Professional competences and selective procedures of teachers: Application of an analytical vision to corporal and musical expression

  1. MANUEL RICARDO VICENTE-BÚJEZ 1
  2. MARÍA TERESA DÍAZ-MOHEDO 1
  3. ALEJANDRO VICENTE-BÚJEZ 1
  4. JESÚS LÓPEZ-BELMONTE 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2020

Volumen: 15

Número: 3

Páginas: 718-726

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/JHSE.2020.153.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The current constantly changing educational system requires reflexions about the role of teaching staff in the realm of corporal expression (in this case in primary education). These enable discovery and understanding of the professional competencies present in teaching practice, and how they are used in current selective processes. Thus, a qualitative study is presented that reports a case study using semi-structured interviews and focus groups as data collection tools, alongside a normative analysis of literature. In this sense, the study seeks to generate information about the importance of the professional competencies of teachers of Physical Education and Music Education in exercising corporal expression. This serves as a basis for a quality education that respects the characteristics present in the teaching environment and is sculpted to the specific needs of the pupils being taught. All of this aims to examine to what extent these competencies are present in current selective processes used by teachers within educational administrations, in this case, in the context of the autonomous community of Andalusia. In conclusion, selective systems will be deliberated in turn with the aim of proposing lines of research that offer more coherence and avoid the strong contradictions currently found within epistemological development in the training processes of teachers. The foundations for teacher selection that should be common when accessing the current system of public teaching will also be considered.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar-Parra, J. M., Álvarez, J., & Lorenzo, J. J. (2016). Estudio sobre las pruebas de la oposición de acceso a la función pública docente. Variables influyentes en cada fase de oposición. Educación XX1, 19(1), 357-379. https://doi.org/10.5944/educxx1.15590
  • Campos, A., & Martín, R. (2016). Percepción de las competencias profesionales de los graduados en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 339-346. https://doi.org/10.15366/rimcafd
  • Colás, M. P. (1994). La metodología cualitativa. En Colás, M. P. Y Buendía, L. Investigación Educativa. Sevilla: Alfar.
  • Del Valle, S., De la Vega, R., & Rodríguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 15(59), 507-526. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007
  • Díaz-Mohedo, Mª T. (2013). Desarrollo de las competencias profesionales del profesorado de música: de la teoría curricular a la práctica docente a través de la planificación de los procesos de enseñanza-aprendizaje. En: Jiménez, L. y García, Mª C. [Coords.]: Innovación docente y buenas prácticas en la Universidad de Granada. Vol. 2. Granada: Editorial Universitaria de Granada. pp. 427- 434. https://doi.org/10.12795/jdu.2018.i01.72
  • Díaz-Mohedo, Mª T. & Vicente, A. (2014). Project based teaching as a didactic strategy for the learning and development of basic competences in future teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal, 141, 232-236. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.040
  • Díaz-Mohedo, Mª T. (2016). Competencias para las enseñanzas artísticas de música: una investigación sobre el profesorado novel. En: Gijón, J. [Coord.]: Formación por competencias y competencias para la formación: perspectivas desde la investigación. Madrid: Síntesis. pp. 17-29. https://doi.org/10.31619/caledu.n16.434
  • Duarte, E. y Díaz-Mohedo, Mª T. (2017). Solución creativa de problemas como competencia docente, el discurso de los profesores. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 8(1). pp. 226 – 238.
  • Eurydice (2005). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias e intereses. Temas clave de la educación en Europa. Volumen 3. Informe Anexo: reformas de la profesión docente: análisis histórico (1975-2002). Bruselas: Unidad Europea de Eurydice. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.2.236
  • OCDE (2004). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paris: OCDE. https://doi.org/10.1787/9789264018044-sum-ko
  • López, V. M., Pérez, D., Manrique, J. C., & Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos, 29, 182-187. https://doi.org/10.2307/j.ctvfc54w9.5
  • Pazo-Haro, C., & Tejada-Mora, J. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (22), 5-8. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175
  • Ruiz, M. A. (2012). La selección docente. Piedra angular para crear un sistema educativo de calidad. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15 (3), 187–194.
  • Vicente, A. (2016). El aprendizaje por competencias como garantía de calidad en Educación Musical. En Gijón, j. (Ed) Formación por competencias y competencias para la formación. Perspectivas desde la investigación. Madrid: Síntesis.
  • Vicente, M.R., & Vicente, A. (2018). Percepción de competencias profesionales en los procedimientos selectivos de maestros de música y de educación física. Journal of Sport and Health Research. 10(supl 1), 221-234.
  • Vicente, M.R. (2018). Las competencias profesionales en los procedimientos selectivos de maestros de música. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Viciana, V., Zurita, F., Castro, M., Martínez, A., & Chacón, R. (2017). Metas de logro y niveles de satisfacción hacia el grado de docente en infantil y primaria. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.18
  • Zurita, F., Padial, R., Viciana, V., Martínez, A., Hinojo, M. A., & Cepero, M. (2016). Perfil del estudiante de educación física en primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 156-1.