Proyecto (R)evolutiONun viaje por la ficción para transformar la realidad en educación (física)

  1. Isaac J. Pérez López 1
  2. Carmen Navarro Mateos 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte

ISSN: 1132-2462

Year of publication: 2020

Issue: 55

Pages: 18-28

Type: Article

More publications in: Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte

Abstract

The lack of motivation and compromise which characterizes a higher percentage of the university student body when they have to actively participe in their learning experience, produces in the teaching staff the necessity to develop new strategies which will alow themto face this reality. In this sense, during the 2019/2020 academic year, a new gamification experience was carried out in the course ‘Fundaments of the Physical Education’ from the Bachelor’s degree on Sport Science. In order to design this experience a topic of great social and environmental relevance will be used. These are the ‘Global Goals for a Sustainable Development’, which was integrated with the fiction world due to the inmense meaning they have for the student body. Parting from this, and take advantage of the fact that we are in the year 2020, 20 ‘Global Goals for a Sustainable Teaching’ were created, linking them with the characteristics, competences and values that must define a good member of the teaching staff, and that will lead to this profession keeping the major role in actual and future society that it deserves. The high levels of implication during the project and thus the results obtained from it, will endorse the potential of gamification in the formative process of future teaching staff of Physical Education.

Bibliographic References

  • Arnold, B. J. (2014). Gamification in education. Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences, 21(1), 32-39.
  • Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every day. Washington, DC: ISTE; and Alexandria, VA: ASCD.
  • Bolívar, A. (2018). Nueva gobernación en educación y dinámicas para la mejoría: presión versus compromiso. En M.L. Pinto de Almeida, M. Pasqual y J. Moreles (coord.), Estado, políticas públicas y educación (pp.23-57). Buenos Aires, Argentina: Mercado de Letras.
  • Buckley, P., Doyle, E. y Doyle, S. (2017). Game On! Students’ Perceptions of Gamified Learning. Journal of Educational Technology y Society, 20(3), 1–10.
  • Cárcel-Carrasco, F. J. (2016). Desarrollo de habilidades mediante el aprendizaje autónomo. 3C Empresa, (3), 52-60.
  • Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12).
  • Coufal, K. (2014). Flipped learning instructional model: perceptions of video delivery to support engagement in eighth grade math (tesis doctoral). Lamar University, Texas, United States.
  • De Soto-García, I. S. (2018). Herramientas de gamificación para el aprendizaje de ciencias de la tierra. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 65 (393), 29-39.
  • Garrote, D., Garrote, C. y JiménezFernández, S. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 31-44.
  • Gómez, I. (2020). Desarrollo sostenible. Editorial Elearning, SL.
  • Gómez-Gil C. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, (140), 107-118.
  • Hanus, M. D. y Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers and Education, 80, 152–161.
  • Huotari, K., y Hamari, J. (2012). Defining gamification-a service marketing perspective. In Proceedings of the 16th International Academic MindTrek. Tampere: ACM.
  • Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Gamebased Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco, California: Wiley.
  • Kates, R.W., Parris, T. M. y Leiserowitz, A. A. (2005). What is Sustainable Development? Goals, Indicators, Values, and Practice. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 47(3), 8-21.
  • Lage, M., Platt, G., y Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43
  • Lee, J. J. y Hammer, J. (2011). Gamification in education: What, how, why bother? Academic exchange quarterly, 15(2).
  • López-López, M.M. (2019). La pedagogía crítica como propuesta innovadora para el aprendizaje significativo en la educación básica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 87-98.
  • Mora-González, J., Pérez-López, I.J. y Delgado-Fernández, M. (2020). The ‘‘$in TIME’’ gamification project: using a mobile app to improve cardiorespiratory fitness levels of college students. Games Health J, 9(1), 37-44.
  • Mora-González, J., Pérez-López, I.J., Esteban-Cornejo, I., DelgadoFernández, M. (2020). A GamificationBased Intervention Program that Encourages Physical Activity Improves Cardiorespiratory Fitness of College Students: 'The Matrix rEFvolution Program'. Int J Environ Res Public Health, 17(3), 877.
  • Navarro-Mateos, C. y Pérez-López, I.J. (2020). La gamificción como catalizadora de metodologías activas. Alea Jacta Est, (2), 17-74.
  • Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de educación, 195-217.
  • Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J. y Agredal, M. (2018). Gamification in education: an overview on the state of the art. Educação e Pesquisa, 44, 2-17.
  • Pérez-López I.J. y Rivera García E. (2017). Formar docentes, formar personas: análisis de los aprendizajes logrados por estudiantes universitarios desde una experiencia de gamificación. Signo y Pensamiento, 36(70), 114-131.
  • Pérez-López I.J., Rivera García E., Delgado-Fernández M. (2017). Mejora de hábitos de vida saludables en alumnos universitarios mediante una propuesta de gamificación. Nutrición Hospitalaria, 34, 942-951.
  • Pérez-López, I.J., Rivera García, E. y Trigueros Cervantes, C. (2019). 12+1. Sentimientos del alumnado universitario de Educación Física frente a una propuesta de gamificación: “gamE oF thrones”. Movimento, 25, 1-15.
  • Pérez-López, I.J. (2020). De las 7 Bolas de Dragón a los 7 reinos de Poniente: viajando por la ficción para transformar la realidad. Granada, España: CopiDeporte S.L
  • Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2016). Objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de https://goo.gl/Rw4aiK
  • Rodrigo-Cano, D., Picó, M. J. y Dimuro, G. (2019). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como marco para la acción y la intervención social y ambiental. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 9(17), 25-36.
  • Severín, E. (2017). Un nuevo paradigma educativo. Educación y ciudad, (32), 75-82.
  • Sotoca, P. y Pérez-López, I.J.(2019). Gamificación educativa: Kit de montaje básico. En I. Rivillas (coord.), Didáctica de la Educación Física en Educación Infantil y Primaria (pp. 392-406). Logroño: UNIR.
  • Talbert, R. (2014) Inverting the Linear Algebra Classroom. PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 24 (5), 361-374.
  • Torres, M. (2016). Factores de desmotivación más sobresalientes en el aprendizaje: la afectividad requisito ineludible. Investigação Qualitativa em Educação, 732-735.
  • Zichermann, G. y Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. Sebastopol, California: O'Reilly Media, Inc.