El proceso de comprensión en una lengua extranjerauna propuesta para evaluar estrategias de lectura
- Hidalgo Díez, Eugenio
- Manzano Díaz, Mirtha
ISSN: 1139-613X, 2174-5374
Year of publication: 2014
Volume: 17
Issue: 1
Pages: 309-326
Type: Article
More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación
Abstract
We understand that learning strategies in the reading comprehension process are not directly observed, but they may be detectable and measurable. The evaluation is a process that is being studied from new angles more consciously focused on the person who learns how to learn. To assess the use of strategies during reading we have elaborated an instrument � a questionnaire aimed at evaluating the students� own cognitive and affective procedures through the reading comprehension process in a foreign language. The process of the information includes a list of skills which contains not only decoding, but also applying and extending the interpretation of the written text to other contexts, and the construction of new meaning and senses i. e. the creation of new texts. Therefore, after an exhaustive bibliographical review, four categories with their corresponding items were established: previous knowledge, translation level, interpretation level, and extrapolation level. Finally, we set up the technical characteristics of the questionnaire through statistic methods such as: Alpha of Crombach to validate its reliability, the criterion of experts and factorial analysis which confirmed its validity to evaluate the use of reading strategies in the teaching learning process of a foreign language.
Bibliographic References
- Brodie, P., Irving, K., Assessment in work-based learning: Investigating a pedagogical approach to enhance student learning (2007) Assessment & Evaluation In Higher Education, 32 (1), pp. 11-19
- Farías, P.L., El uso del cuestionario como instrumento de enseñanza de la comprensión de textos en la escuela media (2008) Revista Iberoamericana De Educación, 45 (5).
- Fitzpatrick, D., An evaluative case study of the dilemmas experienced in designing a self-assessment strategy for Community Nursing students (2006) Assessment & Evaluation In Higher Education, 31 (1), pp. 37-53
- Fernández, A.M., La Comunicación y su importancia en la educación. Estilos de comunicación (2009) Fundamentos Didácticos De La Educación Superior Cubana. Selección De Lecturas, , En AAVV, La Habana: Félix Varela
- Freire, P., (2010) Pedagogía De La Autonomía Y Otros Textos, , La Habana: Caminos
- Gil, J., Padilla, M.T., La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje (2009) Educación XX1, 12, pp. 43-65
- González, M., Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria (2000) Revista Pedagogía Universitaria, 5 (2), pp. 1-121.
- González, M., La Evaluación del Aprendizaje, en AAVV (2009) Preparación Pedagógica Para Profesores De La Nueva Universidad Cubana, , La Habana: Félix Varela
- Hidalgo, E., (2007) Formación En Competencias De Ciudadanía Europea, , Granada: Método
- Hidalgo, V., (2003) La Mejora De Un Centro Multicultural: De La Ciudad Autónoma De Ceuta, , Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada
- Lara, S., Rivas, S., Aprendizaje autorregulado y fomento de competencias en dos asignaturas de master a través del empleo de plantillas de evaluación, método del caso, role-playing y video digital (2009) Revista Educación XX1, 12, pp. 67-96
- Manzano, M., (2007) Estilos De Aprendizaje, Estrategias De Lectura Y Su Relación Con El Rendimiento Académico Del Inglés Como Lengua Extranjera, , Tesis del programa de DoctoradöAportaciones Educativas en Ciencias Sociales y Humanas̈. Universidad de Granada-Universidad de Ciego de Ávila
- Milán, R., Fuentes, H.C., De la Peña, R., La Evaluación como un proceso participativo, en AAVV (2009) Fundamentos Didácticos De La Educación Superior Cubana. Selección De Lecturas, , La Habana: Félix Varela
- Zilberstein, J., Collazo, R., Los medios de enseñanza-aprendizaje, en AAVV (2009) Fundamentos Didácticos De La Educación Superior Cubana. Selección De Lecturas, , La Habana: Félix Varela