The development of information literacy in early childhood education teachers:A study from the perspective of the education center's character

  1. Juan Manuel Trujillo-Torres 1
  2. Gerardo Gómez-García 1
  3. Magdalena Ramos Navas-Parejo 1
  4. Rebeca Soler-Costa 2
  1. 1 Universidad de Granada, Grupo de Investigación AREA (HUM-672) (Spain)
  2. 2 Universidad de Zaragoza, Grupo de Investigación AREA (HUM-672) (Spain)
Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Año de publicación: 2020

Volumen: 10

Número: 1

Páginas: 47-59

Tipo: Artículo

DOI: 10.3926/JOTSE.728 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: JOTSE

Resumen

The development of the digital competence is one of the current challenges of the educational community. Specifically, the area of information literacy is presented as a main pillar for the subsequent optimal development of a digital teaching competence. Based on this, the present article aims to evaluate the area of information literacy in practicing teachers from Early Childhood Education (N=57). A descriptive and inferential quantitative analysis was made for this piece of work in order to analyze the perceptions of the teachers towards this area, the accomplishment of the t-student test for the comparison of means between teachers of public and private with state-funded financial support centers and the application of a linear regression model that allows to predict the information literacy through the variable "education center". The results obtained reflected an optimal level of perceptions as for the information area, regardless of the type of school, as well as the possible prediction, regarding the school typology, of some information literacy variables.

