Experiencia de ApS en la formación inicial del profesorado del doble grado de Educación Primaria y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. El contexto multicultural como marco de actuación
- Ruiz-Montero, Pedro Jesús 1
- Corral Robles, Silvia 1
- García Carmona, Marina 1
- Belaire Meliá, Ana 2
-
1
Universidad de Granada
info
-
2
Universitat Jaume I
info
ISSN: 1577-4147
Year of publication: 2019
Issue Title: Aprendizaje-Servicio en Educación Física y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte
Volume: 49
Issue: 4
Pages: 143-162
Type: Article
More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla
Abstract
The Service-Learning Methodology (LSM) is an educational approach that promotes the construction of a reflexive and meaningful learning offering services to a vulnerable group or cause. The main objective of this paper is to analyse the socio-educational effects that the LSM produces in university students regarding the academic and professional competences, the ethical and civic commitment, and the emotional and personal development. The sample of this study consisted of 22 participants (17 males and 5 females) who belong to the joint Degree in Primary Education and Physical Activity and Sports Science from the Faculty of Educational Sciences and Sports (Melilla Campus, University of Granada). A qualitative approach was employed for the data collection and the data analysis by using a reflective field diary. The results highlight the fact that the participants consider these educational practices as a triple opportunity for the development of the academic and professional competences, it favors the ethical-civic commitment, and the development on an emotional and personal level. In conclusion, the students responsible for developing the LSM consider an enriching and unique experience to be able to implement curricular content with vulnerable groups in need, as well as learn to plan with diverse groups of multicultural nature.
Bibliographic References
- Aguado, O. V., Borrero, M. A. F., & Pérez, P. A. (2014). La aportación de los grados de desarrollo de la sensibilidad y competencia intercultural. Perspectiva comparada entre Trabajo Social y Psicología. Cuadernos de Trabajo Social, 27(2), 307-317.
- Alfageme, M. B. (2007). El portafolio reflexivo: metodología didáctica en el EEES. Educatio Siglo XXI, 25, 209-226.
- Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal: Madrid.
- Capella, C., Gil, J., & Martí, M. (2014). La metodología del Aprendizaje-Servicio en la educación física. Apunts. Educación Física Y Deportes, 2(116), 33-43.
- Capella, C. (2016). Promoción del Emprendimiento Social y los Aprendizajes Académicos en Educación Física a través del Aprendizaje-Servicio (Tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón. doi: http://dx.doi.org/10.6035/14113.2016.21181.
- Capella, C., Zorrilla, L., & Gil, J. (2018). Aproximación al aprendizaje como método pedagógico. En O. Chiva-Bartoll, & Gil-Gómez (Eds.), Aprendizaje-Servicio universitario: Modelos de intervención e investigación en la formación docente (pp. 15-24). Barcelona: Octaedro.
- Cela, J., & Palau, J. (1997) El Espacio. Cuadernos de Pedagogía, 254, 68-70.
- Chang, S. P., Anagnostopoulos, D., & Omae, H. (2011). The multidimensionality of multicultural service learning: The variable effects of social identity, context and pedagogy on pre-service teachers’ learning. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1078-1089.
- Chiva, Ò., Gil, J., Corbatón, R., & Capella, C. (2016). El aprendizaje servicio como propuesta metodológica para una pedagogía crítica. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 2, 70-94.
- Chiva, Ò., Pallarés, M., & Gil, J. (2018). Aprendizaje-Servicio y Mejora de La Personalidad Eficaz En Futuros Docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-97. doi: 10.5209/RCED.52164.
- Esteban, F. (2004). Excelentes profesionales y comprometidos ciudadanos: un cambio de mirada desde la Universidad. Bilbao: Desclée de Brouwer.
- García-Carmona, M. (2014). Análisis de las percepciones sobre liderazgo y participación de las familias en asociaciones de madres y padres en contextos multiculturales. Un estudio comparativo entre Nueva York y Granada (Tesis doctoral). Universidad de Granada.
- García-Carmona, M. (2015). La educación actual: retos para el profesorado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10(4), 1199-1211.
- García-Carmona, M., Evangelou, M., & Fuentes-Mayorga, N. (2019). ‘Hard-to-reach’ parents: immigrant families’ participation in schools and the views of parent association leaders in Spain and the United States. Research Papers in Education. doi: 10.1080/02671522.2019.1568532
- García López, R., Jover, G., & Escámez, J. (2010), Ética profesional docente. Madrid: Síntesis.
- Instituto de las Culturas de Melilla (2019). Recuperado de: https://institutodelasculturas.com/
- Gozalo, A., Jiménez, E., & Vozmediano, L. (2010). ¿Menores o extranjeros? Análisis de las políticas de intervención sobre Menores Extranjeros No Acompañados. Vitoria-Gasteiz: Ararteko.
