Análisis y validación de un Test para medir Valores (TVA_ Adaptado)

  1. Gracia González-Gijón
  2. Enrique Gervilla Castillo
  3. Nazaret Martínez Heredia
  4. Andrés Soriano Díaz
Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2021

Número: 38

Páxinas: 119-136

Tipo: Artigo

DOI: 10.7179/PSRI_2021.38.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resumo

The objective of this article is to review and adapt an instrument created to know the hierarchy of values in young people from 11 categories that include the integrity of the dimensions of the person. The process consisted of content validation through expert judgment with the critical analysis of each item and the degree of agreement between judges using the Kendall W Coefficient of Concordance and construction validation through factor analysis. Finally, the internal consistency of the items was measured using the Cronbach’s alpha coefficient. The selected sample is 651 young people selected through random cluster sampling. The results indicated indicative values of agreement between the expert judges, the differentiation of the 11 dimensions that coincide with those proposed in the theoretical construct, and high levels of tension in each of the dimensions. The psychometric study has resulted in the definitive version of the instrument.The aim of this article is to revise and adapt an instrument created to find out the hi-erarchy of values in young people based on 11 categories that include the integrity of the dimensions of the person (bodily, intellectual, affective, individual, moral, aesthetic, social, political, ecological, instrumental and religious). This work was based on the need to revise the vocabulary that formed part of the test items in its previous version, in order to update its words and adapt them to the way they are used today. The process consisted of content validation through expert judgement, with qualitative analysis of each item, the study of the mean, standard deviation and the degree of agreement between judges using Kendall’s W coefficient of concordance. The construct validation was carried out by means of exploratory factor analysis. Finally, the internal consistency of the items was measured using Cronbach’s alpha coefficient. The data-producing sample consisted of 651 young people selected through random cluster sampling in all the Faculties of Education Sciences of the public universities of Andalusia. The results show indicative values of agreement between the expert judges, the differentiation of the 11 dimensions that coincide with those proposed in the theoretical construct and high levels of reliability in each of the dimensions. The final result of the study was the definitive version of the instrument

