Retos actuales de la educación inclusiva y la comunidad educativa

  1. García-Segura, Sonia 1
  2. Ruíz Garzón, Francisca 2
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revue:
Voces de la Educación

ISSN: 1665-1596 2448-6248

Année de publication: 2020

Volumen: 5

Número: 10

Pages: 3-12

Type: Article

D'autres publications dans: Voces de la Educación

Résumé

The present investigation has focused on describing the challenges that the educational community has to face in the presence of students with special educational needs in schools. The methodology has focused on the implementation of a questionnaire taking as reference four key elements: family, teachers, students and center. The subsequent analysis of the data reflects that the educational community is in favor of promoting an inclusive school model, although there is still a long way to go with regard to training and information about inclusion in the classroom

Références bibliographiques

  • Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe
  • Comin, D. (2014). Transformando la educación especial en educación inclusiva. Recuperado de: http://autismodiario.org/2014/12/03/transformando-la-educacion-especial-en-educacion-inclusiva
  • Falvey, M.A; Givner, C.C. y Kimm, C. (1995). What Is an Inclusive School? Alexandria: ASCD.
  • Jiménez, F. y Vilá, M. (1999). De educación especial a educación en la diversidad. Málaga: Aljibe.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) (BOE, n. 238, de 4 de octubre de 1990)
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE n. 106, de 4 de mayo de 2006).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (BOE, n. 295, de 10 de diciembre de 2013).
  • León Guerrero, M.J y Arjona Calvo, Y. (2011) Pasos hacia la inclusión escolar en los centros de educación secundaria obligatoria. Innovación Educativa, 21, 210-221.
  • Matsuura, K. (2008). Prefacio. Perspectivas, volumen XXXVIII, 1, marzo, 1-3
  • Ortiz González, C. (1995). Las personas con necesidades educativas especiales. Evolución histórica del concepto. Madrid: Siglo XXI.
  • Vlachou, A.D. (1999). Caminos hacia una educación inclusiva. Madrid: La Muralla.