Palabras equivocadasError con-sentido. Algunos ejemplos de lapsus linguæ en las derivas de la poesía experimental española

  1. Consuelo Vallejo Delgado 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Revue:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Année de publication: 2021

Número: 10

Pages: 59-74

Type: Article

D'autres publications dans: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Résumé

This paper aims to reflect on a creation type based on plays on words, where the revealing nature of making errors becomes art. In fact, some current creations, which are hybrid between literature and art, close to the so-called experimental poetry, have resources similar to linguistic errors and lapsus linguæ. Furthermore, this paper analyses the keys to know how these errors occur from the point of view of neurology and linguistics, with particular reference to errors in different words caused by morphological similarity. Thus, we observe some rhetorical processes with the implicit idea of ambiguity and multiplicity of choice, and previous authors implementing these processes in their creations. Moreover, we discuss the intentionality and the spontaneity of current examples from the Spanish art scene, after an analysis and detection process. Consequently, we observe the use of linguistic errors such as lapsus linguæ and we identify the above-described rhetorical processes.

Références bibliographiques

  • Agudo, M. (2017). Parapensares. Sevilla: La isla de Siltolá.
  • Alamar, I. (2012, 18 de mayo). Reseña del libro Poesía Experimental Española (antología incompleta) de A. López-Gradolí, http://bit.ly/3iVookC
  • Ayram, C. (2020). «Poesía pintada, poesía por metro. La vanguardia visual en Poémes peintre (1922) de Vicente Huidobro y 5 metros de poemas (1927) de Carlos Oquendo de Amat» LA PALABRA (37). https://doi.org/10.19053/01218530.n37.2020.9490
  • Bronowsky, J. (1993). Los orígenes del conocimiento y la imaginación. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Castro, S.J. (2014). Sobre la belleza y la risa. Salamanca: Editorial San Esteban.
  • Cózar, R. (1991). Poesía e imagen. Poesía visual y otras formas literarias desde el siglo IV A.C. hasta el siglo XX. Sevilla: El carro de la nieve.
  • Del Viso, S. (2002). «Los lapsus linguae como fuente de datos en el estudio de la producción del lenguaje: un corpus de errores en castellano» Anuario de Psicología. 33(3): 355-384.
  • Delgado de Castro, M.A. (2015). «El lenguaje vanguardista en la poesía de Justo Alejo». EPOS, Revista de Filología, 31: 83-104. https://doi.org/10.5944/ epos.31.2015.17385
  • Escrituras en Libertad. Poesía Experimental Española e Hispanoamericana del Siglo XX (2009) [Catálogo de exposición y CD]. Instituto Cervantes.
  • Gamoneda Lanza, A. (2014). «Sentidos seducidos. Aspectos neurocognitivos de la lectura poética (sobre un poema de Verlaine)» Revista Signa 23: 429-441. https://doi.org/10.5944/signa.vol23.2014.11742
  • Gardner, H. (2005). Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona: Paidós.
  • Geles, M. (2002). El título en las artes plásticas. La imagen desvelada por el nombre. Valencia: Institució Alfons el Magnànim, Colección Formas plásticas.
  • Gómez, A., Lama, M.A. (2007). De acá para allá. León: Universidad de León.
  • Lanz-Rivera, J.J. (1992). «La poesía experimental en España: historia y reflexión teórica». Iberoamericana (1977-2000), 1 (45): 52-70. https://www.jstor. org/stable/41671295
  • Lázaro, J. (2005). «Los placeres del cuerpo que ríe». Revista Acto, 2-3: 157-177. http://bit.ly/2MvScI6
  • López Gradolí, A. (2008). La Escritura mirada, una aproximación a la poesía experimental española. Madrid: Calambur.
  • Loxa, J. (2009). Juegos reunidos: [memoria, 1967- 2007 y pico]. Guzmán-Simón, F. (Prólogo). Almuñécar, Granada: Alhulia.
  • Millán, F. y García Sánchez, J. (eds.), (2005) Antología de poesía experimental: la escritura en libertad. Madrid: Visor.
  • Millán Domínguez, B, (marzo 2014). «Visualidad y experimentación en la poesía de neovanguardia española». Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, número extraordinario: 113-140. https://doi.org/10.13130/2240-5437/3914
  • Mora Meléndez, F. (2020). «Daniela Serna: del texto en expansión a los límites de la forma». Co-herencia, 17(32): 297-304. doi:10.17230/co-herencia.17.32.13
  • Real Academia Española. (1992). Diccionario de la lengua española, (21ª ed.). Espasa.
  • Román Benticuaga, J. (2018). La palabra como experiencia plástica y visual. Técnicas de creatividad artística. [Tesis Universidad Pablo de Olavide] http:// hdl.handle.net/10433/6461. 2018
  • Sanz, A., Antón, J.M. (2012) El libro de los libros de artista. Sestaro, Vizkaia: La Única Puerta a la Izquierda.
  • Sarmiento García, J. A. (1990) La otra escritura: La poesía experimental española, 1960-1973. Albacete: Universidad de Castilla la Mancha.
  • Torres Ruíz, J. (2020, 15 de diciembre). «Siempre Huidobro». Prometeo Digital. http://www.prometeodigital.org/SIEMPRE_HUIDOBRO.htm
  • Vásquez Rocca, A. (2012). «Nicanor Parra: Anti - poemas, parodias y lenguajes híbridos. De la anti - poesía al lenguaje del artefacto». Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas. (Núm. Especial: América Latina) http://dx.doi.org/10.5209/ rev_NOMA.2012.41775