Comprensión del intervalo de confianza por estudiantes de Bachillerato

  1. Antonio Francisco Roldán López de Hierro 1
  2. Carmen Batanero 1
  3. Rocío Álvarez-Arroyo 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Avances de investigación en educación matemática: AIEM

ISSN: 2254-4313

Year of publication: 2020

Issue: 18

Pages: 103-117

Type: Article

DOI: 10.35763/AIEM.V0I18.284 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Avances de investigación en educación matemática: AIEM

Abstract

Confidence interval is a basic procedure in statistical inference and its study is included in Applied Mathematics II directed to Social Sciences high school. In addition, a problem related to this content is often posed in the university entrance tests. With the aim of assessing the understanding of the topic, we analyse the answers given by 58 second-year high school students of the aforementioned specialty to a questionnaire consisting of six multiple-choice items and an open problem taken from previous university entrance tests. The results show a poor understanding of the subject, with few correct answers in the multiple-choice items, which assess conceptual understanding, and with only 40% of students achieve a correct solution of the problem.

Funding information

Proyectos TIN2017-89517-P y PID2019-105601GB-I00 y GruposFQM-268 y FQM-126

Funders

Bibliographic References

  • Begué, N., Batanero, C., Ruiz, K. y Gea, M. M. (2019). Understanding sampling: A summary of the research. Beio, 35(1), 49-78.
  • Behar, R. (2001). Aportaciones para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje de la estadística. Trabajo de Tesis Doctoral. Universidad Politécnica de Cataluña.
  • Castro Sotos, A. E., Vanhoof, S., Van den Nororgate, W. y Onghena, P. (2007). Student´s misconceptions of statistical inference: A review of the empirical evidence form research on statistical education. Educational Research Review, 2(2), 98-113.
  • Cruise, R., Dudley, R. y Thayer, J. (1984). A resource guide for introductory statistics. Nueva York: Kendall/Hunt.
  • Cumming, G., Williams, J. y Fidler, F. (2004). Replication, and researchers’ understanding of confidence intervals and standard error bars. Understanding Statistics, 18(3), 299-311.
  • Fidler, F. y Cumming, G. (2005). Teaching confidence intervals: Problems and potential solutions. Proceedings 55th International Statistics Institute Session CD-ROM. Sidney, Australia: International Statistical Institute.
  • De la Fuente, E. I. y Díaz, C. (2004). Controversias en el uso de la inferencia en la investigación experimental. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, Volumen especial 2004, 161-167.
  • Franklin, C., Kader. G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M. y Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report: A Pre-K-12 curriculum framework. Alexandria, VA: ASA.
  • Gea, M. M., López-Martín, M. M. y Roa, R. (2015). Conflictos semióticos sobre la correlación y regresión en los libros de texto de Bachillerato. Avances de Investigación en Educación Matemática, 8, 29-49.
  • Godino, J. D., Batanero, C y Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: Implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 38-43.
  • Harradine, A., Batanero, C. y Rossman, A. (2011). Students and teachers’ knowledge of sampling and inference. En C. Batanero, G. Burrill y C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics. Challenges for teaching and teacher education (pp. 235-246). Dordrecth, Holanda: Springer.
  • López-Martín, M. M., Batanero, C., Díaz-Batanero, C. y Gea, M. (2016). La inferencia estadística en las Pruebas de Acceso a la Universidad en Andalucía, Revista Paranaense de Educação Matemática, 5(8), 33-59.
  • López-Martín, M. M., Batanero, C. y Gea, M. M. (2019a). Prospective high school teachers’ interpretation of hypothesis tests and confidence intervals. En U. T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen y M. Veldhuis (Eds.) (2019). Proceedings XI Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Utrecht, Holanda: ERME.
  • López-Martín, M. M., Batanero, C. y Gea, M. M. (2019b). ¿Conocen los futuros profesores los errores de sus estudiantes en inferencia? Bolema, 33(64), 672-693.
  • Mayo, D. G. (1981). In defense of the Neyman-Pearson theory of statistics. PhilosophyofScience 48, 269-280.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD) (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Madrid: MECD.
  • Morey, R. D., Hoekstra, R., Rouder, J. N., Lee, M. D. y Wagenmakers, E. J. (2016). The fallacy of placing confidence in confidence intervals. Psychonomic Bulletin & Review, 23(1), 103-123.
  • Neyman, J. (1937). Outline of a theory of statistical estimation based on the classical theory of probability. Philosofical Transaction of the Royal Society of London, series A, Mathematical and Physical Sciences 236 (767), 33-380.
  • Olivo, E. (2008). Significados del intervalo de confianza en la enseñanza de la ingeniería en México. Trabajo de Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Olivo, E., Batanero, C. y Díaz, C. (2008). Dificultades de comprensión del intervalo de confianza en estudiantes universitarios. Educación Matemática, 20(3), 5-32.
  • Wilkinson, L., & Task Force on Statistical Inference (TFSI) (1999). Statistical methods in psychology journals: Guidelines and explanations. American Psychologist, 54, 594-604.
  • Yáñez, G. y Behar, R. (2009). Interpretaciones erradas del nivel de confianza en los intervalos de confianza y algunas explicaciones plausibles. En M. J. González, M. T. González y J. Murillo (Eds.). Investigación en Educación Matemática XIII, Comunicaciones de los grupos de investigación. XIII Simposio de la SEIEM. Santander: SEIEM. Disponible en https://seiem.es/docs/comunicaciones/ GruposXIII/depc/Yanez_Behar_R.pdf
  • Yaremko, R. M., Harari, H., Harrison, R. C. y Lynn, E. (2013). Handbook of research and quantitative methods in psychology: For students and professionals. Hilldale, NJ: Erlbaum.