Importancia de los indicadores metodológicos-analíticos en el nivel de concreción de los diseños de investigación de los artículos científicos en educación

  1. Rodríguez-Sabiote, Clemente 1
  2. Úbeda-Sánchez, Álvaro-Manuel 1
  3. Olmedo-Moreno, Eva-María 1
  4. Álvarez-Rodríguez, José 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2022

Volume: 40

Issue: 2

Pages: 365-383

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.441741 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

This research aims to establish the importance of the different indicators of a methodological-analytical nature included in the research reports presented in scientific articles. Thus, our interest is focused on determining which of these indicators are the best predictors for establishing a scientific article profile with a higher or lower degree of concreteness. For this purpose, we selected all the scientific articles published in the seven Spanish journals within the field of educational research indexed in the Journal Citation Report (JCR) database during 2016. More precisely, we selected a total of 479 papers published during the three-year period 2014-2016. Each journal obtained an overall score depending on the presence vs absence of such methodological indicators. Following the implementation of the Chi-squared Automatic Interaction Detection technique, where this variable, transformed into a new fictitious variable grouped into three levels, has been taken as a variable criterion, and, as predictors, the ten methodological-analytical indicators, it has been found that, in fact, some methodological-analytical indicators play a more important role than others in the concreteness of the research designs raised in the research work. In this way, we are able to determine how these indicators related to the quality criteria are (QUC); the type of sampling-s considered (ST3); and the study methodology (ME), which have been decisive for the establishment of more complete methodological-analytical designs.

