Jóvenes ecuatorianos, movilidad y educación superior en España y Ecuadortrayectorias educativas desiguales en tiempos de crisis

  1. Cristina Vega Solís 1
  2. Carmen Gómez Martín 1
  3. Silvina Monteros Obelar 2
  1. 1 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Equador)
  2. 2 Universidad de Granada (España)
Journal:
Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social

ISSN: 1578-8946

Year of publication: 2017

Volume: 17

Issue: 3

Pages: 173-198

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ATHENEA.1815 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social

Abstract

In the paper we analyze the inequalities that emerge from and are reproduced in Ecuadorian's higher education trajectories in the context of economic crises. We focus on the strategies that these youth and their families employ for social mobility as well as the role of public policy in these processes. We examine the trajectories of three groups: sons and daughters of the 2000 migration wave from Ecuador to Spain who study at universities in Spain, those who have returned to Ecuador for their studies, and Ecuadorians who move to Spain in order to carry out postgraduate studies, some of them funded by scholarships from the Ecuadorian government. The research project employed a qualitative methodology based on interviews, focus groups and a survey with Ecuadorians in Spain who took the entrance exam for admittance into Ecuador's public university system. Our findings highlight the varied forms of capitals that these diverse students employ, as well as the social and economic constraints that they encounter. In a period of economic crisis in Spain, the first group of students must often downgrade their expectations in order to continue their studies. Their experience contrasts starkly with Ecuadorians undertaking postgraduate studies in Spain, whose heterogenous trajectories are upwardly and geographically mobile. The case of the return university students to Ecuador shows us that education is inserted into a broader strategy that depends on transnational networks shaped over more than a decade of Ecuador-Spain migration.

