Aprendizaje basado en juegos para la educación ambiental en bachillerato

  1. Mercedes Vázquez-Vílchez 1
  2. Dalia Garrido-Rosales
  3. Beatriz Pérez-Fernández
  4. Alicia Fernández-Oliveras 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2020

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 2-9

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

Most of the activities we do every day have an environmental impact and contribute to global change. The educational game entitled "Un planeta en el abismo" has been designed to raise awareness of the concept of global change to students in secondary education and High School, since thisconceptis not present in the curriculum and is unknown by the majority of the population. In this work,the learning of students from High School have been evaluated when participating in the educational game.It was found that the game allowsto expand the knowledge of students related to theconcept of global change and recognize the human being as the cause of this problem

Bibliographic References

  • Cerrillo, J. A. (2010). Medición de la conciencia ambiental: Una revisión crítica de la obra de Riley E. Dunlap. Athenea Digital: Revista de Pensamiento e Investigación Social, 17, 33-52.
  • Duarte, C.M., Abanades, J.C., Agustí, S., Alonso, S., Benito, G., Ciscar, J.C. y Valladares, C.F. (2006).Cambio global. Impacto de la actividadhumana sobre el sistema Tierra. Madrid:Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).DOI:10.1017/CBO9781107415324.004.
  • Fernández Solo de Zaldivar, I. (2015). Juego serio: Gamificación y aprendizaje. Comunicación y Pedagogía: Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos,281,43–48.
  • Leacock, M. (2010). La Isla Prohibida[Juegode mesa]. Barcelona: Devir Iberia.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3 deenero de 2015, 169-546.
  • Pérez-Fernández, B., Vázquez, M. y Fernández-Oliveras, A. (2019). A Proposal for Global-Change Education based on an educational board game: A Planet on the Abyss. SHS Web Conf., ERPA International Congresses on Education 2019 (ERPA 2019), 66.
  • Steffen, W., Crutzen, P. J. yMcNeill,J. R. (2007). TheAnthropocene: Are Humans Now Overwhelming the Great Forces of Nature? Royal Swedish Academy of Sciences, 36(8), 614–621.