Frecuencia de práctica y motivos de participación en actividades físicas en función de la etnia en escolares de 13-14 años de Melilla
- Alemany Arrebola, Inmaculada 1
- Granda Ortells, Lucia 1
- Mingorance Estrada, Angel Custodio 1
- Montilla Medina, Mariano 1
- Granda Vera, Juan 1
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Any de publicació: 2021
Número: 39
Pàgines: 148-154
Tipus: Article
Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Resum
The present article presents the results of a study aimed at know the influence of ethnia in weekly and daily practice and inthe reasons for practicing physical activity that show school age 13-14 years of Melilla. The participants were all 548 schoolchildren(267 boys and 281 girls) in courses 1st and 2nd (13-14 years) from four high schools in Melilla. Data were collected through the «Habitsof Participation in Physical Activities Questionnaire». The results show the existence of significant differences according to ethnicity,but only in the case of boys in reasons for participation in physical activities in those related to health «I like to be healthy», «it is goodto exercise», «Fun», «physical aspect», with those related to sports performance «» I like competition «and» I would like to do sportscareer «, as well as with reasons related to social aspects» friends also practice «and» family also practices «, Always in favor of theTamazight boys
Referències bibliogràfiques
- Allison, K. R.; Dwyer, J.M.; Goldenberg, E.; Fein, A.; Yoshida, K.K., & Boutilier M. (2005). Male adolescents’ reasons for participating in physical activity, barriers to participation, and suggestions for increasing participation, Adolescence. FindArticles.com.http://findarticles.com/p/articles/mi_m2248/ is_157_40/ai_n13774351/, 14/abril/2010.
- Balaguer, I., & Castillo, I. (2002). Actividad física, ejercicio físico y deporte en la adolescencia temprana. En I. Balaguer (Ed.) Estilos de vida en la adolescencia (pp. 37-64). Valencia: Promolibro.
- Canto, A. (2017). Diferencias en función del género, etnia y edad en el autoconcepto físico: Estudio con una muestra de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tesis doctoral inédita. Universidad de Ganada.
- Casimiro, A. J. (1999). Comparación, evolución y relación de hábitos saludables y nivel de condición física-salud en escolares, al finalizar los estudios de Educación Primaria (12 años) y de Educación Secundaria Obligatoria (16 años). Tesis doctoral. Universidad de Granada
- Castillo, I., & Balaguer, I. (2001). Dimensiones de los motivos de práctica deportiva de los adolescentes valencianos escolarizados, Apunts, 63, 22-29.
- Castillo, E, Tornero, I., & García, J. A. (2018). Relación entre actividad física, alimentación y familia en edad escolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 34, 85-88
- Colunga-Rodríguez, B. A., González, M. A., Vázquez-Juárez, C.L., Vázquez-Colunga, J. L., Castellanos-Ángeles, R., ColungaRodriguez, C., & Dávalos Picazo, G.(2020). Motivos para la Práctica del Ejercicio Físico en Estudiantes de Secundaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 89-94
- Currie, C.; Roberts, C.; Morgan, A.; Smith, R.; Settertobulte, W.; Samdal O., & Barnekow, R. (Eds.) (2004). Young people’s health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2001/2002 survey. Dinamarca: Organización Mundial de la Salud.
- De Hoyo, M., & Sañudo, B. (2007). Motivos y hábitos de práctica de actividad física en escolares de 12 a 16 años en una población rural de Sevilla, Rev Intern Med Cienc. Act. Fís. y Dep., 7 (26), 87-98.
- Fraile, A., & De Diego, R. (2006). Motivaciones de los escolares europeos para la práctica del deporte escolar, Revista Internacional de Sociología, 64 (44), 85-109.
- González, J. & Portolés, A. (2014). Actividad física extraescolar: relaciones con la motivación educativa, rendimiento académico y conductas asociadas a la salud. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9 (1), 51-65.
- Granda, J.; Canto, A,; Ramírez, V.; Barbero, J.C., & Alemany, I. (1998). Modelos organizativos del deporte en edad escolar. Evaluación de una alternativa. Granada, Editorial Universidad de Granada.
- Granda, J., Alemany, I., Montilla, M., Barbero, J. C., Mingorance, A. & Rojas, G. (2013). Frecuencia de práctica y motivos de participación en actividades físicas en función del género y la edad de escolares de Melilla. Publicaciones, 43, 79-97.
