Teenagers and ICT usageanalysis of its emotional, academic, and social effects

  1. González López, Ignacio 1
  2. Quintero Ordóñez, Belén 1
  3. Reche Urbano, Eloísa 1
  4. Fuentes Esparrell, Juan
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Revista:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Number 39, June 2021 [Monographic] Techno-addiction among the young, adolescents and children

Número: 39

Páginas: 159-171

Tipo: Artículo

DOI: 10.1344/DER.2021.39.159-171 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Digital Education Review

Resumen

This study aims to determine the perceptions families have about their children’s use of Information and Communication Technologies, identifying usage habits and their effects on the management of emotions, within the academic and social settings. The study was conducted with a total of 253 families from throughout Spain, whose children are between the ages of 14 and 16 and are attending compulsory secondary education. To this end, a crosssectional non-experimental study was carried out by means of a survey. The families surveyed indicate that their children use technology for five hours a day, the mobile phone being the most widely used device, and that this directly affects their levels of irritability and frustration when usage is limited, but does not cause adverse effects in academic and social settings.

Referencias bibliográficas

  • Carbonell, X., and Oberst, U. (2015). Las redes sociales en línea no son adictivas. Aloma: Revista de Psicología, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 33(2), 13-19.
  • Cía, A.H (2013). Las adicciones no relacionadas a sustancias (dsm-5, apa, 2013): un primer paso hacia la inclusión de las adicciones conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes. Revista de Neuro-Psiquiatría, 76(4), 211.
  • De la Calle, M. and Muñoz, M. J. (2018). Hikikomori: el síndrome de aislamiento social juvenil. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 38(133), 115-129.
  • De la Fuente, R. (2011). Uso y abuso de las TIC en jóvenes escolarizados. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 250, 15-19.
  • De la Villa, M. and Fernández, S. (2019). Uso problemático de internet en adolescentes españoles y su relación con autoestima e impulsividad. Avances en Psicología Latinoamericana, 37(1), 103-119. Doi: http://dx.doi. org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5029
  • Díaz-Vicario, A., Mercader, C. and Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación educativa, 21(e07), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
  • Echeburúa, E (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista Española de Drogodependencias, 37(4), 435-447.
  • Echeburúa, E. and Requens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educadores. Pirámide.
  • Espinel-Rubio, G.A., Hernández-Suárez, C.A. and Rojas-Suárez, J. P. (2020A). Las TIC como medio socio-relacional: un análisis descriptivo en el contexto escolar con adolescentes de educación media. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 99-112. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11686
  • Espinel-Rubio, G.A., Hernández-Suárez, C.A. and Rojas-Suárez, J.P. (2020a). Usos, apropiaciones y nuevas prácticas comunicativas de los usuarios adolescentes de Facebook. Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 280-296. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6316
  • Garotte-Rojas, D., Jiménez-Fernández, S. and Gómez-Barreto, IM. (2018). Problemas derivados del uso de internet y el teléfono móvil en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 11(2),99-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200099
  • Haddon, L. and Vincent, J. (Ed.) (2014). European children and their carers’ understanding of use, risks and safety issues relating to convergent mobile media. Milán: Unicatt.
  • Hernández y Hernández, D. López, R. and Salado, L.I. (2020). Educación digital y jóvenes universitarios. Edmetic, 9(2), 1-3.
  • Hernández, R., Fernández, C. and Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. México: Mc-Graw-Hill.
  • Huertas, A. and Pantoja, A. (2016). Efectos de un programa educativo basado en el uso de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación del alumnado en la asignatura de tecnología de educación secundaria. Educación XX1, 19(2), 229-250. http://doi.org/10.5944/educxx1.16464
  • Instituto Nacional de Estadística (2020). Equipamiento y uso de TIC en los hogares. Año 2020. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735976608
  • Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Batalla-Martínez, C., López-Moron, M. R., Manresa, J. M., and Torán-Monserrat, P. (2014). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones de salud. Estudio JOITIC. Atención Primaria, 46(2), 77-88.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Essex: Pearson.
  • Oliva, A., Hidalgo, M.V., Moreno, C., Jiménez García, L. Jiménez Iglesias, A., Antolín, L. and Ramos, P. (2012). Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes y jóvenes andaluces. Sevilla: Aguaclara.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollos Económicos (2015). Students, Computers and Learning: Making the Connection. http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en
  • Pedrero-Pérez, E.J., Ruiz-Sánchez de León, M.J., Rojo-Mota, G.,Llanero-Luque, M., Pedrero-Aguilar, J., Morales-Alonso, S. and Puerta-Garcia, C. (2018). Tecnologias de la Informacion y la Comunicacion (TIC): uso problematico de Internet, videojuegos, telefonos moviles, mensajeria instantanea y redes sociales mediante el MULTICAGE-TIC. Adicciones, 30(1), 19-32.
  • Perez, T., Godoy, C. and Piñero, E. (2019). Hábitos de consumo de las nuevas tecnologías en adolescentes ¿uso o abuso?. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(1), 47-57.
  • Puerta-Cortés, D.X. and Carbonell, X. (2014). El modelo de los cinco grandes factroes de personalidad y el uso problemático de internet en jóvenes colombianos. Adicciones, 26(1), 54-61.
  • Sabater, C., & Bingen, J. (2015). Estereotipos de género y uso de las nuevas tecnologías. Icono 14(13), 208-246. Doi: http://dx.doi.org/10.7195/ ri14.v13i1.722
  • Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A. and Oberst, U. (2008). Adicción a Internet y móvil: ¿Moda o trastorno? Adicciones, 20(2), 149-160.
  • Torrecillas-Lacave, T., Vázquez-Barrio, T. and Monteagudo-Barandalla, L.. (2017). Percepción de los padres sobre el empoderamiento digital de las familias en los hogares hiperconectados. El profesional de la información, 26(1), 97-104.