Construcción de aprendizajes académicos y ciudadanos más allá del aulainnovación universitaria en la formación inicial de maestros y maestras

  1. María García-Cano Torrico
  2. Eva Francisca Hinojosa Pareja
  3. Elba Gutiérrez Santiuste
Journal:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Year of publication: 2017

Volume: 22

Issue: 74

Pages: 889-921

Type: Article

More publications in: Revista mexicana de investigación educativa

Abstract

Abstract: This study contributes to the area of university innovation in teacher education. It first describes the implementation of a teaching project that includes research on social collectives that is carried out by students majoring in early childhood and elementary education; then the paper analyzes the impact on the participants’ education. The evaluations of 234 students are studied, before and after the experience, through questionnaires and focus groups. The analysis focuses on knowledge, belonging, and participation in organizations, the relevance attributed to this participation, and the evaluation of the teaching method. The results confirm a contribution to academic, personal, and professional development, as well as increased knowledge about collectives, although no evidence shows an increase in subsequent participation.

Bibliographic References

  • Alférez, Azul, Arasanz, Antoni. (2013). L’educació en drets humans i la seva práctica. Edicions 62. Barcelona.
  • Bericat, Eduardo. (1998). La integración de los métodos cuantitativos y cualitativos en la investigación social. Significado y medida. Ariel Sociológica. Barcelona.
  • Bok, Derek. (2005). Universities in the marketplace. The commercialization of higher education. Princeton University Press. Princeton, NJ.
  • (2013). Barómetro de noviembre 2013. Estudio nº 3005. Centro de Investigaciones. Sociológicas. Madrid.
  • Cohen, Jacob. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2. Erlbaum. Hillsdale, NJ.
  • (2012). Communication from the Comission to the European Parlament, the Council, Rethinking Education. European Economic and Social Committee. Strasbourg.
  • (2013). Report to the European Commission on Improving the Quality of Teaching and Learning in Europe’s Higher Education Institutions. Publications Office of the European Union. Luxemburgo.
  • Coque Martínez, Jorge, Ortega Carpio, María Luz, Sianes Castaño, Antonio. (2012). La Educación para el Desarrollo bajo la perspectiva de ciudadanía global en la práctica docente universitaria: experiencia en un campus tecnológico. REIFOP. 15. 89-100
  • Ferguson-Patrick, Kate, Macqueen, Suzanne, Reynolds, Ruth. (2014). Pre-service teacher perspectives on the importance of global education: world and classroom views. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 20. 470
  • Gallego-Arrufat, María Jesús, Gutiérrez-Santiuste, Elba. (2015). Perception of democracy in computer-mediated communication: participation, responsability, collaboration, and reflection. Teaching in Higher Education. 20. 92-106
  • Giroux, Henry. (2005). Pedagogía crítica, estudios culturales y democracia radical. Popular S. A.. Madrid.
  • Grant, Carl, Gibson, Melissa. (2011). Diversity and teacher education. A historial perspective on research and policy. Studying diversity in teacher education. 19-62
  • Greenwood, Davydd J.. (2007). Investigación participativa y la transformación de las universidades públicas: dar lugar a la producción de conocimiento en modo 2 en organizaciones de modelo II. Política y Sociedad. 44. 95-106
  • Guo, Lynyuan. (2014). Preparing teachers to educate for 21st Century global citizenship: envisioning and enacting. Journal of Global Citizenship & Equity Education. 4. 1-23
  • Holden, Cathie, Hicks, David. (2007). Making global connections: The knowledge, understanding and motivation of trainee teachers. Teaching and Teacher Education. 23. 13-23
  • Howe, Edward R.. (2013). Alternatives to a master’s degree as the new gold standard in teaching: a narrative inquiry of global citizenship teacher education in Japan and Canada. Journal of Education for Teaching. 39. 60-73
