A/r/tografía Social y Educación Artística para la Justicia SocialProyecto BombeArte

  1. Marín Viadel, Ricardo 1
  2. Roldán, Joaquín 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Educación Artística para la Justicia Social

Volume: 10

Número: 2

Páxinas: 91-102

Tipo: Artigo

DOI: 10.15366/RIEJS2021.10.2.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Resumo

We present one of the actions carried out in 2019 of the 'BombeArte' project in the primary and secondary schools of the NGDO 'ACOES' in Tegucigalpa (Honduras). The action 'La clase-piedra' [The stone-classroom] was a participatory installation in which the students (from five to eighteen years old) and the teachers of the school collaborated, about 1,500 people in total. The aim of this project is the development of Art Education in these schools located in contexts of risk of social exclusion. We set out to link some of the sculptures of the Mayan culture of Copán with contemporary artworks, creating an environment of making art and learning with drawings, sculptures, photography and installation. Social A/r/tography brings together four methodological and professional dimensions (making art, research, education and social) simultaneously. A/r/tography, in the context of 'Arts Based Research', brings together the characteristics of research in human and social sciences with the distinctive qualities of artistic creation. Socio-educational artistic projects can contribute to imagining a better world and to building fairer and more inclusive societies. The visual essay is a modality of academic publication of the results of an arts-based research.

Información de financiamento

Este art?culo es uno de los resultados del Proyecto I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovaci?n, Gobierno de Espa?a, Ref.: PID2019-109990RB-I00. ?Metodolog?as de intervenci?n social basadas en artes visuales: creaci?n cultural, educaci?n, inclusi?n y patrimonio?.

Financiadores

    • PID2019-109990RB-I00

Referencias bibliográficas

  • Anónimo Maya. (c. 426-822 a). Piedra, 38 x 22 x 30 cm. aproximadamente [Cabeza]. Museo de la escultura de Copán.
  • Anónimo Maya. (c. 426-822 b). Gradería con calaveras de la estructura 16. Altorrelieve de piedra, 20 x 20 x 10 cm. aproximadamente [Calavera]. Museo de la escultura de Copán.
  • Anónimo Maya. (c. 426-822 c). Piedra, 15 x 15 x 7 cm. aproximadamente [Detalle de cabeza en un mascarón zoomorfo]. Parque Arqueológico.
  • Bateson, G. y Mead, M. (1942). Balinese character, a photographic analysis. The New York Academy of Sciences.
  • Barbosa, A. M. (2017). Redesenhando o desenho: educadores, política e história. Cortez.
  • Bell, L. A. y Desai, D. (2011). Imagining otherwise: Connecting the arts and social justice to envision and act for change. Equity & Excellence in Education, 44(3), 287-295. https://doi.org/10.1080/10665684.2011 591672
  • Beuys, J. (1995). Cada hombre un artista. Visor.
  • Bishop, C. (2014). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas de la espectaduría. TEE.
  • Dewhurst, M. (2010). An inevitable question: Exploring the defining features of social justice art education. Art Education, 63(5), 7-13. https://doi.org/10.1080/00043125.2010.11519082
  • Dewhurst, M. (2014). Social justice art. A framework for activist art pedagogy. Harvard Education.
  • Egbert, D. D. (1981). El arte y la izquierda en Europa. De la revolución francesa a mayo de 1968. Gutavo Gili.
  • Eisner, E. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Press.
  • Escaño, C. (2019). Lo que no se ve no existe. Artes, imagen y educación para el desarrollo. UNED.
  • Gordillo, L. (1968). Serie blanda A. (Fotografía y técnica mixta en bolsas de plástico sobre lienzo] Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Goya, F. (1788). Niños saltando a pídola [Óleo sobre lienzo]. Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
  • Hine, L. W. (1903). One of the spinners in Whitnel Cotton Mfg. Co. N.C. [Impresión fotográfica]. Library of Congress.
  • Irwin, R. L. y de Cosson, A. (2004). A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry Pacific Educational Press.
  • Kandisnky, V. (2003). Ilustración 24. Estructura horizontal-vertical con diagonal antagónica y tensiones de puntos. Esquema del cuadro “Intime Mitteilung”. En V. Kandinsky, Punto y línea sobre el plano (p. 156). Paidós.
  • Kantor, T. (2010). La clase muerta. Alba.
  • Kaprow, A. (1965). Enviroments, assemblages and happenings. Harry N. Abrams.
  • Liamputtong, P. y Rumbold, J. (2008). Knowing differently: Arts-based and collaborative research methods. Nova Science.
  • Lowenfeld, V. (1957). Creative and mental growth. MacMillan.
  • Marín Viadel, R. (2003). Utopías visuales y educativas. En R. Marín Viadel (Coord.) Didáctica de la educación artística (pp. 499-541). Pearson.
  • Marín Viadel, R. y Roldán, J. (2017). Ideas visuales. Investigación basada en artes e investigación artística. Universidad de Granada.
  • Morris, W. (1977). Arte y sociedad industrial. Fernando Torres.
  • Picasso, P. (1972). Autorretrato [Lápiz y ceras de colores sobre papel]. Colección particular.
  • Read, H. (1969). Educación por el arte. Paidós.
  • Sawada, T. (2006). School days. Seigensha Art Publishing.
  • Serra, R. (1994). Writings / interviews. University of Chicago Press. TATE (s. f.). Installation art. TATE.
  • Thomas, S. (s. f.). What is participatory learning and action (PLA): An introduction. http://idp-key-resources.org/documents/0000/d04267/000.pdf
  • Tolstoy, L. (1978). La escuela de Yasnaia Poliana. José J. de Olañeta.