Gilberto Freyre y Roger Bastide sobre el Oriente íntimo en Brasil¿aculturación o transculturación?

  1. Alcantud, José Antonio González 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de Estudios Brasileños

ISSN: 2386-4540

Year of publication: 2020

Volume: 7

Issue: 14

Pages: 127-137

Type: Article

DOI: 10.14201/REB2020714127137 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de Estudios Brasileños

Abstract

The comparison of the works on the Brazilian East and Islam by Gilberto Freyre and Roger Bastide, friends and collaborators, allows us to consider problems such as acculturation and transculturation between Africa and America. In this text, other figures of his time emerge such as Mariátegui, Arguedas, Fernando Ortiz, Malinowski. In all of them there is anti-racism, vindication of miscegenation, and sympathy, via the Iberian Peninsula, of the "Orient".

Bibliographic References

  • Arguedas, J. M. (1968). La novela y el problema de la expresión literaria en el Perú. Yawar fiesta (pp. 11-21). Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  • Arguedas, J. M. (1989). Indios, mestizos y señores. Lima: Ed. Horizonte.
  • Bastide, R. (1971). O Islã Negro no Brasil. As religiones africanas no Brasil (pp. 203-218). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
  • Bastide, R. (1973). El próximo y el extraño. El encuentro de civilizaciones. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Bastide, R. (1977). Antropología aplicada. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Castelo, C. (2008). Outro no labirinto imperial: orientalismo e luso‑tropicalismo. In R. Carmo; D. Melo & R. Llera Blanes (Eds.). A globalização no divã (pp. 295-315). Lisboa: Tinta-da-China.
  • Cruz Leal, P. I. (1990). Dualidad cultural y creación mítica en José María Arguedas. San Cristóbal de la Laguna: Universidad de la Laguna.
  • De Diego, A. (2019). Sufismo negro. Córdoba: Almuzara.
  • Estéfano, H. (1931). Los pueblos hispano-americanos. Su presente y su porvenir. México: Ediciones Culturales.
  • Fouillée, A. (1890). L'Évolutionnisme des idées-forces. París: Felix Alcan.
  • Freyre, G. (1955). Manifesto Regionalista de 1926. Río de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura.
  • Freyre, G. (1971). Nôvo mundo nos trópicos. São Paulo: Ed. Nacional/Ed. da USP.
  • Freyre, G. ([1952] 2009). Maîtres et esclaves. La formation de la société brésilienne (Trad. R. Bastide). París: Gallimard.
  • Freyre, G. ([1936] 2013). Sobrados e mucambos. Decadência do patriarcado rural e desenvolvimento do urbano. S/l.: Ed. de Roberto DaMatta, Edson Nery de Fonseca y Gustavo Henrique Tuna.
  • Ganivet, A. (1897b). La conquista del reino de maya por el último Conquistador español, Pío Cid. Madrid: Ribadeneira.
  • Ganivet, A. ([1905] 1971). Cartas finlandesas. Hombres del Norte. Madrid: Austral.
  • Ganivet, A. G. (1897a). Idearium español. Granada: Sabatel.
  • García Canclini, N. ([1990] 2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós.
  • Gershenhorn, J. (2004). Melville J. Herskovits and the Racial Politics of Knowledge. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Gomes de Lima, M. H. (2008). Antropología aplicada en Iberoamérica. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana.
  • Gomes de Lima, M. H. (2010). Gilberto Freyre. Recife: Fondação Joaquim Nabucco.
  • Gomes de Lima, M. H. (2019). Gilberto Freyre: la esclavitud como gozne entre la historia y la socioantropología. In J. A. González Alcantud (Ed.). El rapto de la Historia. Introducción a un debate con la Antropología (pp. 223-248). Granada: Editorial Universidad de Granada.
  • González Alcantud, J. A. (1997). Ángel Ganivet ante la polémica de los modos de colonización. A propósito de 'La conquista del Reino de Maya por Pío Cid'. Rilce, 13(2), 75-96.
  • González Alcantud, J. A. (2011). Racismo elegante. De la teoría de las razas culturales a la invisibilidad del racismo cotidiano. Barcelona: Bellaterra.
  • González Alcantud, J. A. (2013). Itinerarios islámicos descoloniales en Iberoamérica. De la sombra morisca a la fraternidad semítica. In I. Rodríguez & J. Martínez (Eds.) Estudios transatlánticos poscoloniales (Vol. 3., pp. 303-327). Barcelona: Anthropos.
  • Gruzinski, S. (2012). La pensé métisse. París: Fayard.
  • Herculano, A. (1987). História de Portugal. Libro VIII. A Sociedade. Primera época. Os Concelhos. Lisboa: Círculo de Leitores.
  • Herskovits, M. J. ([1948] 1952). El hombre y sus obras. Las ciencias de la antropología cultural. México: FCE.
  • Hertel, P. (2015). The Crescent Remembered: Islam and Nationalism on the Iberian Peninsula. Brighton: Sussex University Press.
  • Lupo, A. (1996). Síntesis controvertidas. Consideraciones en torno a los límites del concepto de sincretismo. Revista de Antropología Social, nº 5, 11-38.
  • Mariátegui, J. C. ([1928] 1976). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Barcelona: Crítica.
  • Monteil, V. (1964). L’Islam noir. París: Seuil.
  • Morandeyra, M. (1946). Habib Estéfano en mi vida. Ante la conciencia de las colectividades de habla árabe en América. Buenos Aires: Artes Gráficos B.U. Chiesino.
  • Moreno Fraginals, M. (1996). Agentes culturales y deculturación. In M. Moreno Fraginals (Ed.). África en América Latina. Madrid: Siglo XXI.
  • Oliveira, A. (2015). O Oriente, o Luso e o Brasil na Obra de Gilberto Freyre. Asian Journal of Latin American Studies, 288(4), 73-89.
  • Ortiz, F. (1946). El engaño de las razas. La Habana: Ed. Páginas.
  • Ortiz, F. ([1940] 2002). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Madrid: Cátedra.
  • Pastor de María y Campos, C. (2015). El modernismo en un Atlántico moro: historia de viaje. J. A. González Alcantud & S. Rojo Flores (Eds.). Andalusíes. Antropología e historia cultural de una elite magrebí (pp. 241-277). Madrid: Abada.
  • Quadros, A. (1988). Poesia e Filosofia do Mito Sebastianista. Lisboa: Guimarães.
  • Rama, A. (1985). Las máscaras democráticas del modernismo. Montevideo: Fundación Ángel Rama.
  • Ribeiro, D. (1971). Fronteras indígenas de la civilización. México: Siglo XXI.
  • Rugai Bastos, E. (1998). Viajes de Ángel Ganivet a Brasil. Fundamentos de Antropología, nº 8/9, 75-86.
  • Valensi, L. (1992). Fables de la mémoire. La glorieuse bataille des trois rois. París : Seuil.
  • Zweig, S. (1941). Brasil, país do futuro. Recuperado de [http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/paisdofuturo.pdf]. Consultado [10-02-2020].