Pedagogía y memoria histórica en la construcción de la identidad poética de Mariluz Escribano. Influencia de la figura del padre.

  1. José Álvarez-Rodríguez 1
  2. Daniel Álvarez-Ferrándiz 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2021

Issue: 40

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

: In this article, beginning with the close up to reality of poetry written by women in Spain in the second middle of the XX century. Moreover, a tour is made from the poetic work of Mariluz Escribano (1935-2019), with the purpose of track in which form approach the recuperation of her father’s figure who she barely knew, murdered when the Civil War started and essential axis of her creative’s work, claiming a model of historic memory oblivious to rancor and building up an active pedagogy in defense of peace in unnecessary sectarianism, which, even latterly, have integrated into the canon to make her the Spanish poet of civil harmony.

Bibliographic References

  • Balcells, J. M. (2003). Ilimitada voz. Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • Benegas, N. & Munárriz, J. (1998). Ellas tienen la palabra. Madrid: Hiperión.
  • Bloom, H. (1994). El canon occidental. Barcelona, Anagrama.
  • Bourdieu P. (1998). State Nobility: Elite Schools in the Field of Power. Cambridge: Polity Press.
  • Buenaventura, R. (1985). Las diosas blancas. Madrid: Hiperión
  • Cambil Hernández, E. (2020).Mariluz Escribano Pueo. Una casa llena de miel y sol. EntreRíos. Revista de Artes y Letras, 29-30, 49-62.
  • Conde, C. (1954). Poesía femenina española viviente. Madrid: Arquero.
  • Diego, G. (1932).Poesía española contemporánea (1915-1931). Madrid: Signo.
  • Escribano, M.L. (1991). Sonetos del alba. Málaga: Guadalhorce. (2004). Granada: Dauro, 2ª ed. (Prólogo de Gregorio Salvador y Estudio Preliminar de Remedios Sánchez).
  • Escribano, M.L. (1971). Poesía femenina española (1950-1960). Barcelona: Bruguera.
  • Escribano, M.L. (2000). Sopas de ajo. Granada: Comares. 2ª ed.
  • Escribano, M.L. (1967). Poesía femenina española (1939-1950). Barcelona: Bruguera.
  • Escribano, M.L. (2001). La norma literaria. Madrid: Debate.
  • Escribano, M.L.(2006) Granada, 1936 en VV. AA. Granada, 1936. Relatos de la Guerra Civil. Granada: CajaGranada.
  • Escribano, M.L. (2013) Umbrales de otoño. Estudio Preliminar de Remedios Sánchez García. Madrid: Hiperión.
  • Escribano, M.L. (2015). El corazón de la gacela. Granada: Valparaíso.
  • Escribano, M.L. (2016). Azul melancolía. Antología personal. Madrid: Visor.
  • Escribano, M.L. (2018). Geografía de la memoria. Valencia: Calambur. 2ª ed.
  • Fokkema, D. (1993). A European canon of Literature. European Review, 1, 21- 29.
  • García Montero, L. (1993). Confesiones poéticas. Granada: Diputación Provincial.
  • García, R. S., & Rodríguez, J. Á. (2017). Estudio del proyecto pedagógico de la institución libre de enseñanza. La Residencia de Señoritas Normalistas de Granada. Revista Brasileira de História da Educação, 17(3 [46]), 06-30.
  • Gullón, G. (1996). La singularidad de la narrativa de Ana María Matute, en Matute, Ana María. Primera Memoria, Barcelona: Editorial Destino.
  • Lanseros, R. (2020). La poesía de Mariluz Escribano y su consagración en el canon literario. EntreRíos. Revista de Artes y Letras, 29-30, 137-143.
  • Lanseros, R. & Merino, A. (2016). Poesía soy yo. Madrid: Visor.
  • Llorente, M. (2013). La memoria histórica en la poesía de Isabel Pérez
  • Montalbán y David González. Hispanic Review, 81, 2, 181-200.
  • Marías, J. (1949). El método histórico de las generaciones. Madrid: Revista de Occidente.
  • Ortega y Gasset, J. (1927, ed. de 1961).El tema de nuestro tiempo. Madrid: Revista de Occidente.
  • Rodríguez, J. C. (1990). Teoría e historia de la producción ideológica. Madrid: Akal.
  • Rosal Nadales, M. (2006). Con voz propia. Sevilla: Renacimiento.
  • Sánchez García, R. (2005).Estudio Preliminar. En Escribano Pueo, Mariluz: Sonetos del alba. (pp.13-34) Granada: Dauro.
  • Sánchez García, R. (2013).Estudio Preliminar. En Escribano Pueo, Mariluz. Umbrales de otoño (pp.9-33). Madrid: Hiperión.
  • Sánchez García, R. (2017).Cuando las poetas no tuvieron la palabra. El concepto de literatura sumergida en la poesía española. En R. Sánchez García y M.
  • Gahete Jurado (Coords.), La palabra silenciada. Voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950-2015) (pp. 15-32). Valencia, España: Editorial Tirant Lo Blanch.
  • Sánchez García, R. (2018). Así que pasen treinta años. Historia interna de la poesía española. Madrid: Akal.
  • Sánchez García, R. (2019) Mariluz Escribano, historia de una Maestra (cuando la ausencia es un dolor y una bandera). Álabe, (21).
  • Sarria Cuevas, J. (2017). La singular elegancia de Mariluz Escribano: un análisis de sus obras Umbrales de otoño y El corazón de la gacela. En R. Sánchez García y M. Gahete Jurado (Coords.), La palabra silenciada. Voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950-2015) (pp. 351-362). Valencia, España: Editorial Tirant Lo Blanch.
  • Scarano (2020) Escenas de infancia en la poesía de Mariluz Escribano. EntreRíos. Revista de Artes y Letras, 29-30, 103-111.
  • Sullá, E. (1998). El canon literario. Madrid: Arco Libros.
  • Lotman, I (1978). La estructura del texto artístico. Madrid: Istmo.