  • Hurtado, Jimena. (2014). Educación superior y educación general: más allá del desafío de la productividad y la competitividad. Revista de Estudios Sociales. 25
  • Kaymakci, Selahattin. (2012). Global education in the turkish social studies teacher training programme. Croatian Journal of Education. 14. 817
  • Kennedy, Nilgün F., Senses, Nazli, Ayan, Pelin. (2011). Grasping the social through movies. Teaching Higher Education. 16. 1-14
  • Lake, Danielle, Fernando, Hannah, Eardley, Dana. (2016). The social lab classroom: Wrestling with-and learning from-sustainability challenges. Sustainability: Science, Practice, and Policy. 12. 76-87
  • (2007). Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado.
  • Manzano-Arrondo, Vicente. (2015). Activismo frente a norma: ¿quién salva a la universidad?. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio. 1. 28-55
  • Nieto, Sonia, McDonough, Kathy. (2011). Placing equity front and center revisited. Studying diversity in teacher education. 363
  • Nørgård, Rikke, Bengtsen, Søren. (2016). Academic citizenship beyond the campus: a call for the placeful university. Higher Education Research & Development. 35. 4-16
  • O’Connor, Kate, Zeichner, Ken. (2011). Preparing US teachers for critical global education. Globalisation, Societies and Education. 9. 521
  • Pérez-Gómez, Ángel I.. (2012). Educarse en la era digital. Morata. Madrid.
  • Pérez-Pérez, Itahisa. (2014). La metodología participativa en la educación superior: una evaluación de los estudiantes de Sociología. Espacio Abierto, Cuaderno Venezolano de Sociología. 23. 643
  • Repáraz, Charo, Arbués, Elena, Naval, Concepción, Ugarte, Carolina. (2015). El Índice Cívico de los universitarios sus conocimientos, actitudes y habilidades de participación social. Revista Española de Pedagogía. 73. 23-52
  • Reynolds, Ruth, Brown, Joanna. (2010). Social justice and school linkages in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. 33. 405
  • Rodríguez-Valls, Fernando, Montes, Adonay A.. (2011). A teacher training experience based on work with communities in California. Educación y Educadores. 14. 105
  • Rué, Joan. (2013). Formación docente del profesorado universitario. Una perspectiva internacional. Revista de Docencia Universitaria. 11. 17-22
  • Ryan, Mary, Ryan, Michael. (2013). Theorising a model for teaching and assessing reflective learning in Higher Education. Higher Education Research and Development. 32. 244
  • Santos Rego, Miguel A.. (2013). ¿Para cuándo las universidades en la agenda de una democracia fuerte? Educación, aprendizaje y compromiso cívico en Norteamérica. Revista de Educación. 361. 565
  • Shrout, Patrick E., Fleiss, Josep L.. (1979). Intraclass correlations: Uses in assessing rater reliability. Psychological Bulletin. 86. 420
  • Sklad, M., Friedman, J., Park, E., Oomen, B.. (2016). ‘Going Glocal’: a qualitative and quantitative analysis of global citizenship education at a Dutch liberal arts and sciences college. Higher Education. 72. 323
  • Stojnic, Lars, Román, Andrea. (2016). Experiencia educativa universitaria y tolerancia política: entendiendo la relación desde una muestra de estudiantes universitarios peruanos. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 5. 139
  • (2009). Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Unesco. París.
  • Van Den Wijngaard, Oscar, Beausaert, Simon, Segers, Mien, Gijselaers, Wim. (2015). The development and validation of an instrument to measure conditions for social engagement of students in higher education. Studies in Higher Education. 40. 704
  • Zeichner, Ken. (2015). Engaging local communities in the preparation of teachers. Kappa Delta Pi Record. 51. 118
  • Zeichner, Ken, Payne, Katherina A., Brayko, Kate. (2015). Democratizing teacher education. Journal of Teacher Education. 66. 122
  • Zeichner, Ken, Bowman, Michae, Guillen, Lorena, Napolitan, Kate. (2016). Engaging and working in solidarity with local communities in preparing the teachers of their children. Journal of Teacher Education. 67. 277