Los juegos de mesa y la ficción como potenciadores de la motivación y el aprendizaje en educación físicaproyecto "play to play"

  1. Isaac J. Pérez López
Revue:
Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte

ISSN: 1132-2462

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Especial Premios COLEF Andalucía, Ceuta y Melilla 2021

Número: 58

Pages: 36-50

Type: Article

D'autres publications dans: Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte

Résumé

Among the variety of challenges that the college teacher must face daily, it acquires special relevance when he/she gets to turn a passive and slightly involved student in the teaching-learning process into a motivated and committed person with his/her learning. Thus, given the need for the implementation of initiatives that motivate the student towards a more active and creative attitude, we carried out a teaching innovation program called “Play to play: Conquer the fiction!” under the subject Basics of Physical Education from the Degree of Physical Activity and Sport Sciences. In this program, the students must learn the foundations needed to plan in Physical Education subjects as well as they acquire those key competences to develop the teaching educational work. The findings observed confirm the feasibility and suitability of carrying out programs like the one presented here, given that not only the aims were reached but the students also showed a great motivation and implication in the program, giving it a very positive evaluation.

Références bibliographiques

  • Bayat, S., Kiliçarslan, H., Sentürk, S. (2014). Analysing the effects of educational games in science and technology course on seventh grade students’ academic achievements. Bolu Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 14(2), 204,216.
  • Galbán-Lozano, S. E., Ortega-Barba, C. F. y Nicolás-Gavilán, M. T. (2020). Innovación en la enseñanza de la ética profesional en Derecho: el uso de las series de televisión. Innovación Educativa, 20(82), 129-148.
  • Giménez-Giubbani, A. (2016). El papel de la gestión de centros educativos en un modelo de aprendizaje basado en competencias. Páginas de Educación, 9(1), 5-15.
  • Gonida, E. N. y Lemos, M. S. (2019). Motivation in education at a time of global change: theory, research, and implications for practice. Bingley: Emerald Publishing Limited. Pérez-López, I. J. (2020). De las 7 Bolas de Dragón a los 7 Reinos de Poniente: viajando por la ficción para transformar la realidad. Granada: CopiDeporte S.L.
  • Pérez-López, I. J. y Navarro-Mateos, C. (2020). Flippedtion learning: una metodología de película para potenciar la motivación y aprendizaje del alumnado. En G. GómezGarcía, M. Ramos Navas-Parejo, C. Rodríguez-Jiménez y J.C. de la Cruz Campos (Eds.), Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional pp. 20755- 20865). Madrid: Dykinson, S.L.
  • Severín, E. (2017). Un nuevo paradigma educativo. Educación y Ciudad, 32, 75-82.
  • Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-Based methods and strategies for training and education. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
  • Turner, I. J. y Plant, C. H. (2016). The Simpsons in Higher Education. Innovate Practice in Higher Education, 2(3), 14-28.
  • Sezgin, S. (2016). Gamification of learning and teaching: Game-based methods and strategies for study and education. Journal of Open Education Applications and Research, 2(1), 187-197.
  • Zepeda-Hernández, S., Abascal Mena, R., y López-Ornelas, E. (2016). Análisis cualitativo de experiencias y emociones de los alumnos en el aula. Ra Ximhai, 12(6), 347-358.