Información de financiación

Public Private with state-funded financial support

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Area, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la Escuela, 64, 5-18.
  • Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Competencias informacionales y digitales en educación Superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2) 6-16.
  • Area, M., & Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: Fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista española de documentación científica, 35, 46-74. https://doi.org/10.3989/redc.2012.mono.977
  • Barbosa, S., & Amariles, M.L. (2019). Estilos de aprendizaje y uso de TIC en universitarios con formación por competencias. Journal of New Approaches in Educational Research. 8(1). 1-6. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.296
  • Blanco, S.M. (2018). Marco Común de Competencia Digital Docente. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 369-370. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19284
  • Casal, J., & Mateu, E. (2003). Tipos de muestreo. Rev. Epidem. Med. Prev, 1(1), 3-7.
  • Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, 56. https://doi.org/10.6018/red/56/6
  • Corona, A.G.F., Martínez-Abad, F., & Rodríguez-Conde, M.J. (2017). Evaluation of Digital Competence in Teacher Training. In Proceedings of the 5th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (20). ACM. https://doi.org/10.1145/3144826.3145367
  • Cózar, R., & Roblizo, M.J. (2014). Digital skill in wouldbe: perceptions from the Teacher Training Degree students at the Faculty of Education in Albacete. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133.
  • De Pablos-Pons, J., Bravo, P. C., & Moreno, P.V. (2010). Políticas educativas, buenas prácticas y TIC. Education in the Knowledge Society (EKS), 11(1), 180-202.
  • Durán, M., Gutiérrez, I., & Prendes, M.P. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114.
  • Egaña, T., Bidegain, E., & Zuberogoitia, A. (2013). ¿Cómo buscan información académica en internet los estudiantes universitarios? Lo que dicen los estudiantes y sus profesores. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43, 227.
  • Esteve, F. (2016). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria, 5, 58-67. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.662
  • Esteve, F. (2015). La competencia digital docente: análisis y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. Tesis Doctoral. Available at: http://francescesteve.es/tesis/
  • Esteve, F., Adell, J., & Gisbert, M. (2013). El laberinto de las competencias clave y sus implicaciones en la educación del siglo XXI. En II Congreso Internacional multidisciplinar de investigación educativa (CIMIE 2013). Available at: http://amieedu.org/openc/index.php/2cimie/go/paper/view/150
  • European Commission (2009). Marco estratégico Educación y Formación 2020 (ET2020). Euridyce España. Available at: http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/mc/redie-eurydice/prioridades-europeas/et2020.html
  • European Commission (2016). Education and training.Monitor 2016. Portugal. Available at: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/monitor2016-pt_en.pdf
  • Falcó, J.M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista electrónica de investigación educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Join Research Centre of the European Commission.
  • Fuentes, A., López, J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
  • Gallego, M.J., Gámiz, V., & Gutiérrez, E. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. EDUTEC, Revista de Tecnología Educativa, 34, 1-18.
  • Gisbert, M., & Esteve, F. (2011). Digital learners: La competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48-59.
  • Guzmán-Simón, F., García-Jiménez, E., & López-Cobo, I. (2017). Undergraduate students’ perspectives on digital competence and academic literacy in a Spanish University. Computers in Human Behavior, 74, 196-204. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.04.040
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación (6th ed.). México: McGrall-Hill-Interamericana de México.
  • Ilina, I., Grigoryeva, Z., Kokorev, A., Ibrayeva, L., & Bizhanova, K. (2019). Digital literacy of the teacher as a basis for the creation of a unified information educational space. International Journal of Civil Engineering and Technology, 10(1), 1686-1693.
  • INTEF (2017). Marco de Competencia Digital. Madrid: Ministerio de Educación, Ciencia y Deportes.
  • Ley Orgánica 8/2013 (2013). Ley Orgánica 8/2013 para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Texto consolidado 23 de marzo de 2018. Available at: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2013-12886
  • Marín, V. (2017). TIC para la Educación Inclusiva. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(3), 17-22. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.58633
  • Martínez, N., & Rodríguez-García, A.M. (2018). Alfabetización y competencia digital en personas mayores: el caso del aula permanente de formación abierta de la Universidad de Granada (España). Revista ESPACIOS, 39(10) 37.
  • Martínez, S.J.R., Lorenzo, C.J.H., & Camacho, X.G.O. (2016). La competencia digital de los docentes en educación primaria: análisis cuantitativo de su competencia, uso y actitud hacia las nuevas tecnologías en la práctica docente. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 4, 33-51.
  • Morales-Capilla, M., Trujillo-Torres, J.M., & Raso-Sánchez, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 103-117. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07
  • Porlán, I.G., Espinosa, M.P.P., & Sánchez, F.M. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED: Revista de Educación a Distancia, 56, 7.
  • Peláez, I.M. (2016). Modelos de regresión: lineal simple y regresión logística. Revista SEDEN. 14, 195‑214.
  • Prendes, M.P., & Gutiérrez, I. (2013). Competencia del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222.
  • Ravelo, E., Revuelta-Domínguez, F.I., & González-Pérez, A. (2018). Modelo de integración de la competencia digital del docente universitario para su desarrollo profesional en la enseñanza de la matemática–Universidad Tecnológica Equinoccial de Ecuador. EDMETIC, 7(1), 196-224. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.6910
  • Rodríguez, M.D.M., Méndez, V.G., & Martín, A.M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 253‑270-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001
  • Serafín, Č., Depešová, J., & Bánesz, G. (2019). Understanding digital competences of teachers in Czech Republic. European Journal of Science and Theology, 15(1), 125-132.
  • Stefani, G., Andrés, L., & Oanes, E. (2014). Transformaciones lúdicas: Un estudio preliminar sobre tipos de juego y espacios lúdicos. Interdisciplinaria, 31(1), 39-55. https://doi.org/10.16888/interd.2014.31.1.3
  • Trujillo, J.M., Aznar, I., & Cáceres, P. (2015). Análisis del uso e integración de redes sociales colaborativas en comunidades de aprendizaje de la Universidad de Granada y John Moores de Liverpool. Revista complutense de Educación, 26(1), 289-311. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46380
  • Trujillo, J.M., Hinojo, F.J., & Aznar, I. (2011). Propuestas de trabajo innovadoras y colaborativas elearning 2.0 como demanda de la sociedad del conocimiento. ESE: Estudios Sobre Educación, 20, 141-159.
  • Vera-Noriega, J.Á., Torres-Moran, L.E., & Martínez-García, E.E. (2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior en México. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10
  • We Are Social (2016) Estudio sobre el estado de Internet y las Redes Sociales en España y en todo el mundo. Available at: http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016
  • Wilson, C. (2012). Media and Information Literacy: Pedagogy and Possibilities. Comunicar, 39, 15-22. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-01
  • Zelada, M., & Izquierdo, N.V. (2018). Competence training in information technology for teachers of the University of Medical Sciences of Havana. Revista Habanera de Ciencias Medicas, 17(5), 778-788.