La TV y la educación en valores
ISSN: 1134-3478
Year of publication: 2008
Issue Title: Educar la mirada: propuestas para enseñar a ver TV
Issue: 31
Pages: 417-421
Type: Article
More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación
Abstract
The Spanish educative system is currently going through difficult times. Violence in schools, combined with a high failure rate, outlines the necessity of an education in values. On the one hand, mass media, together with the new information and communication technologies, play a crucial part in the development of civic ethics. On the other hand, the role of television, cinema and the Internet is decisive for the shaping of schoolchildren�s cultural identity. It is therefore primordial to conform the pedagogy of both the images and messages emitted on these media in order to enhance the pupils� critical abilities, their social conscience building, as well as their cultural training.
Bibliographic References
- Barthes, R. (2000): Lo obvio y lo obstuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona, Paidós.
- Brea, J.L. (2005): Estudios Visuales. Madrid, Akal.
- Brée, J. (1995): Los niños, el consumo y el marketing. Barcelona, Paidós.
- Buckingham, D. (2003): «La educación en medios de comunicación y el fin del consumidor crítico», en Revista Virtual: Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales. Nº1.
- Eco, U. (1990): Apocalípticos e Integrados. Barcelona, Lumen.
- Eisner. E.W. (2004): El arte y la Creación de la Mente. Barcelona, Paidós.
- Freire, P. (2002): La educación como práctica de la libertad. Madrid, Siglo XXI.
- Freire, P. (2002): Pedagogía del Oprimido. Madrid, Siglo XXI.
- Gardner, H. (1996): La mente no escolarizada. Barcelona, Paidós.
- Giroux, H. (1997): Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, Paidós.
- Hernández, F. (2000): Educación y Cultura Visual. Barcelona, Octaedro.
- Hoyos, G. y Martínez, M. (2004): ¿Qué significa Educar en Valores Hoy? Barcelona, Octaedro.
- Kincheloe, J. (2001): Hacia una revisión crítica del pensamiento docente. Barcelona, Octaedro.
- Klein, N. (2005): No logo. El poder de las marcas. Barcelona, Paidós.
- Marín, R. (Coord.) (2003): Didáctica de la Educación Artística. Madrid, Pearson.
- MEC (2005): Anteproyecto de Ley Orgánica de Educación. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
- Mirzoeff, N. (2003): Una introducción a la Cultura Visual. Barcelona, Paidós.
- Schmitt, B. y Simonson, A. (1998): Márketing y estética. La gestión estratégica de la marca, la identidad y la imagen. Bilbao, Deusto.
- Varios (1994): Los temas transversales. Madrid, Santillana.