Evolución del montaje y postproducción del videoclip musical:del jumpcut a los VFX como paradigma de iconicidad y puesta en escena

  1. Jódar-Marín, Juan-Ángel
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2017

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 119-128

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2017.8.2.8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

This research is determine the evolution of the formal discourse of the music video through the assembly and audiovisual production, from its appearance to the real media context with the implementation of digital treatment applied to visual FX. After a long period of cultural hegemony in the 1980s and 1990s, the record industry was affected by a deep crisis coupled with a redefinition of production and distribution conditions. In this context, it begans the resurgence of the music video by the relevant role played on the Internet and, the hosting platforms for videos such as YouTube, favoring an unprecedented expansion of the distribution of audiovisual content by the Network. The study begins with the analysis of rhythm as the elemental discursive basis of the synchronic articulation of image and music to the analysis of the most frequent tendencies in terms of postproduction and visual FX.

Bibliographic References

  • Anjulie. [Youtube]. (08/10/2009). Boom [Video]. Recuperado de https://goo.gl/tBT96E
  • Aumont, J.; Bergala, A. y Michel, M. (2002). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidos.
  • Barberá, M. (2012). La música en los medios: usos y características. En Gustems, J. (Coord.), Música y sonido en los audiovisuales (pp. 147-157). Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Canet, F. y Prósper, J. (2009). Narrativa audiovisual. Estrategias y recursos. Madrid: Síntesis.
  • Casetti, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós
  • Efecto pasillo. [Youtube]. (11/6/2013). Pan y mantequilla [Video]. Recuperado de https://goo.gl/mdP7hE
  • Jódar Marín, J. A. y Polo Serrano, D. (2009). Distribución de contenidos audiovisuales en Internet. La expansión de la alta definición y la migración del FLV al MPEG-4. Razón y Palabra, 14(70). Disponible en https://goo.gl/dtqRuD
  • Marimón i Padrosa, J. (2014). El montaje cinematográfico. Del guión a la pantalla. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • McGrath, D. (2001). Montaje y postproducción. Barcelona: Océano.
  • Morales Morante, F. (2013). Montaje Audiovisual. Teoría, Técnica y métodos de control. Barcelona: Editorial UOC.
  • OK Go. [Youtube]. (27/10/2014). I won’t let you down [Video]. Recuperado de https://goo.gl/TOF47k
  • OK Go (23/11/2016). Background Notes and Full Credits for The One Moment Video. Disponible en https://goo.gl/S42gXV
  • OK Go. [Youtube]. (24/11/2016). The one moment [Video]. Recuperado de https://goo.gl/K2TLRg Okun, J.A. &
  • Zwerman, S. (2010). The VES Handbook of Visual Effects: Industry Standard VFX Practices and Procedures. Reino Unido: Focal Press.
  • Pablo López. [Youtube]. (04/09/2013). Dónde [Video]. Recuperado de https://goo.gl/NELnuL
  • Pérez Barragán, I. (2004). Para leer el videoclip. En Goutman, A. (Ed.), La experiencia estética en el cine (pp. 41-68). Mexico: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Pérez Rufí, J. P.; Gómez Pérez, F. J., y Navarrete Cardero, J. L. (2014). El videoclip narrativo en los tiempos de YouTube. Sphera Publica, 2(14), 36-60. Disponible en https://goo.gl/nWCfBk
  • Pérez Rufí, J. P. (2011). Recursos formales en el videoclip actual: la opción mainstream. Razón y Palabra, 16(75). Disponible en https://goo.gl/hyTS79
  • Reisz, K y Millar, G. (2003). Técnica del montaje cinematográfico. Madrid: Plot.
  • Sánchez, R. (1994). Montaje cinematográfico: arte de movimiento. Ciudad de México: UNAM.
  • Sedeño Valdellós, A. (2007a). Narración y descripción en el videoclip musical. Razón y Palabra, 12(56). Disponible en https://goo.gl/oP7CyV
  • Sedeño Valdellós, A. (2007b). Videoclip musical: materialidad electrónica e influencia del videoarte. Área Abierta, 2(16). Disponible en https://goo.gl/WkRjHw
  • Selva Ruiz, D. (2012). La visualización de la música en el videoclip. Ámbitos, (21A), 101-115. Disponible en https://goo.gl/p4Z1TX
  • Selva Ruiz, D. (2014). El videoclip. Comunicación comercial en la industria musical. Sevilla: Alfar.
  • The Chemical Brothers. [Youtube]. (04/05/2015). Go [Video]. Recuperado de https://goo.gl/vpXZmi
  • The Smashing Pumpkins. [Youtube]. (16/07/1998). Ava Adore [Video]. Recuperado de https://goo.gl/iEtxN
  • Wells, P. (2009). Fundamentos de la Animación. Barcelona: Parramón Ediciones.
  • Yeah Yeah Yeahs. [Youtube]. (24/11/2009). Heads will roll [Video]. Recuperado de https://goo.gl/oIyoI