Cross-curricular education for solidarity in the training of psychologists and educators

  1. Morales Rodríguez, Francisco Manuel
Revista:
Psicología educativa

ISSN: 1135-755X

Año de publicación: 2013

Volumen: 19

Número: 1

Páginas: 45-51

Tipo: Artículo

DOI: 10.5093/ED2013A7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Psicología educativa

Información de financiación

This study was funded by the Dirección General de Investigación [General Research Directorate], Ministry of Education and Science, Spain. (Ref. SEJ2007-61447) (2007-2010).

Referencias bibliográficas

  • A. Benítez La educación en valores en el ámbito de la educación superior [Values education in the Area of Higher Education] Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación 7 2009 116 129
  • B.K. Bryant An index of empathy for children and adolescents Child Development 53 1982 413 425 DOI: 10.1111%2Fj.1467-8624.1982.tb01331.x
  • G. Carlo, S.C. Roesch, and S.H. Koller Similarities and differences in prosocial moral reasoning between Brazilian and Anglo-american College students Interamerican Journal of Psychology 33 1999 151 172
  • P.M. Casares Test de valores Un instrumento para la evaluación [Value tests. An evaluation tool] Revista Española de Pedagogía 202 1995 513 537
  • P.M. Casares Valores, afectividad y desarrollo de la persona Aspectos convergentes e implicaciones educativas [Values, emotional health and development of the individual. Converging aspects and educational implications] J.M. Touriñán, Educación en valores, educación intercultural y formación para la convivencia pacífica [Education in values, intercultural education and training for peaceful coexistence] 2008 Netbiblo La Coruña 77 88 (Dir.)
  • J. Delors La educación encierra un tesoro [Education imprisons a treasure] 1997 Santillana Madrid
  • J. Escamez, M. Martínez, and P. Ortega Formación en valores y construcción del Espacio Europeo de Educación Superior [Training in values and building the European Higher Education Area] Ponencia presentada al XXIV Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación SITE. 2005 Universitat Politécnica de Valencia España 2 de noviembre
  • R. Fidalgo, O. Arias-Gundín, and J.N. García La eficacia diferencial de las metodologías activas a lo largo de la diplomatura de Magisterio [Differential effectiveness of active methods across primary education teacher training] Actas de las V Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria [Proceedings of the 5th International Workshop of University Innovation] 2008 Universidad Europea de Madrid Madrid
  • J. García Garrido Formar ciudadanos europeos [Solidarity and voluntary work] 2008 Academia Europea de Ciencias y Artes Madrid
  • M.V. García, J.M. Alvarado, and A. Jiménez La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística [Predicting Academic Achievement: Linear Regression versus Logistic Regression] Psicothema 12 2000 248 252
  • E. Gervilla Modelo axiológico de educación integral [An axiological model of comprehensive education] Revista Española de Pedagogía 215 2000 39 57
  • V.R. Lara El aprendizaje cooperativo en historia: diseño de actividades y efectos cognitivos y sociales [Cooperative learning in history: design of activities and cognitive and social effects] (tesis doctoral inédita) [non-published Dissertation] 2001 Universidad de Murcia España
  • F. Lasnier Réussir la formation par compétences [Successful competence training] 2000 Guérin Montréal
  • M. Legendre L'évaluation des compétences professionnelles [The Evaluation of Professional Competences] L. Bélair, D. Laveault, C. Lebel, Les compétences professionnelles en enseignement et leur évaluation [Professional competences in teaching and assessment] 2007 Presses de l'Université d'Ottawa Ottawa 169 179 (Dir.)
  • E. López-Barajas, and M. Ruiz Derechos humanos y educación Actas y congresos. [Human Rights and education. Proceedings and conferences] 2000 UNED Madrid