Bibliographic References

  • Alegre, Miguel Angel & Benito, Ricard (2010). Los factores del abandono educativo temprano. España en el marco europeo. Revista de Educación, nº extraordinario, 65-92. Recuperado de htps://ddd.uab.cat/pub/artpub/2010/167516/reveduMECDaa2010nextrap65.pd f
  • Álvarez, Soledad (2013). La persistencia de la desigualdad de género en la universidad ecuatoriana. Qito: Ceaaces.
  • Anthias, Floya (2012). Transnational Mobilities, Migration Research and Intersectionality. Nordic Journal of Migration Research, 2(2), 102-110. htps://doi.org/10.2478/v10202-011-0032-y
  • Aronowitz, Stanley (2000). The Corporate University and the Politics of Education. The educational Forum, 64(4), 332-339. htp://doi.org/10.1080/00131720008984778
  • Aubert, France; Tripier, Maryse & Vourc’h, François (1996). Trajectoires sociales, origines nationales et modes de vie des étudiants: comparaison entre étudiants "français", "étrangers" "issus de l’immigration". Migrants et Formation, 104, 111-125.
  • Bernardi, Fabrizio & Requena, Miguel (2010). Desigualdad y puntos de infexión educativos: el caso de la educación post-obligatoria en España. Revista de Educación, nº extraordinario, 93-118. Recuperado de htp://www.revistaeducacion.mec.es/re2010/re2010a04eng.pdf
  • Borraz, Marta (2015, agosto 26). La universidad perdió más alumnos en el último curso que en los dos anteriores. El Diario. Recuperado de htp://www.eldiario.es/sociedad/Siguen-efectos-universidad-alumnosanterioresa0a423807815.html
  • Bourdieu, Pierre (1987). Choses dites. Paris: Les éditions de Minuit.
  • Bourdieu, Pierre & Passeron, Jean-Claude (1964/2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
  • Cachón, Lorenzo (2004). Inmigrantes jóvenes en España. Sistema educativo y mercado de trabajo. Madrid: Ed. Instituto de la Juventud.
  • Cadiou, Philippe (s/f). Sur les débats actuels au sujet de la recherche. Les ambiguïtés de l’économie de la connaissance. Recuperado de htps://www.meirieu.com/F-RUM/cadiouarecherche.pdf
  • Calero, Jorge; Choi, Álvaro & Waisgrais, Sebastián (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006, Revista de Educación, nº extraordinario, 225256. Recuperado de htp://www.revistaeducacion.educacion.es/re2010/re2010a09.pdf
  • Castells, Manuel (1998). La Era de la Información: Economía, Sociedad y Cultura: La sociedad Red. Madrid: Alianza.
  • Colectivo I-É (2012). Inserción en la escuela española del alumnado inmigrante iberoamericano. Madrid: -rganización de Estados Iberoamericanos.
  • Côte, E. James & Furlong, Andy (Eds.) (2016). Routledge Handbook of Sociology of Higher Education. Londres: Routledge.
  • Coulau, Alain & Paivandi, Saeed (2003). Les étudiants étranger en France: l’état des savoirs. Rapport pour l’observatoire de la vie étudiante. Recuperado de htp://www.ovenational.education.fr/medias/fles/publications/872earapatraove.pdfa-1.pdf
  • de Gaulejac, Vicent (2012). La recherche malade du management. Versailles: Éditions Qæ.
  • Franzé, Adela (2008). Diversidad cultural en la escuela. Contribuciones desde la antropología. Revista de educación, 345, 111-132. Recuperado de htp://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revistaeducacion/numeros-anteriores/2008/re345/re345a05.html
  • Galcerán, Monserrat (2010). La mercantilización de la universidad. Revista Electrónica Interuniversitaria para la Formación del Profesorado, 13(2), 89-106. Recuperado de htps://www.researchgate.net/publication/47548626aLaamercantilizacionadea laauniversidad
  • Galcerán, Montserrat (2013). Entre la academia y el mercado. Las Universidades en el contexto del capitalismo basado en el conocimiento. Athenea Digital, 13(1), 155-167. htps://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n1.1038
  • García Castaño, Francisco Javier & Rubio, María (2011). Juntos pero no revueltos: procesos de concentración escolar del alumnado extranjero en determinados centros públicos. En Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía, 2011.
  • Hernández Armenteros, Juan & Pérez García, José Antonio (2015). La universidad española en cifras, 2013-2014. CRUE Universidades Españolas. Recuperado de htp://www.crue.org/SitePages/La-Universidad-Espa%C3%B1ola-enCifras.aspx
  • Instituto de Fomento al Talento Humano (2014). El gobierno nacional adjudicó la beca diez mil. Recuperado de htp://www.fomentoacademico.gob.ec/el-gobiernonacional-adjudico-la-beca-diez-mil/
  • Instituto Ecuatoriano de Crédito Educativo y Becas (2014). Informe de rendición de cuentas. Recuperado de htp://www.fomentoacademico.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2015/04/INF-RME-DE-RENDICI%C3%93N-DECUENTAS-2014aa.pdf
  • Instituto Nacional de Estadística (2013). Recuperado de htp://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm? c=EstadisticaaC&cid=1254736177012&menu=ultiDatos&idp=1254734710990
  • Instituto Nacional de Estadística y Censos (2014). Anuario de entradas y salidas internacionales. Recuperado de htp://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec/PoblacionayaDemografa/Migracion/Publicaciones/AnuarioaESIa2014.pd f
  • Jociles, María Isabel; Franzé, Adela & Poveda, David (2012). La diversidad como problema: representaciones y prácticas escolares con adolescentes inmigrantes latinoamericanos. Alteridades, 22(43), 63-78. Recuperado de htp://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018870172012000100006&script=sciaartext
