La morfosintaxis con TEL expressivo. Aplicaciones multimedia como propuesta de intervención logopédicaModelo ASSURE

  1. Emilio Crisol Moya 1
  2. Mohammed El Homrani 1
  3. Lucía Fernández Guerrero
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

ISSN: 2387-0907 2603-9443

Year of publication: 2015

Volume: 1

Issue: 4

Pages: 293-312

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

Abstract

Difficulties in morfosintaxis tasks may be presented as parameters to be operated in various difficulties, such as Simple Delay Language (RL), Specific Language Impairment (TEL, the concept refers to a set of difficulties in the acquisition of language are present in a group of children who did not show neurological, cognitive, sensory, motor or social and family) problems, while Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), hearing deficits, Autism Spectrum Disorder (ASD), genetic syndromes , etc., it appears as a symptom associated with their diagnosis.Throughout this article to create a App, the general purpose of it, it turns to be a possible solution that can get to solve the existing problems, work area morphosyntax with a case diagnosed with expressive TEL appears.For creating this app, we have relied on the ASSURE model, a system of instructional design professionals as both em em teaching laogopedia be used to design and develop a teaching and learning environment. App Inicidimos em presented throughout the article, but in general terms can be applied to different cases, it is designed and implemented for a single case.

Bibliographic References

  • Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: ARASAAC (http://catedu.es/arasaac/) Licencia: CC (BY-NC-SA).
  • Bartolomé, A. (1994) "Multimedia interactivo y sus posibilidades en educación superior", Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 1, pp. 5-14.
  • Belloch, C. (2010). Diseño Instruccional. Unidad de Tecnología Educativa. Universidad de Valencia.
  • Cormier,W. y Cormier,L. (1994). Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao: DDB.
  • Del Río, M.J. y Vilaseca, R. (1990). Sobre la adquisición y desarrollo del lenguaje. En Fresneda, M. D. Estudio de la morfosintaxis escrita en niños normales y en niños con alteraciones en el lenguaje oral. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Fresneda, M. D. (1999). Estudio de la morfosintaxis escrita en niños normales y en niños con alteraciones en el lenguaje oral. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Fresneda, M. D. y Mendoza, E. (2005). Trastorno específico del lenguaje: concepto, clasificaciones y criterios de identificación. REV NEUROL 2005; 41 (Supl 1): S51-S56.
  • Gagné, R. (1975). Principios básicos del aprendizaje para la instrucción. México: Diana.
  • Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., y Smaldino, S. (2002). Instructional media and technologies for learning (7th ed.). Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.
  • Mendoza, E. Logopedia, Ciencia y Profesión. Asignatura “Logopedia, Ciencia y Profesión”. 1º Grado de Logopedia.
  • Poza, F. Elaboración y7o adaptación de contenidos logopédicos a entornos multimedia. Asignatura “Nuevas tecnologías e intervención logopédica en ambientes educativos”. 3º Grado de Logopedia.
  • Quilis, A. y Hernández, C. (1990). Lingüística española aplicada a la terapia del lenguaje. Madrid: Gredos.
  • Ruiz, J. y Sánchez, J. (2008). Tecnologías de apoyo en Logopedia. Barcelona: Horsori Editorial.