Mobile telephony in students of physical education dependency or addiction

  1. DANIEL ÁLVAREZ-FERRÁNDIZ 1
  2. Contreras Machado, Laura
  3. JOSÉ ÁLVAREZ-RODRÍGUEZ 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2021

Volumen: 16

Número: 2

Páginas: 235-246

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/JHSE.2021.162.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Resumen

In this initial study on the dependency or addiction to mobile telephony in the university students of the Faculty of Educational Sciences of the University of Granada, two fundamental objectives are intended. First, establish the technical adequacy (reliability and validity) of the instrument and second, determine the degree of addiction / dependence to the mobile device that presents the sample object of investigation at a merely descriptive level. We have used a descriptive methodology per survey, responding to a sample of 60 subjects. Some of the conclusions of the work are: With regard to validity, we can affirm that the instrument claims to measure the construct for which it has been developed through the adaptation of other instruments, that is, it is creditor of content validity. It has also revealed the presence of a remarkable concurrent criterial validity that shows that the items individually measure the same as the scale in its entirety. In the second block of conclusions we highlight the fact that, in a general way, levels of dependency / addiction to the mobile device have been moderately low.

Referencias bibliográficas

  • Abad, F. Olea, J. Ponsoda, V. & García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Bolaños, D. (2015, 14th february). Doce preguntas y una aplicación para saber si alguien es adicto al móvil. Retrieved on 2018-03-21 from https://cincodias.elpais.com/cincodias/2015/02/14/lifestyle/1423874816_286483.html
  • Carbonell, X. Fúster, H. Chamarro, A. & Oberst, U. (2012). Adicción a internet y móvil: una revisión de estudios empíricos españoles. Papeles del Psicólogo, 33 (2), 82-89.
  • Castellana Rosell, M. Sánchez-Carbonell, X. Graner Jordana, C. & Beranuy Fargues, M. (2007). El adolescente ante las tecnologías de la información y la comunicación: internet, móvil y videojuegos. Papeles del Psicólogo, 28 (3), 196-204.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas. (2002, 27th november). Jóvenes, sociedad de la información y relaciones familiares. Retrieved on 2018-09-02 from http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/2460_2479/2472/e247200.html
  • Chóliz, M. Villanueva, V. & Chóliz, M. C. (2009). Ellas, ellos y su móvil: uso, abuso (¿y dependencia?) del teléfono móvil en la adolescencia. Revista española de drogodependencias, 34(1), 74-88.
  • Hernández, R. Fernández, C. and Baptista, P. (2005). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
  • Instituto Nacional de Estadística. (2018, 7th november). Equipamiento y uso de TIC en los hogares. Retrieved on 2018-12-06 from https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735576692
  • Labrador Encinas, F. & Villadangos González, S. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22 (2), 180-188.
  • Malhotra, N. (2008). Investigación de mercados. México DF: Pearson Educación.
  • Martinez-Arias, M.R. Hernández-Lloreda, M.J. & Hernández-Lloreda, M.V. (2006). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Estadística de la Sociedad de la Información y la Comunicación en los centros educativos no universitarios. Curso 2014-2015. Gobierno de España.
  • Muñiz, J. (2010). Las teorías de los test: teoría clásica y teoría de respuesta al ítem. Papeles del Psicólogo, 31(1), 57-66.
  • Ordóñez, M. B. Q. Urbano, E. R. & Esparrell, J. A. (2013). Tecno adicciones: una propuesta de intervención para prevenirlas en el aula. Revista digital de investigación educativa. Concet@2. 8th Edition, December, 111-129.
  • Palella, S. and Martins, F. (2003). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas. Fedupel.
  • Protégeles (2002, 27 de marzo). Seguridad Infantil y costumbres de los menores en Internet. Retrieved on 2018-09-02 from http://www.protegeles.com/costumbres.asp
  • Puyol Pérez, A. (2010): “Nuevas tecnologías: nuevas adicciones”. Escuela de Padres. Gesfomedia. Madrid.