Co-creación, participación y redes sociales para hacer historia. Ciencia con y para la sociedad

  1. Bocanegra Barbecho, Lidia 1
  2. Toscano, Maurizio 2
  3. Delgado Anés, Lara 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Eachtra Archaeological Projects Ltd.
Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2017

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 325-346

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.57847 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

The trend towards citizen participation in scientific research is here to stay. Direct involvement of individuals and groups linked with the study theme open up the possibility to access privileged information and new primary sources. It can even modify the objectives and methodology of a project, setting the course in the development of research activities. These factors increase when we talk about humanities and are further enhanced through the use of digital technologies, Web platforms, apps and social networks, that reduce distances and extend the tools available to the researcher.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Arnstein, S. (1969). “A ladder of participation in the USA”. En: Journal of the American Institute of planners, vol. 35, no 4. p. 216-224.
  • Bocanegra Barbecho, L.; TOSCANO, M. (2015). “El exilio republicano español: estudio y recuperación de la memoria a través de la web 2.0. Nuevo enfoque metodológico con el proyecto e-xiliad@s”. En: Migraciones; Exilios, nº 15, Madrid: AEMIC. p.113-136.
  • Bocanegra Barbecho, L.; TOSCANO, M. (2016). “The Spanish Republican Exile: Identity, Belonging and Memory in the Digital World”. En: BOROWIECKI, C.J.; FORBES, N., Fresa, A. (ed.) Cultural Heritage in a Changing World, Springer. p. 237-253. http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-29544-2_14/fulltext.html
  • Bonney, R. (July 2009). Public Participation in Scientific Research: Defining the Field and Assessing Its Potential for Informal Science Education. A CAISE Inquiry Group Report. Washington, D.C.: Center for Advancement of Informal Science Education (CAISE). Disponible en http://www.birds.cornell.edu/citscitoolkit/publications/CAISE-PPSR-report-2009.pdf (último acceso el 30 de abril 2017).
  • Calvo Hernando, M. (2001). Divulgación y periodismo científico: entre la claridad y la exactitud. UNAM.
  • Delgado Anés, L. “Arqueología y Educación: acercando los paisajes culturales a los centros escolares”. En: COELHO, I. P.; TORRES, J. B.; GIL, L. S.; RAMOS, T. (coord.). Entre ciência e cultura: Da interdisciplinaridade à transversalidade da arqueologia. Actas das VIII Jornadas de Jovens em Investigação Arqueológica. Lisboa: CHAM-FCSH/UNL-UAç y IEM-FCSH/UNL. En prensa
  • Dickson, David. (2001). Science the press and the public: from enlightenment to empowerment. 6th International Conference on Public Communication of Science and Technology. European Laboratory for Particle Physics. En: 6th International Conference on Public Communication of Science and Technology. Ginebra.
  • Fernandez Burgueño, P. (2009). Clasificación de redes sociales. Blog de Derecho. http://www.pabloburgueno.com/2009/03/clasificacion-de-redes-sociales/
  • Gutiérrez Martínez, F. (2010). “Las redes sociales: una aproximación conceptual y una reflexión teórica sobre los posibles usos y gratificaciones de este fenómeno digital de masas”. En: TecCom Studies. Estudios de Tecnología y Comunicación, nº 1. Disponible en: http://www.teccomstudies.com/numeros/revista-1/136-las-redes-sociales-una-aproximacion-conceptual-y-una-reflexion-teorica-sobre-los-posibles-usos-y-gratificaciones-de-este-fenomeno-digital-de-masas?start=10
  • Jirón, P. (2015). “De la participación a la co-creación. Nuevas formas de pensar intervenciones para mejorar el habitar urbano/residencial”. En: Materia Arquitectura, nº 12, Santiago: Universidad San Sebastián. p. 66-75.
  • Lewenstein, B. V. (2003). “Models of public communication of science and technology”. En: Public Understanding of Science;Technology, June. p. 1–11.
  • Martín Civantos, J. Mª. (2015). “Landscape archaeology and rural communities: ethnoecology and social involvement”. En CHAVARRIA ARNAU, A.; REYNOLDS, A. (Eds) Detecting and Understanding Historic Landscapes. Padova: PCA. p.335-358.
  • Nevens, F.; Frantzeskaki, N.; Gorissen, L.; Loorbach, D. (2013). “Urban Transitition Labs: co-creating transfromative action for sustainable cities”. En: Journal of Cleaner Production, nº 50 (1). p. 111-122
  • O’Brien, C. (2010). Guidance for the Care, Conservation and Recording of Historic Graveyards. The Heritage Council of Ireland.
  • Pasquali, M. (1977). Comprender la comunicación. Caracas: Monte Avila.
  • Proyecto MEMOLA (2014). “Mediterranean Mountainous Landscapes: an historical approach to cultural heritage based on traditional agrosystems”. En: Agua y Territorio, nº4, Jaén: Universidad de Jaén. p.146-148.
  • Ponce, I. (2012). “Clasificación de redes sociales”, En: Monográfico: Redes Sociales, Observatorio Tecnológico, Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. p. 4-10.
  • Thomas, S. (2004). “What is Participatory Learning and Action (PLA): An Introduction”. Centre for International Development and Training, London :CIDT
  • Unesco (1999). Declaración de Santo Domingo. La Ciencia para el siglo XXI: una nueva visión y un marco de acción. Santo Domingo. Disponible en: http://www.oei.es/historico/salactsi/santodomingo.htm
  • Waissbluth, M.; Contreras, E.; Galaz, P.; Aguilera, I.; Inostroza, J.; Infante, A.; Gatica, M. (2014). “Co-creación para la innovación: un caso en el sector público chileno”. En: revista Ingeniería de Sistemas, nº XXVIII. p. 5-26