Nivel de lectura gráfica de futuros profesores de educación primaria como componente de la cultura estadística

  1. Contreras García, José Miguel 1
  2. MolinaPortillo, Elena 2
  3. Contreras García, Javier 3
  1. 1 Dpto. de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada
  2. 2 Profesora Ayudante Doctora del Dpto. de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
  3. 3 Dpto. de Didáctica de las Ciencias Sociales, Universidad de Granada
Revue:
PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

ISSN: 1887-3987

Année de publication: 2021

Volumen: 15

Número: 3

Pages: 137-158

Type: Article

DOI: 10.30827/PNA.V15I3.15271 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

Objectifs de Développement Durable

Résumé

International forums emphasize the need to promote statistical literacy in the classroom and, particularly, the reading of data-based information represented by statistical graphs. Because the prospective teachers’ professional practice will depend on current knowledge and skills in reading, interpreting and arguing statistical information, an evaluation is required to indicate whether an educational reinforcement in their current training is pertinent. This work assesses the graphic reading level of the information represented by media statistical graphs in 653 primary education prospective teachers.

Information sur le financement

Trabajo realizado en el marco del proyecto B-SEJ-063-UGR18 y del Grupo SEJ-622 (Junta de Andaluc?a).

Financeurs

Références bibliographiques

  • Aliaga, M., Cobb, G., Cuff, C., Garfield, G., Gould, R., Lock, R., Moore, T., Rossman, A., Stephenson, B., Utts, J., Velleman, P. y Witmer, J. (2005). Guidelines for assessment and instruction in statistics education: College report. American Statistical Association. https://www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/2005GaiseCollege_Full.pdf
  • Aoyama. K. (2007). Investigating a hierarchy of students’ interpretations of graphs. International Electronic Journal of Mathematics Education, 2(3), 298-318.
  • Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G., y Contreras, J. M. (2011). Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 76, 55-67.
  • Arteaga, P., Batanero, C., Contreras, J. M., y Cañadas, G. R. (2015). Statistical graphs complexity and reading levels: A study with prospective teachers. Statistique et Enseignement, 6(1), 3–23.
  • Arteaga, P., Vigo, J. M., y Bernabeu, M. D. C. B. (2017). Niveles de lectura de gráficos estadísticos en estudiantes de formación profesional. In Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 129-136). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Ben-Zvi, D. y Garfield, J. (2004). Statistical literacy, reasoning, and thinking: Goals, definitions, and challenges. En J. Garfield y D. Ben-Zvi (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking, (pp. 3-15). Kluwer.
  • Ben-Zvi, D. y Makar, K. (2016). International Perspectives on the Teaching and Learning of Statistics. En D. Ben-Zvi y K. Makar (Eds.), The Teaching and Learning of Statistics (pp. 1-10). Springer International Publishing.
  • Berg, C. y Boote, S. (2017). Format effects of empirically derived multiple-choice versus free-response instruments when assessing graphing abilities. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(1), 19-38.
  • Bertin, J. (1983). Semiology of graphics: Diagrams, networks, maps (WJ Berg, Trans.). Madison, WI: The University of Wisconsin Press, Ltd.
  • Boote, S. K. (2014). Assessing and understanding line graph interpretations using a scoring rubric of organized cited factors. Journal of Science Teacher Education, 25(3), 333–354.
  • Carvalho, L. M., Campos, T. M., y Monteiro, C. E. (2011). Aspectos visuais e conceituais nas interpretações de gráficos de linhas por estudantes. Boletim de Educação Matemática, 24(40), 679-700.
  • Contreras, J. M., Molina-Portillo, E., Godino, J. D., y Batanero, C. (2017). Construcción de un cuestionario para evaluar la interpretación crítica de gráficos estadísticos por futuros profesores. In Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 207-216). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension. Reston, VA: N.C.T.M.
  • Department of Education, National Center for Education Statistics. (2006). The condition of education 2006. Online: http://nces.ed.gov/programs/coe/2006/analysis/sa03b.asp
  • Ebel, R., y Frisbie, D. (1986). Essentials of Educational Measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Fernandes, J. A., y Morais, P. C. (2011). Leitura e interpretação de gráficos estatísticos por alunos do 9º ano de escolaridade. Educação Matemática Pesquisa, 13(1), 95-115.
  • Frankenstein, M. (1998). Reading the World with Math: Goals for a Critical Mathematical Literacy Curriculum. En E. Lee, D. Menkart y M. Okazawa-Rey (Eds.), Beyond Heroes and Holidays: A Practical Guide to K-12 Anti-Racist, Multicultural Education and Staff Development. Network of Educators on the Americas.
