La desesperante levedad de la consideración artísticaProcesos y retrocesos en la artificación del cómic

  1. Miguel Peña Méndez 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
HUM 736 : Papeles de cultura contemporánea

ISSN: 2254-5646

Year of publication: 2019

Issue Title: Procesos de artificación del cómic

Issue: 22

Pages: 9-36

Type: Article

More publications in: HUM 736 : Papeles de cultura contemporánea

Abstract

After more than a hundred years and the accomplishment of works that are now part of universal culture, the consideration of comics as an art form is a fact. This study shows the mechanisms that have triggered the different agents that conform the art world in its recognition as such. Nonetheless the consideration of comic books as an art form is imbued with some characteristics and tensions that translate into it being permanently questioned pending a legitimacy that is never satisfactory due to its particular characteristics.

Bibliographic References

  • Horrocks, D. Hicksville. Astiberri. Bilbao, 2010: 206.
  • Heinich, N. y Shapiro, R. (dir.) (2012) Del’artification. Enquêtes sur le passage à l’art. Editions de l’Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales.
  • Gállego, J. El Pintor de artesano a artista. Diputación Provincial de Granada, Granada, 1995.
  • Shiner, L. (2004) La invención del arte: una historia cultural. Paidós: 21-39.
  • The 7 Lively Arts. The Classic Appraisal of the Popular Arts. Comic strips, movies, musical comedy, vaudeville, radio, popular music, dance. Nueva York, Dover Publications, 1977 [Harper & brothers, 1924].
  • Greenberg, C.”Vanguardia y Kitsch” (1939) en Arte y Cultura. Paidós, 2002: 21.
  • Heinich, N. “L’artification de la bande dessinée” en Le débat, nº 195, mayo-agosto, 2017: 6-7.
  • Kim Munson en Duncan, R. y Smith, M. (eds.) The secret origins of comics studies, New York: Rouledge, 2017
  • Munson. Comic Art in Museums. University Press of Mississippi, 2020.
  • Peña Méndez, Miguel. “¿Se puede exponer un cómic? Historia de las dificultades para colgar un tebeo en la pared”. Ouch! Nº2, 2018: 30-35.
  • Remesar, A. y Altarriba, A. Comicsarias, PPU, 1987
  • Beaty, B. Comics versus Art, University of Toronto Press, 2012
  • Groensteen, T. Un objet culturel non identifié. Editions de l’an 2, 2006
  • Groensteen, T. La bande dessinée au tournant, Les impressions Nouvelles, 2017.
  • “Avant-propos”, Musée des Arts Decoratives / Palais du Louvre. París, 1967: 4.
  • Gasca, L. y Mensuro, A. La pintura en el cómic. Cátedra, Madrid, 2014.
  • Groensteen, T. Parodies. La bande dessinée au second degree. Skira Flamarion. París, 2010.
  • Sheridan, M. Comics and Their Creators, Life Stories of American Cartoonists. Westport: Hyperion 1977 [Hale Cushman & Flint, 1942].
  • Stein, D. “Was ist ein Comic-Autor? Autorinszenierung in autobiografischen Comics und selbstporträts” en Ditschke, S., Kroucheva, K., Stein, D. (eds.) Comics. Zur Geschichte und Theorie eines populärkulturellen Mediums. Transcript, Bielefeld, 2009: 201-237.
  • Heinlich, N. “Note sur l’aura de Walter Benjamin”, Actes de la Recherche en Sciences Sociales, nº31, enero, 1980.
  • Rosenberg, D. y Sterckx, P. VRAOUM!, Tresors de la Bande Dessinée et Art Contemporain. Fage editions/ La maison rouge, 2009.
