Analizando y seleccionando juegos del mundo para la educación científica y matemática

  1. Carlos Sergio Gutiérrez Perera 1
  2. Alicia Fernández Oliveras 1
  3. María Luisa Oliveras 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2015

Issue Title: Monográfico: Enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas

Volume: 4

Pages: 22-27

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.37111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

Through this work we intend to show the utility of play considered as a method and a resource for teaching and learning science and mathematics. The game selection process that has led to the generic catalogue of games that we are presenting has been done experimentally, playing from a scientific and mathematical perspective to discover the potential that these cultural games contain. We have analysed ancestral games of diverse cultures that are about to disappear and have a cultural tradition worthy of being preserved. With the work summarised in this article we have seen that the practice of these games is beneficial to the subjects, whose attitude improves-becoming more optimistic and happier when playing.

Bibliographic References

  • Albizu, U., Fernández-Oliveras, A., y Oliveras, M. L. (2014). Bases para investigar desde las Etnomatemáticas. En Sánchez, C. (Ed.), Líneas emergentes en la investigación de vanguardia, 27-40. Madrid: McGraw Hill.
  • Bishop, A. J. (1998). El papel de los juegos en educación matemática [en línea]. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 18, 9-19. Recuperado en junio de 2015 de: http://dgespe.edutlixco.org/pdf/educa/pap_jueg.pdf
  • Decroly, O. y Monchamp, E. (1983). El juego educativo: iniciación a la actividad intelectual y motriz. Madrid: Ediciones Morata.
  • Elkonin, D. (1985). Psicología del juego. Madrid: Visor.
  • Fernández-Oliveras, A. y Oliveras, M. L. (2014a). Playing for science and mathematics education: an experience for pre-service kindergarten teacher training. En Costa M. F. M., Pombo P., Dorrío B.V. (Eds.), Hands-on Science. Science Education with and for Society (180 -183). Braga: Hands-on Science Network.
  • Fernández-Oliveras, A. y Oliveras, M. L. (2014b). Pre-service kindergarten teachers’ conceptions of play, science, mathematics, and education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 856-861. DOI:10.1016/j.sbspro.2014.09.334.
  • Fernández-Oliveras, A. y Oliveras, M. L. (2015). Conceptions of science, mathematics, and education of prospective kindergarten teachers in a play-based training. International Journal on Advances in Education Research, 2(1), 37-48.
  • Gómez-Lara, J. (2003). Los productos humanos, instrumentos de cambio para la educación intercultural [en línea]. Colectivo Amani, Aula Intercultural. Recuperado en junio de 2015 de: http://aulaintercultural.org/2003/12/08/los-productos-humanos-instrumentos-de-cambio-para-la-educacionintercultural/
  • Huizinga, J. (1972). Homo Ludens. Madrid: Alianza Editorial.
  • Oliveras, M.L. (2006). Etnomatemáticas. De la multiculturalidad al mestizaje. En Goñi, J. M. (Coord.), Matemáticas e interculturalidad, 117-149. Barcelona: Graó. Col. Biblioteca de Uno.