Caballos de Troya en la formación inicial del profesorado de ciencias sociales

  1. Valenzuela, Andres Palma 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2019

Issue Title: ODS 4: Garantizar una educación inclusiva para el 2030

Volume: 33

Issue: 94

Pages: 145-162

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V33I2.73034 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Taking into account the educational role of Social Sciences' curricula in the training of teachers in this area, we perform an approximation to this reality paying special attention to the risks of manipulation inherent to it. Our objective is to identify such risks in relation to two curricular aspects: one is epistemological in nature and the other is disciplinary, pertaining to the field of History. In terms of methodology, we identify in the first place the structural elements of the myth of the Trojan horse as a control strategy. This is preceded by two issues of propaedeutic nature and followed by a proposal for the update and application of this strategy in two concrete cases. The analysis of results obtained after its application is implemented at three different levels: identification of the nuclear elements of the Trojan myth's strategy, an assessment of the actual possibilities of its being updated as well as having an effect in the control of curricula; and lastly, an examination of the results obtained regarding the aforementioned aspects. Once the presence of a range of both horses and wits in the "Troy" comprised by the teaching staff is ratified - and their capacity to influence it confirmed -, elements of discussion and conclusions are synthesised through the analysis of the main perceptions obtained from the aforementioned applications.

Bibliographic References

  • Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Buenos Aires: Corregidor
  • Borrell, E. y Gomez, P. (2016). Canvi, transformació i pervivència en la cultura clàssica, en les seves llengües i llegat. Barcelona: Universitat.
  • Ferrater, J. (2008). Diccionario de filosofía abreviado. Madrid: Edhasa.
  • Fanjul, S. (2000). Al-Andalus contra España. Madrid: Siglo XXI
  • Galindo, R. (2016). Enseñar y aprender Ciencias Sociales en Educación Primaria (pp. 73-94) En A. Liceras y G. Romero, Didáctica de las Ciencias Sociales. Madrid: Pirámide
  • Gelabert, J. (2018). Imperiofobia. Revista de Libros, RdL https://www.revistadelibros.com/articulo_imprimible.php?art=5392&t=articulos, Consultado el 2 de Junio de 2019.
  • Gómez Cardó, P. y Miralles, C. (2016). La mitología griega. Barcelona: UOC
  • Gómez Carrasco, C. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Unos y abusos de la Historia en el ámbito escolar. Murcia: Silex-Universidad.
  • González, J. A. (2002). Hombres, dioses y hongos. Madrid: Edaf.
  • González, J. A. (2019) Mito y realidad del Caballo de Troya. Academia,https://www.academia.edu/31063742/Mito_y_Realidad_del_Caballo_de_Troya, Consultado el 25 de mayo de 2019.
  • González Alacantud, J. A. (2002). Lo moro. Barcelona: Anthropos.
  • González Alcantud, J. A. (2014). El mito de al-Andalus. Córdoba: Almuzara.
  • Graves, R. (2012). Los mitos griegos. Barcelona: Ariel.
  • Juderias, J. (2003). La leyenda negra. Madrid: Siruela.
  • Insua, P. (2018). 1492: España contra sus fantasmas. Barcelona: Ariel.
  • Legado Andalusí. Fundación Legado andalusí, http://www.legadoandalusi.es/, Consultado el 02 de Junio de 2019.
  • Lopez, R.; Gomez, C.; Miralles, P. y Prats, J. (2017). Educación histórica y desarrollo de competencias. En C. J. Gómez (coord). Enseñanza de la historia y competencias educativas (pp. 7-22). Barcelona: Graó.
  • Lorca, F. (2018). Los dedos de Miguel Ángel. Burgos: Fonte.
  • Marina, J. A. (2016). La inteligencia fracasada. Barcelona: Anagrama.
  • Nietzche, F. (2011). El Anticristo. Madrid: Alianza.
  • Palma, A. (2015). La mozarabía andalusí: minoría invisible….En A. Mª Hernández; C. R. García y J. L. De la Montaña (Eds.), Una enseñanza de las Ciencias Sociales para el futuro (p. 279-288). Cáceres: UEX-AUPDCS.
  • Palma, A. (2018). Proyecto investigador. Proyecto docente para el acceso a la plaza de profesor T.U. Granada: Universidad.
  • Perez-Reverte, A. (2019). La niña que ama a Aquiles. El semanal. 09.05.2019, p. 4.
  • Rodriguez, F. (2011). Los objetivos del currículo de Ciencias Sociales (pp. 96-121). En C. Dominguez (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Madrid: Pearson.
  • Rilke, R. (1912). Carta a la princesa Marie von Thur und Taxis, Sevilla, 4.12.1912. En Cartas y Diarios del Silencio. Blog de Elizabeth Conte Chassin-Trubert, Disponible en http://elizabeth-cartasydiariosenelsilencio.blogspot.com/2013/06/rilke-la-princesa-marie-von-thurn-und.html
  • Roca, Mª E. (2016). Imperiofobia y leyenda negra. Madrid: Siruela.
  • Tudela, A. y Cambil, Mª E. (2016). Epistemología de las Ciencias Sociales (pp. 23-46). En A. Liceras y G. Romero, Didáctica de las Ciencias Sociales. Madrid: Pirámide.
  • Vattimo, G. (1989). La sociedad transparente. Milán: Paidós.
  • Velez, I. (2014). Sobre la leyenda negra. Madrid: Encuentro.
  • Vernant, J. P. (2000). El universo, los dioses y los hombres. Barcelona: Angrama.
  • Viñes, C. (1999). Granada en los libros de viajes. Granada: Ediciones Miguel Sánchez.
  • Viñes, C. (2007). La Alhambra que fascinó a los romanticos. Córdoba: Almuzara.