Imagen de las ciencias de futuras maestras de Educación Infantil desde una perspectiva de género

  1. Verónica Torres-Blanco 1
  2. Desirée García-Durán 1
  3. Carolina Martín-Gámez 1
  4. Alicia Fernández-Oliveras 2
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2020

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 59-66

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

This article presents the initial conceptions that preservice teachers have about what it is to do science, as well as the emotions that they think are experienced in this process. For this, we have analyzed the drawings made in two academic years by 96 preservice teachers of Early Childhood Education who were taking the subject of Teaching of Natural Sciences at the University of Malaga. A mixed research approach (qualitative-quantitative) started defining a category system obtained from an inductive and deductive process, focused on studying the reasons for the low choice of scientific-technological careers by the female gender. The analyzed results expose a series preservice teachers’ deficiency have about the image of science, showing it as a purely scientific, individual, stereotyped and elitist discipline, with an absence of female referents.

Bibliographic References

  • Chachashvili-Bolotin, S., Milner-Bolotin, M. y Lissitsa, S. (2016). Examination of factors predicting secondary students’ interest in tertiary STEM education. International Journal of Science Education, 38(3), 366-390.
  • Dapia, M., Escudero, R. y Vidal, M. (2019). ¿Tiene género la ciencia? Conocimientos y actitudes hacia la Ciencia en niñas y niños de Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(3), 3302-3318.
  • Fernández-Oliveras, A., Martín-Gámez, C. y García-Pardo, F. (en prensa). Instrument for the educational análisis of science textbooks of secondary educational from a gender perspective. En INTED2021 Proceedings, International Technology, Education and Development Conference.
  • Holmegaard, H. T., Madsen, L. M. y Ulriksen, L. (2012). To choose or not to choose science: Constructions of desirable identities among young people considering a STEM higher education programme. International Journal of Science Education, 36(2), 186-215.
  • Jones, M. G., Howe, A. y Rua, M. J. (2000). Gender differences in students’ experiences, interests, and attitudes toward science and scientists. Science Education, 84(2), 180-192.
  • Kerkhoven, A. H., Russo, P., Land-Zandstra, A. M., Saxena, A. y Rodenburg, F. J. (2016). Gender Stereotypes in Science Education Resources: A Visual Content Analysis. PLOS ONE, 11(11).
  • Martínez, G., Maestre, J., Mateos, M. y Naranjo, F. L. (2020). An Integrated Model Approach of Education for Sustainable Development: Exploring the Concepts of Water, Energy and Waste in Primary Education. Sustainability, 12(7), 29-47.
  • Modi, K., Schoenberg, J., y Salmond, K. (2012). Generation STEM: What girls say about science, technology, engineering, and math. Girl Scouts.
  • Pereira, Z. (2011). El método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29.
  • Pozo-Muñoz, M. P., Velasco-Martínez, L. C., Martín-Gámez, C., Tójar-Hurtado, J. C. (en prensa). ¿Qué sabe el alumnado sobre las problemáticas socio-ambientales del agua y su gestión sostenible? Investigación mixta en Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias.
  • Vázquez, A. (2013). Educación: percepción social de la ciencia en jóvenes y su relación con las vocaciones científicas. En FECYT (Ed.), Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología 2012, (pp. 25-68). Madrid: FECYT.
  • Vázquez, A., y Manassero, M. A. (2015). La elección de estudios superiores científico-técnicos: análisis de algunos factores determinantes en seis países. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 264-277.
  • Wade, D. (1983). Stereotypic images of the scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education, 67(2), 255-265.