Espacialidad crítica y colaborativa en las prácticas artísticas de carácter contextuallos casos de Food y Womanhouse

  1. Antonio Collados Alcaide
Revue:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Année de publication: 2014

Titre de la publication: Arte, esfera pública y política

Volumen: 2

Número: 2

Pages: 75-91

Type: Article

D'autres publications dans: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Résumé

In the sixties and seventies came a strong critique broadcast systems, circulation and exchange established in the art world. This formed a strongly linked between cultural activism to social movements that would lead to the emergence of institutional critique discourse and the proliferation of alternative cultural practices and platforms that tried to rethink concepts such as “public”, democracy or qualities of space urban with a clear political intention. From these approaches, we propose to examine some pioneers examples who experimented with ways of collaborative spatial organization like Food and Womanhouse.

Références bibliographiques

  • Allen, Felicity, ed. 2011. Education. Whitechapel : Documents of Contemporary Art. London: Whitechapel Gallery
  • Ault, Julie, ed. 2002 Alternative Art, New York, 1965-1985 : a cultural politics book for the social text collective: the Drawing Center. Minneapolis: University of Minnesota Press
  • Bajtín, Mijaíl. 1986. Problemas literarios y estéticos. México: Fondo de Cultura Económica
  • Beck, Martin. 2002. “Alternative : space”. En Alternative Art, New York, 1965-1985 : a cultural politics book for the social text collective: the Drawing Center. Ault, Julie, ed. Minneapolis: University of Minnesota Press
  • Billing, Johanna et al., eds. 2007. Taking the matter into common hands : on contemporany Art and collaborative practices. Londres: Black Dog
  • Blanco, Paloma et al., eds. 2001. Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca
  • Broude, Norma y Mary Garrard, eds. 1996. The power of Feminist Art. Nueva York: Abrams
  • Collados, Antonio, et al. 2009. Transductores : pedagogías colectivas y políticas espaciales [catálogo de la exposición]. Granada : Centro José Guerrero
  • Deleuze, Gilles y Félix Guattari. 1985. El Anti-Edipo : capitalismo y esquizofrenia. Barcelona: Paidós
  • Desacuerdos : sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español : 6. 2011. Donostia-San Sebastián: Arteleku
  • Ellsworth, Elizabeth. 1997.Teaching positions: difference, pedagogy and the power of address. New York: Teachers College Press
  • Food: an exhibition by white columns. 1999. Curated by Catherine Morris. Köln: Walter König
  • Freire, Paulo. 2008. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI
  • García Canclini, Néstor.2010. “¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia?”. Estudios Visuales 7. http://estudiosvisuales.net/revista/pdf/num7/02_canclini.pdf
  • Greenberg, Clement. 2002. Arte y Cultura (Ensayos críticos). Barcelona: Paidós
  • Laddaga, Reinaldo y Carlos Basualdo. 2009. “Experimental communities” en “New Communities”, ed. Nina Möntmann, número especial, Public 39 (spring)
  • Laddaga, Reinaldo. 2006. Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo
  • Lippard, Lucy R. 2004. Seis años: la desmaterialización del objeto artístico : de 1966 a 1972. Madrid: Akal
  • Maset, Pierangelo. 2005. “Pedagogía del arte como forma práctica del Arte : el concepto de las ’operaciones estéticas’”. En Educación como mediación en centros de arte contemporáneo. C. Lidón Beltrán Mir, ed. Salamanca: Universidad de Salamanca
  • Morris, Catherine. 2002. Food: el contexto, en VV.AA. Comer o no comer o Las relaciones del arte con la comida en el siglo XX. Salamanca: Consorcio Salamanca
  • O’Neill, Paul y Mick Wilson, eds. 2010. Curating and the educational turn. London: Open/De Appel
  • Parramón Ramón. 2003. Arte, Participación y Espacio público. Models de participació en xarxa. Jornada d´innovació estratégica (15 de octubre de 2003) http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Espacio%20publico%20y%20participacion.pdf
  • Preciado, Beatriz. 2004. “Género y performance”. En Zehar: Revista de Arteleku-ko Aldizkaria 54 http://www.hartza.com/performance.pdf
  • Rodrigo Montero, Javier. 2007. “Educación artística y prácticas artístico-colaborativas: territorios de cruce transversales”. En: Arte contemporáneo y educación: un diálogo abierto. Valladolid: Junta de Castilla y León. https://app.box.com/shared/4vd9kugpfe/1/24434306/256758988
  • - 2011. “Políticas de colaboración y prácticas culturales: redimensionar el trabajo del arte colaborativo y las pedagogías”. Pp: 230-249 de Inmersiones 2010. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava https://app.box.com/s/zpg13euxvvgle7xe05gt
  • Rogoff, Irit. 2008. “Turning”. E-flux 40 http://www.e-flux.com/journal/turning/
  • Rogoff, Irit, Charles Esche, Bart De Baere et al., eds. 2006 A.C.A.D.E.M.Y. Frankfurt: Revolver
  • Sánchez de Serdio, Aida. 2010. “Arte y educación: diálogos y antagonismos”. Revista Iberoamericana de Educación 52:12