Dos nuevas obras del pintor novohispano Antonio de Torres (1667-1731)el Santo Ecce Homo del portal del convento de la Encarnación de Granada y la Dormición de la Virgen del Seminario de Sacerdotes Operarios Diocesanos de Ciudad de México

  1. Lázaro Gila Medina 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte

ISSN: 1130-5762 2253-8305

Year of publication: 2020

Issue Title: HOMENAJE AL CATEDRÁTICO PROF. DR. D. FERNANDO MARTÍN MARTÍN

Issue: 32

Pages: 207-230

Type: Article

DOI: 10.12795/LA.2020.I32.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte

Sustainable development goals

Abstract

This paper has the aim to introduce two new paintings by Antonio de Torres (1667-1731): the first one dedicated to the Holy Ecce Homo, formerly at Portal de Mercaderes of the Main Square –today Zo-calo Square– in Mexico City and finally located at the Convent of Incarnation in Granada. The second one is dedicated to the Dormition of the Virgin at the Seminar of the Diocesan Operators Priests in that great city. They are signed and dated respectively in 1726 and 1713. Further, as a preamble, we will offer a historic-artistic resume of such convent and a biographic note of the artist

Bibliographic References

  • Álvarez García, José Javier (2004): “La muralla islámica del monasterio de la Encarnación de Granada”. En: Anuario Arqueológico de Andalucía, I, pp. 1403-1414.
  • Alonso de la Sierra, Juan et alii (2005): Guía artística de Cádiz y su provincia II. Cádiz: Diputación de Cádiz/Fundación José Manuel Lara.
  • Barea Azcón, Patricia (2007): “Iconografía de la Virgen de Guadalupe de México en Granada”. En: Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 38, pp. 379-381.
  • Barrios Rozúa, Juan Manuel (1998): Reforma urbana y destrucción del patrimonio histórico de Granada. Granada: Universidad de Granada/Junta de Andalucía.
  • Bustamante y Marecilla, Antonio Manuel (1805): Diario de México. Dedicado al Excmo. Sr. D. José de Yturrigaray, Caballero Profeso de la Orden de Santiago. Teniente General de los Reales Ejércitos, Virrey, Gobernador, Capitán General de la Nueva España y Presidente de su Real Audiencia. México: D. José Antonio de Hogal, Impresor de Palacio, tomo I.
  • Clavijo García, Agustín (1984): “Pintura colonial en Málaga y su provincia”. En: Actas de las IV Jornadas de Andalucía y América. Huelva: Universidad Internacional de Andalucía, vol. II, pp. 98-99.
  • De la Chica Benavides, Fray Juan (1764): Gazetilla curiosa o semanero granadino, noticioso y útil para el bien común. Granada: Imprenta de la Santísima Trinidad.
  • De Viera, Juan (1778): Breve compendiosa narración de la Ciudad de México. Corte y Cabeza de toda la América Septentrional. Que a instancias de un amigo bosquejó el presbítero de este Arzobispado y mayordomo de las rentas del Real y más Antiguo Colegio de San Pedro, San Pablo y San Ildefonso y las de su anexo que era el Real de Christo, natural de la ciudad de los Ángeles. Ms. de la Biblioteca Nacional de Francia. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b100329980.
  • Gila Medina, Lázaro (2015): “Aproximación a la vida y obra del pintor novohispano Antonio de Torres (1667-1731) y estudio de una serie mariana inédita del convento de la Encarnación de Granada”. En: Anales del Museo de América, XXI, pp. 82-113.
  • Gallego y Burín, Antonio (1996): Granada. Guía artística e histórica de la ciudad. Granada: Comares.
  • Gómez Durán, Fray Pedro (1778): Historia Universal de la vida y peregrinación del Hijo de Dios en el mundo: Muerte, Pasión y Resurrección de Christo, Redentor y Señor nuestro, con toda la descripción de la Tierra Santa de Jerusalén. Por Pedro […], Freyle del Hábito de Santiago, y Profeso en la Casa de León. Madrid: Joachín de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.