  • P. Madriaza Violencia escolar en Chile [School violence in Chile] C. Guajardo, Seguridad y prevención: la situación en Argentina, Chile y Uruguay durante 2007 [Security and prevention: The situation in Argentina, Chile and Uruguay during 2007] 2008 Centro Internacional para la Prevención de la Criminalidad y Universidad Alberto Hurtado Santiago de Chile 114 139
  • O. Maroto Evaluación de la presentación de caso, clínica de odontología de restaurativas: propuesta de una metodología con rúbrica [Assessment of case presentation, clinical restorative dentistry: A rubric methodology proposal] Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación 10 2010 1 22
  • M. Martínez, M. Buxarrais, and F. Esteban La universidad como espacio de aprendizaje ético [University as an ethical learning space] Revista Iberoamericana de Educación 29 2002 17 43
  • M. Martínez, and F. Esteban Una propuesta de formación ciudadana para el EEES [A proposal for civic education in the EHEA] Revista Española de Pedagogía 230 2005 63 84
  • A. Mehrabian, and N. Epstein A measure of emotional empathy Journal of Personality 40 1972 525 543
  • F. Moral Valores sociales y hábitos mediáticos en una muestra de universitarios [Social values and media habits in a sample of university students] Electronic Journal of Research in Educational Psychology 9 2011 711 730
  • W. Peirce Designing Rubrics for Assessing Higher Order Thinking. 2006 AFACCT Howard Community Collage Columbia, MD
  • C. Pereira El cine nuevo escenario de la educación [Movies as a new stage for education] M.T. Romañá Blay, M. Martínez Martín, Otros lenguajes en educación [Other languages in education] 2003 ICE-Universitat de Barcelona Barcelona 101 105
  • J.M. Ríos, and J. Ruiz Competencias TIC e innovación. Nuevos escenarios para nuevos retos [Competences, ICTs and Innovation: New Scenarios for New challenges] 2011 MAD Sevilla
  • R. Roche Psicología y educación para la prosocialidad [Psychology and education for the empathy] 1995 Universitat Autònoma de Barcelona Barcelona
  • X. Roegiers Approche par compétences dans l'enseignement supérieur et cadre européen de qualifications: opportunités, enjeux et dérives Conférence introductive du colloque La logique des compétences: chance ou danger? 2006 [Competence Approach in Higher Education and the European Qualification Framework: Opportunities, Challenges and Diversions. Introductory lecture of the discussion on the logic of competences: opportunity or threat?]. Retrieved from: http://www.bief.be:80/index. php?s=4&rs=22&uid=34&found=1&lg=fr
  • F. Savater Ética para Amador [Ethics for Amador]. Barcelona: Ariel.
  • J.M. Touriñán Educación en valores sociedad civil y desarrollo cívico [Values education, civil society and civic development] 2008 Netbiblo Coruña
  • M.V. Trianes Cuestionario sobre Valores y Actitudes en Temas Morales [Values and Attitudes Questionnaire on Moral Issues]. 2002 Retrieved 10/07/2002, from notes on Educational Psychology and practices from the UMA e-platform.
  • M.V. Trianes, M.J. Blanca, L. de la Morena, L. Infante, and S. Raya Un cuestionario para evaluar el clima social del centro escolar [A questionnaire to assess school social climate] Psicothema 18 2006 272 277
  • M.V. Trianes, and C. Fernández Aprender a ser personas y a convivir. Un programa para secundaria [Learning to be people and live together. A program for high school] 2001 Desclée de Brouwer Bilbao
  • C. Vilanou, and E. Colleldemont Historia de la educación en valores [History of education in values] 2000 Desclée De Brouwer Bilbao
  • Wilson J.,Torres T.,Estrada S.,González J.,Izaguirre B.,Candelas R.,La enseñanza de la ética en psicología [Teaching of ethics in psychology] Enseñanza e Investigación en Psicología 2002 7 5-27
  • Torres Gordillo, J.J., & Perera, V.H.;1; (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior [The rubric as an educational tool for mentoring and assessment of learning in higher learning online forum] Revista de Medios y Educación 38 1996 141 153