- Granda, J.; Montilla, J. M.; Barbero, J. C.; Mingorance, A. & Alemany. I. (2010). Frecuencia de práctica y motivos de participación/no participación en actividades físicas en función del género de escolares de 10-12 años de Melilla. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 6(6), 280-296. https://doi.org/ 10.5232/ricyde2010.02103
- Hernández, J. L. & Velázquez, R. (2007). La educación física, los estilos de vida y los adolescentes: Cómo son, cómo se ven, qué saben y qué opinan. Barcelona: Grao.
- Isorna, M., Rial, R. & Vaquero, R. (2014). Motivaciones para la práctica deportiva en escolares federados y no federados. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 25, 80-84.
- Kerlinger, F., & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de Investigación en Ciencias Sociales. México: McGraw Hill Interamericana.
- Lasheras, L.; Aznar, S.; Merino, B., & López, E. G. (2001). Factors associated with physical activity among Spanish youth through the National Health Survey. Preventive Medicine, 32, 455- 464. https://doi.org/10.1006/pmed.2001.0843
- Lizandra, J. & Peiró-Velert, C. (2020) Las relaciones sociales y su papel en la motivación hacia la práctica de actividad física en adolescentes: Un enfoque cualitativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 41-47
- Martins, J.; Torres, B.; Cardoso, J.; Costa, A. & Honorio, S. (2015). Influence of sociological aspects on the level of physical activity in physical education students. Journal of human sport and exercise. 10(3):815-826.
- Moreno, C.; Muñoz, V.; Pérez, P. J., & Sánchez, I. (2005a). Los adolescentes españoles y su salud. Resumen del estudio Health Behaviour in School Aged Children (HBSC-2002). Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
- Moreno, C.; Muñoz, V.; Pérez, P. J., & Sánchez, I. (2005b). Los adolescentes españoles y su salud. Análisis de chicos y chicas de 11 a 17 años. Resumen del estudio Health Behaviour in School Aged Children (HBSC-2002). Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
- Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo. M., Sevilla, J. C., Iglesias, A. & Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: estudio de caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 23, 43-47.
- Peykari, N., Eftekhari, M. B., Tehrani, F. R., Afzali, H. M., Hejazi, F., Atoofi, M. K. & Djalalinia, S. (2015). Promoting physical activity participation among adolescents: The barriers and the suggestions. International Journal of Preventive Medicine, 6(12). https://doi.org/10.4103/2008-7802.151820
- Portela, I. & Domínguez, J. (2017). Motivación percibida por los adolescentes gallegos en la práctica del ejercicio. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, 14, 117– 121.https://doi/10.17979/reipe.2017.0.14.2518
- Roberts, C.; Tynjälä, J., & Komkov, A. (2004). Physical activity. En Currie, C., Roberts, C.; Morgan, A.; Smith, R.; Settertobulte, W.; Samdal O., y Barnekow, R. (Eds.), Young people’s health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2001/2002 survey. Dinamarca: Organización Mundial de la Salud.
- Roman, B.; Serra, L.; Ribas, L.; Pérez-Rodrigo, C., & Aranceta, J. (2006). Actividad física en la población infantil y juvenil española en el tiempo libre. Estudio enKid (1998-2000), Apunts. Medicina de l’Esport. 41, 86-94. https://doi.org/10.1016/S1886-6581(06)70016-0
- Sallis, J.; Prochaska, J., & Tailor, W. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medicine & Science in Sports & Exercise, 32(5), 963-975. https://doi.org/ 10.1097/00005768-200005000-00014
- Steptoe, A,; Wardle, J,; Cui, W.; Bellisle, F.; Zotti, A. M. & Baranyai, R. (2002). Trends in smoking, diet, physical exercise, and attitudes toward health in European University students from 13 countries, 1990-2000. Prev Med., 35, 97-104. https://doi.org/ 10.1006/pmed.2002.1048
- Tárrega-Canós, J., Alguacil, M. & Parra-Camacho, D. (2018).Análisis de la Motivación hacia la Práctica de Actividad Física Extraescolar en Educación Secundaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 8 (3), 259–280. https://doi.org/ 10.17583/remie.2018.3754
- Trost, S. G.; Pate, R. R.; Sallis, J. F.; Freedson, P. S.; Taylor, W. C.; Dowda, M., & Sirard, J. (2002). Age and gender differences in objectively measured physical activity in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34, 350-355. https://doi.org/ 10.1097/00005768-200202000-00025