  • Conget, J.M. El olor de los tebeos. Valencia: Pre-Textos; Sevilla: Diputación de Sevilla, 2004.
  • Caradec, F. I primi eroi. Garzanti, 1962.
  • Empaytaz, F.. y Peignot, J. Les Copains de notre enfance. Denoel, París, 1963.
  • Caen, M., Sternberg, J. y Lob, J. Les Chefs-d’oeuvre de la bande dessinée- Anthologie Planète. Editions Planète, París, 1967.
  • Ory, P. Martin, L., Mercier, J-P. y Venayre, S. L’art de la Bande Dessinée. Citadelles & Mazenod, Paris, 2012.
  • Delcroix,O. y Vertaldi, A. “De la BD considérée comme un des beauxarts”. Le Figaro. http://www.lefigaro.fr/bd/2012/10/29/03014-20121029ARTFIG00332-de-la-bd-consideree-comme-un-des-beaux-arts.php. 29/10/2012.
  • Lesser, R. A Celebration of Comic Art and Memorabilia. Hawthorn Books, Nueva York, 1975
  • Brunetti, I. Aesthetics : a memoir. Yale University Press, New Haven, Conn. 2013.
  • West, R.V. “Comics as “Ding an Sich”: A note on Means and Media” en Harvey, R.C. Children of the Yellow Kid. The Evolution of the American Comic Strip, Frye Art Museum/ University of Washington Press, Seattle y Londres, 1998: 169-172.
  • Deneyer, F. Petites histoires originales. Un voyage parmi les planches originales de la bande dessinée. Musée Jijé, Bruselas, 2016.
  • Vilches, G. Del boom al crack: la explosión del cómic adulto en España: (1977-1995). Diminuta, Barcelona, 2018
  • Sabin, R. Adult Comics. An introduction. Routledge, Londres y Nueva York, 1993.
  • Dagen, P. “Sens dessus dessous. Art contemporain et bande dessinée”. Le Debat Gallimard. Le sacre de la bande dessiné. Nº195, mayo-agosto 2017: 16-24.
  • Clauss, Ingo et al. KABOOM! : Comic in der Kunst = Comics in art, Weserburg Museum für Moderne Kunst, Bremen, 2013
  • Affolter, C. et al. “Mit Pikasso macht man kasso” Kunst und kunstwelt im comic, Museum für Gestaltung, Zurich, 1990
  • Hadju, D. La plaga de los cómics. Cuando los tebeos eran peligrosos. Es Pop, Madrid, 2018: 48.
  • Groensteen, T. La bande dessinée depuis 1975. Albin Michel/ MA editions, París, 1985: 19.
  • Guiral, A. “¿Qué es la historieta?” en Bergado, R., Galvez, P., Guiral, A. y Redondo, J. Comics: Manual de Instrucciones. Astiberri, Bilbao, 2016: 7-20.
  • Groensteen, T. “Why are comics still in search of cultural legimitation?” en Magnussen, A. y Christiansen, H. (eds.) Comics and Culture. Analytical and Theoretical Approaches to Comics. Museum Tusculanum Press, Copenhagen, 2000: 8-29.
  • Peña Méndez, M. “¿Por qué el cómic no era arte? Algunas reflexiones sobre arte y cómic en la ámbito universitario”. Ouch! nº 1 (Universidad de Granada, 2017): 38-42.
  • Herzog, W. La Cueva de los sueños olvidados, 2010
  • Bulin-Xavier, G. Homo spiritualis (La dimension spirituelle de l’Homme). Edilivre, París, 2017.
  • Wertham, F. Seduction of the Innocent. Rinehardt, 1954
  • Lent, J. A. (ed.) Pulp Demons: International Dimensions of the Postwar Anti-Comics Campaign. Associated University Press, 1999.
  • Bradbury, R. Fahrenheit 451. Orbis, Barcelona, 1984: 49
  • “Catherine quita a la belleza todo el peso que con demasiada frecuencia nos impide disfrutarla” Lançon, Ph. “Catherine, lavandera ligera” en Meurisse, C. La levedad, Impedimenta, Madrid, 2017: 3.