- Lee, C. J., & Choi, Y. H. (2015). The Effects of a Pilates Exercise Program using Self-Efficacy Sources in Elderly Women. Journal of Environmental Science International, 24(1), 117-131.
- López, F., García-Quero, F., & García-Carmona, M. (2019). Perspectives on human and social capital theories and the role of education: An approach from Mediterranean thought. Educational Philosophy and Theory. doi: https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1449106
- Lora, P., Zafra, J., Coronado, P., & Vacas, C. (2008). Una experiencia sobre la utilización del diario reflexivo como instrumento de seguimiento y evaluación de las prácticas hospitalarias del alumnado de enfermería. Enfermería Global, 7(1), 1-12.
- Martí, M., Corbatón, R., & Serret, A. (2018). El Aprendizaje-Servicio: estrategias, procedimientos y acciones metodológicas. En O. Chiva-Bartoll, & Gil-Gómez (Eds.), Aprendizaje-Servicio universitario: Modelos de intervención e investigación en la formación docente (pp. 25-36). Barcelona: Octaedro.
- Martínez, M. (2015). Educación y Ciudadanía Activa. Recuperado de: http://www.oei.es/valores2/mmartinez.htm
- Martínez, M., & Folgueiras, P. (2015). Evaluación participativa, Aprendizaje- Servicio y Universidad. Profesorado, 19(1), 128-143.
- Martínez, M., Álvarez, J. L., Macías, D., & Zayas, B. (2018). Aprendizaje-Servicio en las Universidades del Estado español. En O. Chiva-Bartoll, & Gil-Gómez (Eds.), Servicio universitario: Modelos de intervención e investigación en la formación docente (pp. 49-58). Barcelona: Octaedro.
- Mauri, T., & Rochera, M. J. (2010). La evaluación de los aprendizajes en la Educación Secundaria. En Coll, C. (Coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la Educación Secundaria (pp. 155-167). Barcelona: Graó.
- Pastor, M. J., & Almarcha, A. (2011). Interculturalidad y educación en la diversidad. Barcelona: Icaria.
- Rodríguez, C. (2003). Nociones y destrezas básicas sobre el análisis de datos cualitativos. El proceso de Investigación en educación, algunos elementos clave. Seminario Internacional, Santo Domingo, República Dominicana, 29-30 agosto. Recuperado de: http://www.ugr.es/~ugr_unt/Material%20M%F3dulo%201/Nociones%20y%20destrezas%20b%E1sicas%20sobre%20el%20analisis%20de%20datos%20cualitativos.pdf
- Rodríguez, M. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad”. Revista Complutense de Educacion, 25(1), 95-113. doi: 10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157.
- Ruiz-Montero, P. J., & Casimiro, A. (2018). Empoderamiento de la persona mayor mediante el ejercicio físico y la metodología Aprendizaje-Servicio (ApS). International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(3), 121-126.
- Ruiz-Montero, P. J., Díaz, J., & López, J. (2018). Metodología Aprendizaje-Servicio (ApS) de alumnado universitario con menores no acompañados (MENA): Beneficio mutuo. VII Jornadas de Intercambio de Experiencias Educativas. La innovación educativa en el entorno melillense, (24-26 de abril de 2019) (libro de actas, en edición). Granada: Universidad de Granada, Facultad de Educación y Humanidades de Melilla.
- Sanmartí, N. (2007). 10 Ideas clave. Evaluar para Aprender. Madrid: Graó.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park: Sage.
- Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía: Colombia.
- Sotomayor, E., & De la Fuente, Y. (2012). Derechos humanos de la infancia en los procesos migratorios de Marruecos a España. Trabajo Social, 14, 145-164.
- Toole, J., & Toole, P. (1995). Reflection as a tool for turning service experiences into learning experiences. En C. Kinsley & K. McPherson, Enriching the curriculum through service-learning (p. 143). Alexandria, VA: Association for Supervision Curriculum and Development.
- Vilà, R. (2006). La dimensión afectiva de la competencia comunicativa intercultural en la Educación Secundaria Obligatoria: Escala de Sensibilidad Intercultural. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 353-372.
- Wade, J., Mitchell, F., & Baylis, G. (2005). Unaccompained Asylum Seeking Children: The Response of Social Work Services. Heslington, York: University of York.
- Zorrilla, L. (2017). Diseño y aplicación del programa socioemocional Siente Jugando en alumnado de Educación Primaria mediante metodología Aprendizaje-Servicio. (Tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón. doi: http://dx.doi.org/10.6035/14034.2017.190841