  • Meza González, Liliana & Pederzini, Carla (2009). Migración internacional y escolaridad como medios alternativos de movilidad social: El caso de México. Estudios Económicos, número extraordinario, 163-206.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (2015) Datos y cifras del Sistema universitario español. Curso 2014-2015. Recuperado de htps://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadanomecd/estadisticas/educacion/universitaria/datos-cifras/Datos-y-Cifras-delSUE-Curso-2014-2015.pdf
  • Modood, Tariq (2012). Capitals, ethnicity and higher education. En Tehmina N. Basit & Sally Tonlinson (Eds.), Social Inclusion and Higher Education (pp. 17-40). Bristol: Policy.
  • Moreno Yánez, Kintia (2013). Efectos de la meritocracia en el acceso a educación universitaria ecuatoriana. Ecuador Debate, 90, 103-126. Recuperado de htps://universidadsociedadec.fles.wordpress.com/2014/07/meritocracia-enacceso-a-universidad.pdf
  • Moscoso, María Fernanda (2009). Miradas transnacionales: visiones de la migración ecuatoriana en España y Ecuador. Qito: SEPLAES/SENAMI.
  • Navarro Leal, Marco Aurelio (2010). Sociedad del conocimiento y tareas de la universidad en América Latina. Perspectivas de Políticas Públicas, 3(5), 63-77. Recuperado de htp://www.riseu.unam.mx/documentos/acervoadocumental/MANavarroaSoc delconocimiento.pdf
  • Pedone, Claudia (2014). Migración cualifcada y políticas públicas en América del Sur: el programa prometeo en Ecuador como estudio de caso. En Seminario internacional Migración, marcos normativos y políticas públicas, 27-28 de noviembre 2014.
  • Pedreño Cánovas, Andrés (Coord.) (2013). Que no sean como nosotros: trayectorias formativo-laborales de los hijos de familias inmigrantes en el campo murciano. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Pérez-Esparrells, Carmen & Morales, Susana (2008). La escolarización de la población inmigrante: una radiografía de la situación en España. Praxis Sociológica, 12, 65-83. Recuperado de htp://www.praxissociologica.es/images/PDF/200812/revistaan12-3.pdf
  • Post, David (2011). Tendencias en las oportunidades y acceso de los estudiantes a la educación superior. En Estado del País. Informe Cero. Ecuador 1950-2010 (pp. 307-323). Qito, Ecuador.
  • Qijano, Aníbal (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo, y América Latina. En Edgardo Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectiva Latinoamericana (pp. 201-246). Buenos Aires: CLACS-UNESC-.
  • Ramírez, René (2013). Tercera ola de transformación de la educación superior en el Ecuador. Hacia la constitucionalización de la sociedad del buen vivir. Qito: SENESCYT.
  • Real Decreto 1000/2012, de 29 de junio, por el que se establecen los umbrales de renta y patrimonio familiar y las cuantías de las becas y ayudas al estudio, para el curso 2012-2013 y se modifca parcialmente el Real Decreto 1721/2007, de 21 de diciembre, por el que se establece el régimen de las becas y ayudas al estudio personalizadas (B-E núm. 160, de 5 de julio de 2012, páginas 47978 a 47994). Recuperado de htps://www.boe.es/buscar/doc.php?id=B-E-A-20129007
  • Real Decreto-ley 14/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes de racionalización del gasto público en el ámbito educativo (B-E núm. 96, de 21 de abril de 2012, páginas 30977 a 30984). Recuperado de htps://www.boe.es/diarioaboe/txt.php?id=B-E-A-2012-5337
  • Rodríguez, Qique (2014, septiembre 16). Grados y másteres en inglés para atraer a más estudiantes de otros países. Te interesa.es. Recuperado de htp://www.teinteresa.es/educa/Grados-masteres-ingles-estudiantespaisesa0a1213080926.html
  • Santamaría, Enrique (2002). La incógnita del extraño. Una aproximación a la significación sociológica de la «inmigración no comunitaria.. Barcelona: Anthropos.
  • Serra, Carles & Palaudarias, Josep Miquel (2010). Defciencias en el seguimiento del abandono escolar y trayectorias de continuidad del alumnado de origen inmigrado. Revista de Educación, nº extraordinario, 283-305. Recuperado de htp://www.revistaeducacion.educacion.es/re2010/re2010a11.pdf
  • Silió, Elisa (2013, julio 15). Educación ha generado 400.000 becas más que el curso anterior. El País. Recuperado de htp://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/07/15/actualidad/1373921161a222897 .html
  • Vega, Cristina; Gómez, Carmen & Correa, Ahmed (2016). Circularidad migratoria entre Ecuador y España. Transformación educativa y estrategias de movilidad, Revista Migraciones, 39, 183-210. htps://doi.org/10.14422/mig.i39.y2016.007
  • Vélez Cardona, Waldemiro (2007). ¿Qé es la economía del conocimiento y cómo impacta la universidad pública? Ensayo elaborado para la actividad de la Asociación Puertorriqueña de Profesores Universitarios (APPU).
  • Veltz, Pierre (2007). L’université au cœur de l’économie de la connaissance. Esprit. 12, 146-159. htps://doi.org/ 10.3917/espri.0712.0146
  • Créditos educativos en Ecuador, sujetos a la rentabilidad económica (2015, diciembre 13). El Universo. Recuperado de htp://www.eluniverso.com/noticias/2015/12/13/nota/5293635/creditoseducativos-ecuador-sujetos-rentabilidad-bancaria