Competencia digital del profesorado para la atención al alumnado con dificultades de aprendizaje. Una revisión teórica

  1. López Núñez, Juan Antonio 1
  2. Campos Soto, María Natalia 1
  3. Aznar Díaz, Inmaculada 1
  4. Rodríguez Jiménez, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Aldizkaria:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Nuevos retos en competencia digital y formación del profesorado

Alea: 23

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 143-154

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/REIFOP.419171 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Laburpena

The use of new methodologies in the educational field, such as the use of technology, has a positive influence on the reduction of learning difficulties presented by primary school students in general and those suffering from some type of disorder such as ADHD in particular.  This is the origin of the interest in carrying out this study, through which we wish to analyse the current situation of the scientific literature present in the Scopus database, in relation to the use of ICT in education with respect to learning difficulties. The results show that in the last forty-four years (1975-2019) the existing publications on the subject in question have increased significantly, going from publishing one document in 1975 to producing fifty-nine in 2019, that is, from a production of 0.014% to 8.79%. The scientific literature shows a first increase in 2010 (44 publications) until reaching 59 in 2019, which makes us think that it will continue to increase in the coming years. The study ends by proposing to carry out a study of similar characteristics in the databases of Dialnet, Web of Science or Google Scholar.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Citas Ardanuy Y. (2012). Breve introducción a la bibliometría. Barcelona, España: Universitat de Barcelona.
  • Arici, F., Yildirim, P., Caliklar, Ş., y Yilmaz, R. M. (2019). Research trends in the use of augmented reality in science education: Content and bibliometric mapping analysis. Computers & Education, 142, 103647.
  • Aznar Díaz, I., Trujillo Torres, J. M., & Romero Rodríguez, J. M. (2018). Estudio bibliométrico sobre la realidad virtual aplicada a la neurorrehabilitación y su influencia en la literatura científica. Revista Cubana De Información En Ciencias De La Salud, 29(2), 1-10.
  • Braojos, C. G., Romera, A. M., Pérez, H. S., Satorres, A. V. C., & Cano, A. F. (2017). Análisis temático de la investigación educativa soportada por Grounded Theory. Bordón. Revista de pedagogía, 69(1), 83-102.
  • Campos-Soto, M.N., López-Núñez, J.A., Marín, J. A. (2017). Funcionalidad de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje en niños diagnosticados con TDAH. En Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. y Sánchez-Rivas, E. (Edit.). Innovación docente y uso de las TIC en educación. Málaga, España: UMA Editorial.
  • César-Mejía Z., & Vilma -Varela C. (2015). Comorbidity of reading and writing learning. Disabilities in children diagnosed with ADHD. Psicología desde el Caribe, 1, 121-144.
  • Chousa-Cortés, C., Martínez-Figueira, M.E. y Raposo-Rivas, M. (2017). Las TIC para la intervención educativa en TDAH: un estudio bibliométrico. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 56(3), 142-161.
  • Cruz, M. (1999). Bibliometría y Ciencias Sociales. Clío: History and History Teaching, 7, 1-10.
  • Estévez, B. y León, M.J. (2015). La inclusión educativa del alumnado con TDA/TDAH. Rompiendo con las barreras curriculares y organizativas de los centros escolares de Educación Primaria. [tesis doctoral]. Granada, Universidad de Granada.
  • Estévez, B. y León, M.J. (2014). Una mirada inclusiva hacia el TDAH en las aulas escolares. XI Congreso Internacional y XXXI Jornadas de Universidades y Educación Inclusiva. Quaderns Digitals.net. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.DescargaArticuloIU.descarga&tipo=PDF&articulo_id=11346&PHPSESSID=06a5516fbf575bded0997f2d71928016
  • Fernández-Cano, A., y Bueno, A. (1999). Synthesizing scientometric paterns in Spanish educational research. Scientometrics, 46(2), 349-367.
  • Fernández-Herrero, J., Lorenzo-Lledó, G., Carreres, A. L. (2018). A bibliometric study on the use of virtual reality (VR) as an educational tool for high-functioning Autism Spectrum Disorder (ASD) children. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education, 59-80.
  • Figueredo, M.D.O., Mazer, S.M., Guillaumon Emmel, M.L., Alba, E.F. (2014). Scientific production on learning disabilties in Brazil: A literatura Review. Aula Abierta, 42(1), 31-38. doi:10.1016/S0210-2773(14)70006-X
  • Fundación Cadah (2012). TDAH en la infancia: Detección precoz, diagnóstico y tratamiento. [blog]. Recuperado de https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/tdah-en-la-infancia-deteccion-precoz-diagnostico-y-tratamiento.html
  • García-Perales, R., Palomares-Ruiz, A. y García-Perales, R. (2017). La respuesta individualizada de las dificultades de aprendizaje y las TIC. En Palomares-Ruiz. A. (coord.), Una mirada internacional sobre la educación inclusiva (pp. 26-33). Castilla La Mancha, España: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, http://doi.org/10.18239/jor_08.2017.01
  • García-Pimentel, L., Puñales-Ávila, C.L. y Muñoz-Martínez, C.A. (2019). Del proceso formativo del maestro primario, una mirada desde la didáctica de la matemática. Matanzas, Cuba: Universidad de Matanzas. ISBN: 978-959-16-4317-9
  • García, R. (2016). Sexo femenino y capacidades matemáticas: desempeño de los más capaces en pruebas de rendimiento matemático. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 24 (90), 1-25.
  • Gómez-García, G., Rodríguez-Jiménez, C., & Ramos-Navas-Parejo, M. (2019). Virtual Reality in Physical Education area. Journal of Sport and Health Research. 11(Supl 1), 177-186.
  • González Castellano, N. (2017). Inteligencias múltiples y dificultades de aprendizaje. MLS-Educational Research, 1 (1), 19- 38. DOI: 10.29314/mlser.v1i1.26
  • Instrucciones de 8 de marzo de 2017, de la dirección general de participación y equidad, por las que se actualiza el protocolo de detección, identificación del alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo y organización de la respuesta educativa. Sevilla. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/abaco-portlet/content/fa188460-6105-46b1-a5d0-7ee9b19526df
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE 295, 10/12/2013.
  • Ley 17/2007, de 10 de diciembre, de Educación de Andalucía. BOJA 252, 26/12/2007.
  • Luna, M.R. (2013). Tecnología y discapacidad: Una mirada pedagógica. En RDU, Revista Digital Universitaria, 14 (12), 1-19. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.14/num12/art53/
  • Martin, S., Diaz, G., Sancristobal, E., Gil, R., Castro, M., y Peire, J. (2011). New technology trends in education: Seven years of forecasts and convergence. Computers & Education, 57(3), 1893-1906.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. INTEF (2012). Respuesta educativa para alumnado con TDAH. Realidad educativa de los alumnos con TDAH. Recuperado de http://formacion.educalab.es/mod/page/view.php?id=20136
  • Miranda, A. (1990). Bibliometría. Bibliotecas, 8(1), 1-11. Recuperado de: https://revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/761
  • Moreno-Guerrero, A.J. (2019). Estudio bibliométrico de la Producción Científica sobre la Inspección Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambios en Educación, 17, 23-40. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.002
  • Pazos, M., Raposo-Rivas, M. y Mar