Desfragmentación edáfica, social y cerámica. Proyecto artístico centrado en el diseño de platos a partir de restos cerámicos encontrados en el agro de Casabermeja, Antequera y Orce

  1. Luque Cuesta, Fernando 1
  2. Hidalgo Rodríguez, Mª Carmen 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Year of publication: 2021

Issue Title: Distritos culturales y arte colaborativo. Aproximaciones críticas al concepto de vitalización a través del arte y la cultura

Issue: 25

Pages: 225-245

Type: Article

DOI: 10.6018/REAPI.506281 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Arte y políticas de identidad

Abstract

The main objective of this study is the creation of an artistic ceramic project that reflects the current situation of the rural world as a consequence of industrial agriculture. Current agricultural and livestock production systems have negative environmental consequences, such as erosion and pollution, and cultural consequences, such as rural exodus or the extinction of indigenous germplasm. Through the study of the rural world in the municipalities of Casabermeja, Antequera and Orce, it has been possible to verify the detriment of these lands and their culture and, at the same time, the remains of ceramic plates found in these lands reflect this reality. The methodology used is theoretical-practical: through scientific references, the destruction of pre-industrial agricultural practices is exposed against industrial agriculture; experimentation with agricultural production techniques, both traditional and modern, show their compatibility; and, finally, artistic research, which recovers ceramic remains from the past to design three plates. The artistic work is proposed as an information and awareness means of a world problem, showing the compatibility between production and biodiversity, Nature as a source of culture, and human society as a dependent part of Nature.

Bibliographic References

  • Acosta-Naranjo, R. (2008). La biodiversidad en la agricultura. La importancia de las variedades locales. En A. González, J. Maestre y A. M. Casas (eds.), Nuevas rutas para el desarrollo en América Latina: experiencias globales y locales (pp. 239-260). México, México: Universidad Iberoamericana.
  • Anónimo. (1989). Enûma Elish (L. Astey V., trad.). Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana. (original publicado entre s. XVIII y s. XVII a.C.)
  • Anónimo. (2003). Poema de Gilgamesh (F. Lara Peinado, ed. y trad.). España: Grupo Anaya; Editorial Tecnos. (original publicado cerca de 2100 a.C.)
  • Bender, B. (1978). Gatherer-hunter to farmer: a social perspective. World Archaeology, 10(2), 204-222.
  • Ceballos, G., Ehrlich, P. R., Anthony, D., Barnosky, A. D., García, A., Pringle, R. M. y Palmer, T. M. (2015). Accelerated modern human–induced species losses: Entering the sixth mass extinction. Science Advances, 1(5). https://doi:10.1126/sciadv.1400253
  • Ceccon, E. (2008). La revolución verde tragedia en dos actos. Ciencias, 1(91), 21-29.
  • Chaves, J. (2004). Desarrollo tecnológico en la primera Revolución Industrial. Norba. Revista de Historia, 17, 93-109.
  • Francé, R. H. (1913). Das Edaphon; Untersuchungen zur Oekologie der bodenbewohnenden Mikroorganismen [El edafón; Estudios sobre la ecología de los microorganismos que habitan en el suelo]. Munich, Germany: Verlag der Deutschen Mikrologischen Gesellschaft.
  • González de Molina, M. (coord.). (2014). La cuestión agraria en la historia de Andalucía. Nuevas perspectivas. Sevilla, España: Fundación Pública Andaluza Centro de Estudios Andaluces, Consejería de la Presidencia, Junta de Andalucía.
  • Hormigón, J. A. (1974). La cerámica, un arte popular en peligro. Triunfo, 591, 34-36.
  • Hublin, J-J., Ben-Ncer, A., Bailey, S., Freidline, S., Neubauer, S., Skinner, M., Bergmann I., Le Cabec, A., Benazzi S., Harvati K. y Gunz P. (2017). New fossils from Jebel Irhoud, Morocco and the pan-African origin of Homo sapiens. Nature, 546, 289-292. https://doi:10.1038/nature22336
  • Irwin, R. L. (2013). La práctica de la a/r/tografía (D. García Sierra, trad.). Revista Educación y Pedagogía, 25(65), 106-113.
  • Jordan, P. y Zvelbil, M. (2009). Ceramics Before Farming. The Dispersal of Pottery Among Prehistoric Eurasian Hunter-Gatherers. London, England: Institute of Archaeology, University College London.
  • López Garrido, R. (2010). Laboreo de conservación: efectos a corto y largo plazo sobre la calidad del suelo y el desarrollo de los cultivos [tesis doctoral no publicada, Universidad de Sevilla]. Depósito de Investigación de la Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/71158
  • Luque-Cuesta, F. y Hidalgo-Rodríguez, M. C. (2020). El arte como divulgador cultural del mundo rural: Una novela gráfica sobre las consecuencias culturales y ambientales de la agricultura industrial. En A. M. de Vicente y N. Abuín (Coords.), La comunicación especializada del siglo XIX. Vol. 1. (pp. 999-1024). Madrid: Editorial McGraw-Hill.
  • Manrique, L. (2015). El Antropoceno: La era de la depredación. Política Exterior, 29(165), 170-174.
  • Martínez-Alier, J. (2005). El ecologismo de los pobres: resistencia popular e indígena contra el expolio de las transnacionales. El Ecologista, 45, 41-43.
  • Martínez-Centeno, A. L. y Huerta-Sobalvarro K. K. (2018). La revolución verde. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático, 4(8), 1040-1052. https://doi.org/10.5377/ribcc.v4i8.6717
  • Mattison, S. (2003). The Complete Potter: The Complete Reference to Tools, Materials and Techniques for All Potters and Ceramicists. USA: Barron’s Educational Series Publishing.
  • Mella Márquez, J. M. (2011). La innovación en la cerámica artesanal. Madrid, España: Subdirección General de Desarrollo Normativo, Informes y Publicaciones.
  • Molina-González, I, Moreno-Aragón, P, Montijano-García, J. M. y Soriano-Bueno, J. (2000). Cortijos, haciendas y lagares. Arquitectura de las grandes explotaciones agrarias en Andalucía. Provincia de Málaga. Andalucía, España: Junta de Andalucía. Consejería de Obras Públicas y Transportes.
  • Ovidio, P. (1983). Metamorfosis (A. Ruiz de Elvira, trad.). Barcelona, España: Editorial Bruguera S.A. (original publicado en el año 8 d. C.)
  • Orton, C., Vince, A. & Tyers, P. (1997). La cerámica en arqueología. Ciudad: Editorial Crítica.
  • Reijnders, A. (2005). The Ceramic Process: A Manual and Source of Inspiration for Ceramic Art and Design. USA: University of Pennsylvania Press.
  • Testart, A. (1988). Some Major Problems in the Social Anthropology of Hunter-Gatherers [and Comments and Reply]. The University of Chicago Press. Current Anthropology, 29(1), 1-31.
  • Thode, R & López, F. (1999, enero). Jnum. La Tierra de los Faraones. https://egiptologia.org/?page_id=2055#:~:text=Seg%C3%BAn%20una%20leyenda%20Jnum%20originalmente,sin%20necesidad%20de%20su%20intervenci%C3%B3n
  • Wrangham, R. (2009). Catching fire: how cooking made us human. England: Profile Books.
  • Wu, X., Zhang C., Goldberg P., Cohen, D., Pan, Y., Arpin T. y Bar-Yosef, O. (29 de junio de 2012). Early Pottery at 20,000 Years Ago in Xianrendong Cave, China. Science, 336(6089), 1696-1700. https://doi:10.1126/science.1218643