El aprendizaje por proyectos en espacios virtuales: estudio de caso de una experiencia docente universitaria

  1. Márquez Lepe, Esther
  2. Jiménez Rodrigo, María Luisa
Revista:
RUSC. Universities and Knowledge Society Journal

ISSN: 1698-580X

Ano de publicación: 2014

Volume: 11

Número: 1

Páxinas: 76-90

Tipo: Artigo

DOI: 10.7238/RUSC.V11I1.1762 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

This article presents a case study about the implementation of a teaching innovation project aimed at applying the project-based learning technique through the use of new technologies, and specifically through the resources available in the virtual learning environment at the University of Seville (US), Spain. This project was carried out in the 2010/2011 academic year on two Sociology subjects forming part of the curricula of the Management & Public Administration and Nursing short degree courses. The objectives of this project were: 1) To apply and assess the use of a new teaching methodology for improving the teaching and learning process on socio-health subjects, and 2) To foster the students� active, participatory and collaborative learning by doing projects and using various virtual-learning didactic instruments. Besides the project rationale and objectives, the article will describe the resources used and the main results obtained. Finally, it will discuss the limitations and potential associated with the use of these new teaching techniques in university teaching.

Referencias bibliográficas

  • Badía, A. y García, C. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(2), 42-54. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/3/2/dt/esp/badia_garcia.pdf
  • Boud, D. (ed.) (1995). Enhancing Learning through Self-Assessment. Londres: Kogan Page.
  • Boud, D. y Falchikov, N. (eds.) (2007). Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the long term. Oxon: Routledge.
  • Cabero, J., Morales Lozano, J. A., Martínez Sánchez, F., Ballesteros Regaña, C., Romero Tena, R., Barroso Osuna, J. ... y Salinas Ibáñez, J. (2006). Formación del profesorado universitario en estrategias metodológicas para la incorporación del aprendizaje en red en el Espacio de Educación Superior. Revista Pixel-Bit, 27, 11-29. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n27/n27art/art2702.htm
  • Calvo, I., López Guede, J. M. y Zulueta, E. (2010). Aplicando la metodología Project Based Learning en la docencia de Ingeniería Técnica Informática de Gestión. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3(4), 166-181. Recuperado de http://webs.uvigo.es/refiedu/Refiedu/Vol3_4/REFIEDU_3_4_1.pdf
  • Casasola, M. A., Pérez Chamorro, V. A. y García Álvarez de Perea, J. (2012). Aprendizaje basado en proyectos y trabajo en equipo: innovando en la docencia de la asignatura Sistemas Contables Informatizados. UPO INNOVA. Revista de Innovación Docente, 1, 107-122. Recuperado de http://www.upo.es/revistas/index.php/upoinnova/article/view/89
  • Cebrián de la Serna, M. (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea.
  • Falchikov, N. (2005). Improving Assessment through Student Involvement. Practical Solutions for Aiding Learning in Higher and Further Education. Oxon: Routledge.
  • Flores, Ò. y De Arco, I. (2012). La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 9(2), 31-47. doi: 10.7238/rusc.v9i2.1243.
  • González, G. y Díaz, L. (2005). Aprendizaje colaborativo: una experiencia desde las aulas universitarias. Educación y Educadores, 8, 21-44. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/564
  • Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, número extraordinario Tiempos de cambio universitario en Europa, 59-81. Recuperado de http://www.duoc.cl/cfd/docs/aprendizaje-activo-metodologias-ducativas.pdf
  • Jiménez-Rodrigo, M. L. y Márquez Lepe, E. (2011). Estudiar después de los 30: Interacción entre desigualdades de género y edad en los estudios universitarios. En I. Vázquez (coord.), Investigación y género: logros y retos (págs. 961-974). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Kolmos, A. (2004). Estrategias para desarrollar currículos basados en la formulación de problemas y organizados en base a proyectos. Educar, 33, 77-96. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/download/20789/20629
  • La Parra, D., Muñoz-Baell, I. M., Ortiz, R., Davó, M. C. y Álvarez García, J. S. (2011). Aprendizaje basado en proyectos y resolución de problemas en Socioestadística II, asignatura de Grado en Sociología. En: M. T. Tortosa, J. D. Álvarez Teruel y N. Pellín (coords.), Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Diseño de buenas prácticas docentes en el contexto actual (págs. 40-50) Alicante: Universidad de Alicante. Recuperado de http://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2011/documentos/posters/183834.pdf
  • López Pastor, V. (2005). Evaluación, aprendizaje y docencia universitaria. Su relación con el espacio europeo de educación superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 8(4), 1-4. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1229705605.pdf
  • Martín López, M. y Roldán Márquez, A. (coords.) (2011). EES y cambios en las metodologías docentes. Sevilla: Tirant Lo Blanch.
  • Mesa, J. A., Álvarez, J. V., Villanueva, J. M. y De Cos, F. (2008). Actualización de métodos de enseñanza-aprendizaje en asignaturas de dirección de proyectos de ingeniería. Formación Universitaria, 1(4), 23-28. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062008000400004&script=sci_arttext. doi http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062008000400004
  • Michavila, F. (2000). ¿Soplan vientos de cambios universitarios? Boletín de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 1(1), 4-7. Recuperado de http://revistas.um.es/redu/article/view/11441
  • Ovejero, A. (1988). Psicología Social de la Educación. Barcelona: Herder.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudios de caso. Madrid: Morata.
  • Zabalza, M. A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.