, Nicolas (2009). Postproducción, Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora.
  • Cabur, Beatriz (2015). «La telepresencia en el teatro de texto», 1616: Anuario de literatura Comparada, 5, pp. 75-84.
  • Causey, Matthew (1999). «The Screen Test of the Double. The Uncanny Performer in the Space of Tecnology», Theatre Journal, 41/4, pp. 383-394.
  • Causey, Matthew (2016). «Postdigital Performance», Theatre Journal, 6/3, pp. 427-441.
  • Chatzichristodoulo, Maria (2012). «Cyberformance? Digital or Networked Performance? Cybertheaters? Or Virtual Theatres? …or all the above?», en línea: http://www.cyposium.net/selected-presentations/chatzichristodoulou/
  • Cornago Bernal, Óscar (2004). «El cuerpo invisible: teatro y tecnologías de la imagen», Arbor, vol. 177, n. 699-700, pp. 595-610.
  • Dixon, Steve & Smith, Barry (2007). Digital Performance: a History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, Cambridge, The MIT Press.
  • Fischer-Lichte, Erika (2004). Estética de lo performativo, Madrid, Abada.
  • Garnier, Enmanuelle (2013). «De los dos lados de la webcam : Venecia, una performance de Angélica Liddell», en: Romera Castillo, José ed., pp. 403-419.
  • Giannachi, Gabriela (2004). Virtual Theatres: an Introduction, London and New York, Routledge.
  • Grande, Mª Ángeles (2013). «Tecnologías de la performance digital en Johannes Birringer», en: Romera Castillo, José ed., pp. 546-557.
  • Grande, Mª Ángeles (2015). «Mundos que se desvanecen. Tecnoteatros y performatividad», Caracteres, 4/2, pp. 8-17.
  • Grande, Mª Ángeles y Sánchez-Montes, María José (2016). «Posibilidades de un teatro transmedia», Artnodes, 18, pp. 64-70.
  • Kattenbelt, Chiel (2008). «Intermediality in Theatre and performance. Definitions, Perceptions and Medial Relationships», Culture, Language and Representation, VI, pp. 19-29.
  • López Mozo, Jerónimo (2013). «Internet: de herramienta útil a materia dramática », en Romera Castillo, José ed. (2013), pp. 195-218.
  • Martín Bienvenido, Fons Sastre (2013). «Marcel.lí Antúnez y la sistematurgia: proyecto Membrana y el actor expandido», en: Romera Castillo, José ed. (2013), pp. 487-500.
  • Masura, Nadja Linnine (2007). Digital theatre: a «Live» and Mediated Art Form Expanding Perceptions of Body, Place, and Community, Tesis doctoral, http://drum.lib.umd.edu/handle/1903/7430
  • Molpeceres, Sara (2012). «Del texto a la ópera virtual: el Don Quijote mutante de La Fura dels Baus», en Alemany Ferrer, R. y Chico Rico eds. (2012) Ciberliteratura y Comparatismo, Alicante, Selgyc, pp. 201-214.
  • Pavis, Patrice (2013). La puesta en escena contemporánea. Orígenes, tendencias y perspectivas, Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2015.
  • Pérez, Elena (2014). «The Expansion of Theatrical Space and the Role of the Spectator», Nordic Theatre Studies, 26/2, pp. 35-41.
  • Romera Castillo, José ed. (2013). Teatro e internet en la primera década del siglo XXI, Madrid, Verbum.
  • Saltz, David Z. (2001). «Live Media: Interactive Technology and theatre», Theatre Topics, 11/2, pp.107-130.
  • Sanfilippo, Marina (2013). «Giacomo Verde: la palabra tecnológica de un digital storyteller », en Romera Castillo, José ed. (2013), pp. 522-532.
  • Sánchez-Montes, María José (2013). «Realidades virtuales: Johannes Birringer», en Romera Castillo, José ed., 533-545.
  • Saumell, Mercè y Padrissa, Carlos (2001). «Teatro Digital I», en Las fronteras del teatro. Tercer milenio-II, Málaga, Cuadernos del Aula de Teatro 17, Universidad de Málaga.
  • "La Fura dels Baus" en Archivo virtual de las artes escénicas, http://artesescenicasuclm.es/index.php?sec=texto&id=48
  • Shaughnessy, Nicola (2012). Applying Performance: Live Art, Socially Engaged Theatre and Affective Practice, Basingstoke, Palgrave Macmillan.
  • Tortosa, Virgilio (2015). «La carne y el píxel. De la representación al simulacro y viceversa». Caracteres, 4/2, pp. 43-56.
  • Zorita Aguirre, Itziar (2015). Teatro Contemporáneo y Medios audiovisuales: primer acercamiento teórico, Tesis doctoral, en línea: www.tdx.cat/bitstream/10803/385840/1/iza1de1.pdf