Cuerpo, espacio y luz en el teatro físico. Una investigación educativa basada en la fotografía

  1. Méndez Suárez, María 1
  2. Roldán, Joaquín
  3. Marín Viadel , Ricardo 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakia: 31

Orrialdeak: 287-298

Mota: Artikulua

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.6165 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Artseduca

Laburpena

The Physical Theatre focuses its pedagogy on the Performing Arts-Based Learning Methodology establishing bridges between self-awareness of the body, awareness of outer space and people, through improvisation. In this study, the concepts worked by the students are put in relation with the photographs taken by the researchers to support the ideas describing a teaching methodology based on the body. This photographic essay analyses the connections between body, action, space and light worked by the students in the classroom, through research instruments based on images: Photographic Pairs, Visual Commentary, Photo essays and Visual Quotes typical of the Visual Arts-Based Educational Research.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Battezzati, S. (2020). La palabra como técnica del cuerpo: palabra y movimiento en el aprendizaje de prácticas corporales. Astrolabio (24), 220-242. Disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/20876
  • Collazos-Vidal, A., Montoya-Herrera, J. y Peralbo-Cano, R. (2018). El teatro físico como sistema investigador y educativo en la formación artística y corporal: Descripción metodológica de un montaje a partir de Casa de Muñecas de Ibsen. ReiDoCrea 7, 124-39.
  • Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.
  • Irwin, R. y De Cosson, A. (2004). A/r/tography: Rendering Self Through Arts-based Living Inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press.
  • Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2017). Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística. Granada: Editorial de Universidad de Granada.
  • Marín-Viadel, R., Roldán, J. y Caeiro, M. (Eds.). (2020). Aprendiendo a Enseñar Artes Visuales: Un enfoque A/R/tográfico. Valencia: Tirant Humanidades.
  • Martín, L. (2017). El teatro de sombras como espacio terapéutico: un lugar donde integrar nuestra sombra a través de la intervención del arte. Arte y Movimiento, (16), 67-76.
  • Meira, R. (6-9 de noviembre de 2018). Ternas: procedimentos pedagógicos corporais para as artes numa perspectiva crítica [Ponencia]. XXVIII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil e VI Congresso Internacional da Federação de Arte/Educadores. Faculdade Dulcina de Moraes, Universidade de Brasilia-DF, Brasil.
  • Meira, R. (2019). Preparação corporal e somaestética na Universidade Federal de Uberlândia 2000-2018. Repertório (32), 159-182. http://dx.doi.org/10.9771/r.v1i32.26554
  • Pérez-Aldeguer, S. (2017). Las artes escénicas como metodología educativa en la educación superior. Foro de Educación,15(22),1-7.
  • Romano, L. (2005). Teatro do corpo manifesto: Teatro físico. São Paulo: Perspectiva.
  • Shusterman, R. (2013). Body and the Arts: The Need for Somaesthetics. Diogenes, 59 (1-2), 7-20. https://doi.org/10.1177/0392192112469159
  • Spirn, A, W. (2014). The Eye is a Door: Photography and the Art of Visual Thinking. Massachusetts: Wofl Tree Press. http://www.theeyeisadoor.com.