Bibliographic References

  • Aliaga, F. M., Gutiérrez-Braojos, C. y Fernández-Cano, A. (2018). Las revistas de investigación en educación: análisis DAFO. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 563-579. https://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.312461
  • Ariza, T. y Quevedo-Blasco, R. (2013). Bibliometric analysis of the Revista de Investigación Educativa (2000-2012). Revista de Investigación Educativa, 31(1), 31-52. https://doi.org/10.6018/rie.31.1.160321
  • Arnau, J., Anguera, M. T. y Gómez, J. (1990). Metodología de la investigación en Ciencias del Comporrtamiento. Universidad de Murcia.
  • Bordons, A. y Zulueta, M. (1999). Evaluation of scientific activity through bibliometric indicators. Revista Española de Cardiología, 52(10), 790-800. https://doi.org/10.1016/S0300-8932(99)75008-6
  • Botella, J. y Zamora, A. (2017). Meta-analysis: a methodology for research in education. Educación XX1, 20(2), 17-38. https://doi.org/10.5944/educXX1.18241
  • Buckley, J., Hyland, T., & Seery, N. (2021). Examining the Replicability of Contemporary Technology Education Research. Techne serien-Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 28(2), 1-9.
  • Byeon, H. (2017). Chi-Square Automatic Interaction Detection Modeling for Predicting Depression in Multicultural Female Students. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 8(12), 179–183. https://doi.org/10.14569/IJACSA.2017.081222
  • Cordón García, J. A., Alonso Arévalo, J., Gómez Díaz, R. y López Lucas, J. (2012). Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Pirámide.
  • De-Moya-Anegón, F. (2020). Frecuencia de publicación e impacto de la producción científica mundial. Scimago Lab. https://www.scimagolab. com/blog/2020/frecuencia-de-publicacion-e-impacto-de-la-produccion-cienfifica-mundial.
  • De-Rijcke, S., Wouters, P. F., Rushforth, A. D., Franssen, T. P. y Hammarfelt, B. (2016). Evaluation practices and effects of indicator use: a literature review. Research evaluation, 25(2), 161-169. https://doi.org/10.1093/reseval/rvv038
  • Delgado-López-Cózar, E., Martín-Martín, A. (2019). El Factor de Impacto de las revistas científicas sigue siendo ese número que devora la ciencia española: ¿hasta cuándo? Anuario ThinkEPI, 13, e13e09. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2019.e13e09
  • Delgado-López-Cózar, E., Ràfols, I. y Abadal, E. (2021). Letter: A call for a radical change in research evaluation in Spain. Profesional De La Información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.09
  • DORA (2012). Declaración de San Francisco sobre la Evaluación de la Investigación. https://sfdora.org/read/es/
  • Dorta-González, M.I. y Dorta-González, P. (2014). Factor de impacto agregado según campo científico. Investigación Bibliotecológica 28(62), 15-28.
  • Feenstra, Ramón A. y Delgado-López-Cózar, E. (2021). The footprint of a metrics-based research evaluation system on Spanish philosophical scholarship: an analysis of researchers perceptions. https://arxiv.org/abs/2103.11987
  • Feenstra, Ramón A., Delgado-López-Cózar, E. y Pallarés-Domínguez, D. (2021). Research misconduct in the fields of ethics and philosophy: researchers’ perceptions in Spain. Science and engineering ethics, 27(1), 1-21. https://doi.org/10.1007/s11948-021-00278-w
  • Fernández-Cano, A. (2021). Publish, publish… cursed! Scientometrics, 126(4), 3673-3682. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03833-7
  • Giménez Toledo, E. (2014). Imposturas en el ecosistema de la publicación científica. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 13-23. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.190251
  • González García, J. M., León Mejía, A. y Peñalba Sotorrio, M. (2016). Cómo escribir y publicar un artículo científico. Síntesis.
  • Hernández, F. y Maquilón, J. J. (2010). Quality indicators in scientific journals and publishing management system by means of the OJS. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 13-29.
  • Hicks, D.; Wouters, P.; Waltman, L.; De-Rijcke, S. & Ràfols, I. (2015). Bibliometrics: the Leiden Manifesto for research metrics. Nature, v. 520, n. 7548, pp. 429-431. doi: https://doi.org/10.1038/520429a
  • Lizasoain, L., Joaristi, L., Santiago, C., Lukas, J. F., Moyano, N., Sedano, M. y Munárriz, B. (2003). Uso de las técnicas de segmentación en la evaluación de rendimiento en lenguas. Un estudio en la Comunidad Autónoma Vasca. Revista de Investigacion Educativa, 21(1), 93-111.
  • Martinsson, A. (2003). Guía para la redacción de artículos científicos destinados a la publicación. (2ªed.). UNESCO.
  • Moreno-Pulido, A., López-González, M. Á., Rubio-Garay, F., Ángel Saúl, L., y Sánchez- Elvira-Paniagua, Á. (2013). Evolución de las revistas españolas de Ciencias Sociales en el Journal Citation Reports (2006-2010) y su valoración como indicio de calidad en la normativa evaluadora española. Revista Española de Documentación Científica, 36(3). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2013.3.987
  • Onoja, A. A., Babasola, O. L. y Ojiambo, V. (2018). Chi-Square Automatic Interaction Detection Modeling of the effects of Social Media Networks on Students' Academic Performance. Journal of Business and Management, 20(7), 43-51. 10.9790/487X-2007024351
  • Perales-Palacios, J., Vílchez-González, J. y Gutiérrez-Pérez, J. (2017). Previous author’s information and quality standards for international journals on science education. Investigación Bibliotecológica, 31(72), 139-159. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827
  • Peralta González, M. J., Frías Guzmán, M. y Gregorio Chaviano, O. (2015). Criteria, classifications and tendencies of bibliometric indicators in the evaluation of the science. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 26(3), 290-309. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300009
  • Quintas-Froufe, N. (2016). Indicadores de calidad de las publicaciones científicas en el área de Ciencias Sociales en España: un análisis comparativo entre agencias evaluadores. Revista de Investigación Educativa 34 (1), 259-272. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.210191
  • Rodríguez Pallarés, M., Martín-Quevedo, J. y Prieto-Gutiérrez, J. (2020, Difusión investigativa y posición en el ranking SCImago de las revistas españolas. Investigación Bibliotecológica, 34(84), 13-32. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.84.58154
  • Rodríguez-Sabiote, C. (2017). Análisis bibliométrico mediante indicadores de calidad metodológicos de las revistas RIE (Revista de Investigación Educativa) y RELIEVE (Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa) durante el lustro 2012-2016. In AIDIPE (Eds.), XVIII Congreso Internacional de Investigación Educativa. Interdisciplinaridad y Transferencia (pp. 787-798). Salamanca (Spain).
  • Rodríguez-Sabiote, C. y Álvarez-Rodríguez, J. (2015). Bibliometric study and methodological quality indicators of the journal Porta Linguarum during six year period 2008-2013. Porta Linguarum, (24), 135-150. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/DialnetBibliometricStudyAndMethodologicalQualityIndicator-5198115.pdf
  • Rodríguez-Sabiote, C. y Úbeda-Sánchez, A. M. (2019a). Bibliometric analysis through methodological quality indicators of Spanish education journals indexed in JCR during the three year period 2014-2016. RELIEVE, 25(1), art. 2. http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12771
  • Rodríguez-Sabiote, C. y Úbeda-Sánchez, A. M. (2019b). Can the citation scientific indicators of a journal agree with its methodological excellence? En AIDIPE (Eds.), XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa. Investigación Comprometida para la Transformación Social (Vol. II) (pp. 44-50). Madrid (Spain).
  • Rossner, M., Van Epps, H. y Hill, E. (2007). Show me the data. Journal of Cell Biology, 179(6), 1091-1092. https://doi.org/10.1083/jcb.200711140
  • Ruíz-Pérez, R., Martín-Martín, M., y Delgado-López-Cózar, E. (2015). Las revistas universitarias en el marco de los criterios de evaluación de la actividad investigadora en España. Revista Española de Documentación Científica, 38(2). http://dx.doi. org/10.3989/redc.2015.2.1191
  • The PloS Medicine Editors (2006). The impact factor game. PloS Medicine, 3(6), e291. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.0030291
  • Vanclay, J. K. (2012). Impact factor: outdated artefact or stepping-stone to journal certification? Scientometrics, 92(2), 211-238. https://doi.org/10.1007/s11192-011-0561-0
  • Wilsdon, J.; Bar-Ilan, J.; Frodeman, R.; Lex, E.; Peters, I. ; Wouters, P. (2017).Next generation metrics. Responsible metrics and evaluation for open science. Report of the European Commissions Experts Group on Altmetrics. Brussels: European Commission. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b858d952-0a19-11e7-8a35-01aa75ed71a1