Los graffitis y el espacio urbanoEl “Niño de las Pinturas”

  1. Cambil Hernández, María de la Encarnación 1
  1. 1 Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. España.
Journal:
Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

ISSN: 2254-7037

Year of publication: 2012

Issue: 2

Pages: 10-29

Type: Article

More publications in: Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

Abstract

Graffiti has become a multicultural artistic expression, which presence in the cities modifies the reading of urban space. In this article, we analyze these “pictorial demonstrations” from the point of view of art history as an art form that has an immense creative diversity and, from a multicultural perspective, as a form of expression that it is present throughout the world. We take as a reference the analysis of this graphic expression in the city of Granada, through the work of a graffiti writer whose tang is Sex, but is better known by the alias of “The Child of the Paintings”.

Bibliographic References

  • VV.AA. Granada Graffiti. 2005-1989. Armilla: El Lunes, 2005.
  • GANZ, Nicholas. Graffiti. Arte urbano de los cinco continentes. Barcelona: Gustavo Gili, 2005, pág. 7.
  • DIEGO DE, Jesús. Graffiti. La palabra y la imagen. Barcelona: Los libros de la Frontera, 2000, pág. 24.
  • DIEGO DE, Jesús. “La estética del graffiti en la sociodinámica del espacio urbano”. En: http://www.graffiti.org/faq/ diego//html, 2003, pág. 1.
  • AA. VV. Mientras duermes: Granada graffitis. Granada: Ayuntamiento, Diputación de Granada y Asociación de Graffiti, El Color en la Calle, 2003;
  • RUIZ GONZÁLEZ, Raúl. A través del muro. Granada, 2007.
  • GARÍ, Joan. La conversación mural: ensayo para una lectura del graffiti. Madrid: Fundesco, 1995, pág. 34.
  • CALLE GUERRA, Margarita y LONDOÑO VILLADA, Mónica. “Dominios del arte en el escenario urbano”. Revista de Ciencias Humanas (Pereira), 23 (2000), págs. 75-82.
  • MUKAROSVSKY, Jan. Escritores de estética y semiótica del arte. Madrid: Gustavo Gili, 1975, pág. 148.
  • CASTILLO GÓMEZ, Antonio. “`Paredes sin palabras, pueblo callado ́. ¿Por qué la historia se representa en los muros?”. En: VV.AA. Los muros tienen la palabra: materiales para una historia del graffiti. Valencia: Universidad, 1997, pág. 234.
  • RIOUT, Denys; GURURDIJAN, Dominique y LEROUX, Jean Pierre. Le livre du graffiti. París: Editions Alternatives, 1985, pág. 69.
  • VV.AA. Mira los Muros. Granada: Junta de Andalucía, Ayuntamiento y Diputación de Granada, 2001.
  • RODRÍGUEZ GÓMEZ, Juan Carlos. “Sobre la práctica artística: Picasso”. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada (Granada), 21 (1974), pág. 195.
  • VV.AA. Mientras duermes: Granada Graffiti. Granada: Diputación, Ayuntamiento y Asociación de Graffiti “Color en la Calle”, 2003.
  • JACOBSON, Roman. Ensayos sobre Lingüística General. Barcelona: Seix Barral, 1975.
  • PADIN, Clemente. “Operador Visual en la poesía experimental”. En: www.boek861.com/padin/11_operador_vis.htm.
  • ECO, Umberto. Tratado de Semiótica. Barcelona: Lumen, 1977