Presencia en la ausenciael juego como instrumento en un taller artístico de enfoque terapéutico en la casa familiar Dr. Juan Segura.
- Olga Leyva Gutiérrez
- Elizaberta López Pérez
ISSN: 2254-5883
Any de publicació: 2021
Volum: 10
Pàgines: 1-14
Tipus: Article
Altres publicacions en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa
Resum
This study reports on the findings of an art therapy workshop conducted at the Dr Juan Segura Care Centre — a mental health care facility providing day and permanent housing services to the mentally handicapped in Granada City (Spain). Specifically, the research documents our experience in interacting with one male workshop participant (aged 50), who was approached by the therapist with a view to tightening emotional bonds with him. The ultimate goal in doing so was to stimulate the patient’s creativity, and eventually, make him aware of his life experience. The art therapy method that was applied is Winnicott’s Squiggle Game. This technique reinforces the patient’s engagement with the drawing activity, and requires the therapist’s full involvement, which enriches the patient-therapist rapport. For this reason, the Squiggle Game enables the identification of the transitional processes and phenomena occurring throughout the exchange. The results of this study proved the initial hypothesis right. Accordingly, art therapy is shown to be highly instrumental in triggering the creativity of patients, who acquire a wider range of drawing patterns and strategies during the therapeutic interplay. Most importantly, art therapy is found to help patients build their self-awareness and consciously experience their individuality.
Referències bibliogràfiques
- Abadi, S (2014). Transiciones, el modelo terapéutico de D.W. Winnicott. Cauces Editores.
- Ávila Espada, A (2015). Del encuadre como factor técnico a la intersubjetividad del vínculo terapéutico. Clínica e Investigación Relacional, 9(2), 394‐397.
- Avilés Martos, M y López Pérez, E (2014). Jugar con trampa. Taller de Arteterapia en el Centro de Día de Atención a Menores de Aldeas Infantiles SOS Granada. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 9, 73-86.
- Bassols, M (2006). El arteterapia, un acompañamiento en la creación y la transformación. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 1, 19-25.
- Federación Española de Asociaciones Profesionales de Arteterapia. (29 de mayo de 2021). Formaciones.
- Freud, S (1917). Introducción al psicoanálisis. Italia: Newton Compton Editori.
- Günter, M (2008). Colloqui con i bambini, la tecnica dello scarabocchio nella pratica clinica. Ubaldini Editore.
- Jung, C.G (1993). La psicología de la transferencia: esclarecida por medio de una serie de imágenes de la alquimia. Ediciones Paidós.
- Kavafis, K (1911). Viaje a Ítaca. Nórdica Libros.
- Lacruz, J (2011). Donald Winnicott: vocabulario esencial. Mira Editores.
- Laplanche, J y Pontalis, J (1996). Diccionario de psicoanálisis. Ediciones Paidós.
- López, M y Martínez, N (2006). Arteterapia. Ediciones Tutor.
- Lowenfeld, V y Brittain, W.L (1980). El desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.
- Machado, A (1912). Proverbios y Cantares: Campos de Castilla. El País.
- Martínez Loné, P (2017). El garabato de Winnicott y su uso inspirador en arteterapia. Papeles de Arteterapia y educación artística para la inclusión social, 12, 191-203.
- Masini Fernández, C (2015). Psicodrama. Reflexiones desde la práctica clínica en un Hospital de Día Psiquiátrico. Papeles de Arteterapia y educación artística para la inclusión social, 153-164.
- Ortega Cubero, I (2014). Repetición, estereotipo y dibujo infantil. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 9, 125-144.
- Winnicott, D (1971). Realidad y Juego. Editorial Gedisa SA.