Información de financiamento

Agradecemos su participaci?n en el proceso de revisi?n y adaptaci?n del Test de Valores Adaptado a los siguientes miembros del Grupo de investigaci?n HUM-580: Dra. Pilar Casares Garc?a, Dra. Socorro Entrena Jim?nez, Dr. Francisco Javier Jim?nez R?os, Dra. Teresa Lara Moreno y Dr. Marcos Santos G?mez.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Abella, V., Lezcani, F. & Casado, R. (2017). Evaluación de la jerarquía de valores humano de Schwartz en la adolescencia. Diferencia de género e implicaciones educativas. Revista Brasileira de Educação, 22(68), 34-56. https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226807.
  • Amador, L.V., Mateos, F. & Esteban, M. (2017). La educación como medio para la inclusión social entre culturas: los valores sociales de los jóvenes ceutís de cultura cristiana y musulmana. Revista de Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 67-80. https://doi.org/10. SE7179/PSRI_2017.29.05
  • Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. Á., y Novales, M. G. M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. https://doi.org/10.29262/ram.v63i2.181
  • Colás, M.P., Buendía, L. & Fuensanta, H. (2009). Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral: guía metodológica de elaboración y presentación. Madrid: Davinci Continental.
  • Casares, P. (1995). Test de valores. Un instrumento para la evaluación. Revista Española de Pedagogía, 203, 513-535.
  • Casares, P. (2011). La educación integral frente a la parcialidad de la educación. En E.Gervilla, F. J. Jiménez, y M. Santos. La educación nos hace libres. La lucha contra nuevas alienaciones. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Clouston, T. J. (2018). Transforming learning: teaching compassion and caring values in higher education. Journal of Further and Higher Education, 42(7), 1015-1024. https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1332359
  • Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrika, 16, 297-334.
  • Cubo, S. & Ramos, J.L. (Coord). (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Pirámide.
  • Chowdhury, M. (2018). Emphasizing morals, values, ethics, and character education in science education and science teaching. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 1-16.
  • Frondizi, R. (1977). ¿Qué son los valores? México: F.E.C.
  • Fujihara, S. & Ishida, H. (2016). The absolute and relative values of education and the inequality of educational opportunity: Trends in access to education in postwar Japan. Research in Social Stratification and Mobility, 43, 25-37. http://dx.doi.org/10.1016/j.rssm.2016.03.001
  • García Hoz, V. (1976). Test de reacción valorativa. Bordón, 214, 246-264.
  • Gervilla, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral. Revista Española de Pedagogía, 215, 39-58.
  • Gervilla, E. (2004). Buscando valores. Análisis de contenido axiológico. Perfiles Educativos. México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Gervilla, E. (2006). Valores y educación en España. Perfil de los futuros educadores. En A. Hirsch Adler (Coord.), Educación, Valores y Desarrollo Moral. México: Ediciones Gernika.
  • Gervilla, E. (2008). Buscando valores: análisis de contenido axiológico y modelo de educación integral. En J. M. Touriñan, Educación en valores, sociedad civil y desarrollo cívico. La Coruña: Netbiblo.
  • Gervilla, E. (2010). Educar en la Postmodernidad. Madrid: Dykinson.
  • Gómez, J. A., Sánchez, I. O. & Pérez, M. G. (2017). Education in human rights: Ethical-civic formation of the social educators as way to anticipate the ciberbullying. Pedagogia Social. Revista interuniversitaria (30), 181-194. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.13
  • González-Anleo, J.M. & López Ruiz, J. (2017). Jóvenes españoles entre dos siglos 1984- 2017. Recuperado de https://www.observatoriodelajuventud.org/jovenes-espanoles-entre-dos-siglos-1984-2017/
  • González-Gijón, G., Martínez-Heredia, N., Amaro, A. & Soriano, A. (2019). Análisis de los valores del futuro profesorado de Educación Primaria en Andalucía. Congreso Internacional – XXXII Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social en un entorno Vica: ¿Viejos problemas nuevas perspectivas? Barcelona, Granada.
  • González-Gijón, G., Martínez-Heredia, N., Amaro-Agudo, A., & Soriano-Díaz, A. (2020). Estudio de los valores en el alumnado que cursa el grado de maestro en educación primaria en las universidades públicas de Andalucía. Formación universitaria, 13(2), 83-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000200083
  • González-Gijón, G., y Soriano, A. (2017) Estudio sobre los valores individuales de los jóvenes de Puerto Rico, Revista de Paz y Conflictos, 10(1), 231-257. https://doi.org/10.30827/revpaz.v10i1.6110
  • González-Gijón, G., Gervilla, E. & Martínez-Heredia, N. (2019). El valor religioso hoy y su incidencia en la enseñanza religiosa escolar. Publicaciones, 49(2), 215-228. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.8565
  • Griffiths, V.F., Bull, J.W., Baker, J., Infield, M., Roe, D., Nalwanga, D. & Milner-Gulland, E.J. (2020). Incorporating local nature-based cultural values into biodiversity No Net Loss strategies. World Development, 128, 104858. https://doi.org/ 10.1016/j.worlddev.2019.104858
  • INJUVE. (2017). Informe Juventud en España 2016. Recuperado de http://www.injuve.es/observatorio/demografia-e-informacion-general/informe-juventud-en-espana-2016
  • Inman, A.G., Ladany, N., Constantine, M.G. & Morano, C.K. (2001). Development and preliminary validation of the Cultural Values Conflict Scale for South Asian women. Journal of Counseling Psychology, 48(1), 17.
  • Lara, T., & Fernández Cano, A. (2005). Estudio de los valores insertos en los idearios docentes de centros privados mediante un análisis multivariado. Revista de Educación, 336, 397-414.
  • López Quintás, A. (2013). El libro de los grandes valores. Madrid: BAC.
  • Marín, R. (1976). Valores, objetivos y actitudes en educación. Valladolid: Miñón.
  • Mausethagen, S., Prøitz, T.S. & Skedsmo, G. (2020). Redefining public values: data use and value dilemmas in education. Education Inquiry, 1-16. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1733744
  • Nunnally, J.C. & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric Theory (3rd Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Pérez-Jorge, D., Barragán-Medero, F., y Molina-Fernández, E. (2017). A study of educational programmes that promote attitude change and values education in Spain. Asian Social Science, 13(7), 112-130. https://doi.org/10.5539/ass.v13n7p112
  • Quintana, J. M. (1996). Educación moral y valores. Revista de Ciencias de la Educación, 166, 281-292.
  • Reboul, O. (1999). Los valores de la educación. Barcelona: Idea Universitaria.
  • Roy, S. K. (2019). Perspectives of Values in Teacher Education. International Journal of Research in Social Sciences, 9(3), 410-419.
  • Ruíz-Corbella, M. & Rivas, R. (2015). Los valores vinculados a la competencia del trabajo en equipo en entornos virtuales de aprendizaje. Un estudio en la Universidad Técnica Particular de Loja (Ecuador). Revista Complutense de Educación, 26(3), 759-780. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.45682
  • Sandy, C.J., Gosling, S.D., Schwartz, S.H. & Koelkebeck, T. (2017). The development and validation of brief and ultrabrief measures of values. Journal of personality assessment, 99(5), 545-555. https://doi.org/10.1080/00223891.2016.1231115
  • Santos, M. (2005). Antecedentes del valor educativo tolerancia. Revista española de pedagogía, 231, 223-238.
  • Siegel, S. & Castellan, N. J. (1995). Estadística no paramétrica, aplicada a las ciencias de la conducta. 4a. edición. México: Editorial Trillas
  • Singh, M. P. (2020). Human values education: need of the hour. Studies in Indian Place Names, 40(7), 196-201.
  • Yigit, M. (2018). Does higher education change value perceptions? Journal of Culture and Values in Education, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.46303/jcve.01.01.1