Plataformas virtuales e innovación docente universitariaaffordance de una Guía de Trabajo Autónomo en Antropología para trabajar competencias de intervención en contextos de diversidad

  1. Olmos Alcaraz, Antonia
  2. Martínez Chicón, Raquel
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2014

Issue: 42

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

In this text we show an experience developed in the subject of Anthropology, in the degree of Social Work, analysing the affordances of pedagogy of SWAD (Web System Support for Education), the Learning Management System (LMS) of the University of Granada. We focus our discussion on the description of the design and application of a Self-learning Guide, and the functions that teachers and students have given to it, in order to work skills for intervention in cultural diversity contexts. The implementation of this tool has allowed us, as we will show, assess not only knowledge but also the skills and attitudes developed by the students along the course in the process of teaching and learning. We conclude our work with a reflexion about the shift of the epistemological paradigm we are experimenting today.

Bibliographic References

  • Barrows, H. S., (1986). A taxonomy of problema-based learning methods. Medical Education, 20, 481-486.
  • Batelaan, P. & Van Hoof, C. (1996). Cooperative learning in intercultural education. European Journal of Intercultural Studies, 7, 3, 5-16.
  • De Miguel, M. (Coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Alianza.
  • García Castaño, F.J., Olmos Alcaraz, A., Contini, P. y Rubio Gómez, M. (2012). Sobre multiculturalismos, críticas y superaciones conceptuales en la gestión de la diversidad cultural En E. Gualda Caballero (Coord.), Inmigración, ciudadanía y gestión de la diversidad (31-65). Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.
  • Gibson, J. J., (1986). The ecological approach to visual perception. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Kirschner P. A. (2002). Can we support CCSL? Educational, social and technological affordances for learning. Nederland: The Open Universiteit Nederland
  • Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED Revista de educación a distancia, 2, 1-16.
  • Ortega, J., (2007, 14 de octubre). Sobre velos y nuestro desvelo. Diario El Mundo. Recuperado de http://medios.mugak.eu/noticias/noticia/116312
  • Paelman, F. (2002). CLIM-Manual. Ghent, Center for Intercultural Education Steunpunt ICO (inédito).
  • Ruiz de Lobera, M., (2004). Velos sobre las mujeres. La polémica de los signos religiosos en la escuela pública desde una perspectiva intercultural. Revista TE de CC.OO. Recuperado de http://www.aulaintercultural.org/spip.php?article118
  • Salaburo, P., Haug, G. Y Mora, J. G. (2011). España y el proceso de Bolonia. Un encuentro imprescindible. Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes.
  • Santos, M. A., (1994). La dimensión interactiva y el aprendizaje cooperativo como vía de Educación Intercultural. En M. A. Santos (ed.), Teoría y práctica de la Educación Intercultural (121-142). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
  • Zapata-Ros, M. (2013). Affordance educativas. Recuperado de http://redesabiertas.blogspot.com.es/2013/10/affordances-educativas.html el 12 de noviembre de 2013.