  • Gómez-Moreno González, Manuel (1892): Guía de Granada. Granada: Imprenta de Indalecio Ventura.
  • López Rodríguez, Miguel Ángel (1993): Los arzobispos de Granada. Retratos y semblanzas. Granada: Arzobispado de Granada.
  • Lozada León, Guadalupe (2016): “Vendimia en la Plaza Mayor. Una historia que va desde los primeros años de la Colonia hasta el siglo XIX”. En: Relatos e historia de México, IX. México: Editorial Raíces, pp. 16-23.
  • Navarrete Prieto, Benito (1998): La pintura andaluza del siglo XVII y sus fuentes grabadas. Madrid: Fundación de apoyo a la Historia del Arte Hispánico.
  • Obregón y Pérez Siliceo, Gonzalo (1992): Breve y compendiosa narración de la Ciudad de México de J. de Viera. México: Instituto “José María Luis Mora” de Investigaciones Históricas.
  • Pérez Sánchez, Alfonso E. (1992): “Trampantojo a lo divino”. En: Ephialte. Lecturas de Historia del Arte, III, pp. 139-155.
  • Ramírez Montes, Mina (1988): “El testamento del pintor Antonio de Torres”. En: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 59, pp. 265-272.
  • Robin, Elena (2015): “Trampantojo a lo divino: El Nazareno del Hospital de Jesús en Pensilvania”. En: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 107, pp. 157-171.
  • Rodríguez-Buzón Calle, Manuel (1986): Guía artística de Osuna. Osuna: Patronato de Arte.
  • Romero Benítez, Jesús (1989): Guía artística de Antequera. Antequera: Caja de Ahorros de Antequera.
  • Romero Benítez, Jesús(2012): Antequera. Ciudad monumental. Antequera: Chapitel, Conservación y Restauración.
  • Romero Torres, José Luis (2017): Fernando Ortiz. Un escultor malagueño del siglo XVIII. Osuna: Patronato de Arte/Amigos de los Museos.
  • Rubial García, Antonio (1990): La Ciudad de México en el siglo XVIII (1690-1780). Tres crónicas: Agustín de Ventancurt, Juan Manuel de San Vicente y Juan Viera. México: CONACULTA (Consejo Nacional para la Cultura y las Artes).
  • Ruiz Gomar, José Rogelio (1983): “El pintor Antonio Rodríguez y tres cuadros desconocidos”. En: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 51, pp. 25-36.
  • Ruiz Gomar, José Rogelio(1989): “Noticias en torno al pintor Antonio de Torres en el archivo del Sagrario Metropolitano”. En: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 60, pp. 222-224.
  • Sánchez Reyes, Gabriela (2007): “Tiendas, puestos y cajones en el Portal de Mercaderes de la Ciudad de México”. En: Boletín de Monumentos Históricos, 9, pp. 2-15.
  • Sescosse, Federico (1993): El Colegio de Guadalupe de Zacatecas. Escuela de misioneros y semillero de mártires (1706-1793). México: Grupo FinancieroFondo Cultural Bancen.
  • Suárez, Isabel (2002): Leyendas de la Provincia de México. Zona Centro. México: Selector.
  • Suárez Molina, María Teresa (2009): “Los mercados de la ciudad de México y sus Ruiz Gomar, José Rogelio pinturas”. En: Caminos y mercados de México. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Históricas e Instituto Nacional de Antropología e Historia, pp. 435-457. http://www.historicas. unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/caminosymercados/mercados.html (16-7-2019).
  • Toussaint, Manuel (1990): Pintura colonial en México. México: Universidad Nacional Autónoma-Instituto de Investigaciones Estéticas.
  • Toussaint, Manuel (1992): La Catedral de México. México: Editorial Porrúa.
  • Tovar de Teresa, Guillermo (1997): Repertorio de artistas mexicanos. México: Grupo Financiero Bancomer, vol. III.
  • Valdés Murgía y Saldaña, Antonio Manuel (1784): Gazeta de México: Dedicada al Excmo. Sr. D. José de Yturrigaray. Caballero de la Orden de Santiago. Teniente General de los Reales Ejércitos, Virrey, Gobernador, Capitán General de la Nueva España y Presidente de su Real Audiencia I. México: José Antonio de Hogal, Impresor de Palacio