  • Friel, S., Curcio, F. y Bright, G. (2001). Making sense of graphs: critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 124-158.
  • Gal, I., y Murray, S. T. (2011). Responding to diversity in users' statistical literacy and information needs: Institutional and educational implications. Statistical Journal of the International Association for Official Statistics, 27(3-4), 185-195.
  • Garfield, J. y Ben-Zvi, D. (2007). How students learn statistics revisited: A current review of research on teaching and learning statistics. International Statistical Review, 75(3), 372-396.
  • Glazer, N. (2011). Challenges with graph interpretation: A review of the literature. Studies in Science Education, 47(2), 183–210.
  • Holmes, P. (1980). Teaching Statistics 11-16. Foulsham Educational.
  • Inzunsa, S. (2015). Niveles de interpretación que muestran estudiantes sobre gráficas para comunicar información de contextos económicos y sociodemográficos. Revista mexicana de investigación educativa, 20(65), 529-555.
  • Jacobbe, T., y Horton, R. M. (2010). Elementary school teachers’ comprehension of data displays. Statistics Education Research Journal, 9(1), 27–45.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 293, 43053-43102
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2007a). Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 5, 677-773.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2007b). Real Decreto 1467/2007, de 2 de noviembre, por el que se establece la estructura de bachillerato y se fijan sus enseñanzas mínimas. Boletín Oficial del Estado, 266, 45381-45477
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, 19349-19420.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, 169-546.
  • Molina-Portillo, E., Contreras, J. M., Godino, J. D., y Díaz-Levicoy, D. (2017). Interpretación crítica de gráficos estadísticos incorrectos en la sociedad de la comunicación: un desafío para futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, esp., 4787-4792.
  • Molina-Portillo, E., Contreras, J., Salcedo, A. y Contreras, J. M. (2020). Evaluación de la postura crítica de futuros profesores de Educación Primaria como componente de la cultura estadística. Educación Matemática, 32(3), 97-120.
  • Monteiro, C., y Ainley, J. (2004). Exploring the complexity of the interpretation of media graphs. Research in Mathematics Education, 6(1), 115-128.
  • Monteiro, C., y Ainley, J. (2007). Investigating the interpretation of media graphs among student teachers. International Electronic Journal of Mathematics Education, 2(3), 187-207.
  • Morales, P. (2009). Análisis de ítems en las pruebas objetivas. Universidad Pontificia Comillas.
  • Pagan, M. A., y Magina, S. M. (2011, April). A interdisciplinaridade auxiliando o ensino da estatistica na educação básica (CO). XIII conferência interamericana de educação matemática.
  • Patahuddin, S. M., y Lowrie, T. (2018). Examining Teachers’ Knowledge of Line Graph Task: a Case of Travel Task. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-20. Disponible en https://doi.org/10.1007/s10763-018-9893-z
  • Ridgway, J., Nicholson, J., y McCusker, S. (2007). Teaching statistics–despite its applications. Teaching Statistics, 29(2), 44-48.
  • Rodríguez, F. y Sandoval, P. (2012). Habilidades de codificación y descodificación de tablas y gráficos estadísticos: un estudio comparativo en profesores y alumnos de pedagogía en Enseñanza Básica. AVALIAÇÃO, 17(1), 207-235.
  • Schield, M. (2006). Statistical literay survey analysis: reading graphs and tables of rates and percentages. En B. Phillips /Ed.), Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching Statistics. Cape Town: International Statistical Institute. On line: http://www. stat.auckland.ac.nz/~iase.
  • Schield, M. (2011). Statistical literacy: A new mission for data producers. Statistical Journal of the IAOS, 27(3-4), 173-183.
  • Schmit, J. (2010). Teaching Statistical Literacy as a Quantitative Rhetoric Course. In American Statistical Association Joint Statistical Meetings, Vancouver, Canada (Vol. 31).
  • Shah, P. y Hoeffner, J. (2002). Review of graph comprehension research: Implications for instruction. Educational psychology review, 14(1), 47-69.
  • Sharma, S. (2013). Assessıng students’ understandıng of tables and graphs: implıcatıons for teachıng and research. International Journal of Educational Research and Technology, 4, 51-70.
  • Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88(421), 1–8.
  • Watson, J. M. (1997). Assessing statistical literacy using the media. En I. Gal y J. B. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 107–121). Amsterdam, the Netherlands: IOS Press and The International Statistical Institute.
  • Whitaker, D. y Jacobbe, T. (2017). Students' understanding of bar graphs and histograms: Results from the LOCUS assessments. Journal of Statistics Education, 25(2), 90-102.
  • Wu, Y. (2004). Singapore secondary school students’ understanding of statistical graphs,
  • ICME 10. Disponible en: www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/11/Yingkang.doc