Twenty-five year history of the journal Psicothema

  1. Quevedo Blasco, Raúl
  2. Ariza Castilla, Tania
Journal:
Psicothema

ISSN: 0214-9915

Year of publication: 2013

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 93-99

Type: Article

More publications in: Psicothema

Abstract

Background: There is a growing interest in evaluating the contents of scientific Psychology journals and therefore, to mark the twenty-fifth anniversary of Psicothema, we aim to provide an insight into its historical evolution. The objective of this study was to carry out a bibliometric analysis of the articles published from 1989 to 2012, in order to provide information regarding different parameters related to production and quality. Method: The data analysed were the evolution of the articles throughout the analysed period, languages of publication, index of authorship, countries according to author affiliation, subject matter, the ten most cited articles, Top Ten journals in which Psicothema is most cited, and the evolution of the Impact Factor, amongst others. Results: A total of 2,163 articles were analysed, of which the majority (96.16%) are original articles, published in Spanish (80.07%) and with predominantly two authors (28.34%). The journal has published work by authors from 32 different countries according to their affiliation. Conclusions: The results support the multidisciplinary character of the journal and a positive and constant evolution towards the advance in Psychology.

Bibliographic References

  • Ariza, T., Granados, M.R., Ramiro, M.T., & Gómez-García, A. (2011). Una década de la Revista Española de Orientación y Psicopedagogía: un análisis bibliométrico de su evolución [A decade of the Revista Española de Orientación y Psicopedagogía: A bibliometric analysis of its development]. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22, 38-57.
  • Buela-Casal, G., Olivas-Ávila, J., Musi-Lechuga, B., & Zych, I. (2011). The h index of the presidents of the American Psychological Association (APA) through journal articles included in the Web of Science. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11, 95-107.
  • Buela-Casal, G., & Zych, I. (2012a). How to measure the internationality of scientific publications. Psicothema, 24, 435-441.
  • Buela-Casal, G., Perakakis, P., Taylor, M., & Checa, P. (2006). Measuring Internationality: Reflections and perspectives on academic journals. Scientometrics, 67, 45-65.
  • Buela-Casal, G., & Zych, I. (2012b). What do the scientists think about the impact factor? Scientometrics, doi: 10.1007/s11192-012-0676-y.
  • Buela-Casal, G., Zych, I.Medina, Viedma del Jesús, M.I., Lozano, S., & Torres, G. (2009). Analysis of the influence of the two types of the journal articles; theoretical and empirical on the impact factor of a journal. Scientometrics, 80, 265-282.
  • Buela-Casal, G., Zych, I., Sierra, J.C., & Bermúdez, M.P (2007). The Internationality Index of the Spanish Psychology journals. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, 899-910.
  • Escudero, T., Pino, J.L., & Rodríguez, C. (2010). Evaluación del profesorado universitario para incentivos individuales: revisión metaevaluativa [University teacher assessment for individual incentives: Metaevaluative revisión]. Revista de Educación, 351, 513-537.
  • García-Berro, E., Colom, X., Martínez, E., Sallarés, J., & Roca, S. (2011). La encuesta al alumnado en la evaluación de la actividad docente del profesorado [The student's questionnaire in the evaluation of the teaching activity of academic staff]. Aula Abierta, 39, 3-14.
  • García-Berro, E., De la Vega, R., Amblàs, G., Martínez, E., Campeny, L Bugeda, & Roca, S. (2012). Un caso práctico de meta-evaluación docente: el manual de evaluación de la Universidad Politécnica de Cataluña [A practical case of teaching meta-evaluation: The teaching manual of the Universitat Politècnica de Catalunya]. Aula Abierta, 40, 11-24.
  • Gómez, I., & Bordons, M. (1996). Limitaciones en el uso de los indicadores bibliométricos para la evaluación científica [Limitations on the use of bibliometric indicators for scientific evaluation]. Política Científica, 46, 21-26. Retrieved August 15, 2012, from http://digital.csic.es/bitstream/10261/9813/1/20090122134420909.pdf.
  • Gómez-García, A., Ramiro, M.T., Ariza, T., & Granados, M.R. (2012). Estudio bibliométrico de Educación XX1 [Bibliometric Study of Educación XX1]. Educación XX1, 15, 17-41.
  • Granados, M.R., Ariza, T., Gómez-García, A., & Ramiro, M.T. (2011). Estudio bibliométrico de Aula Abierta [Aula Abierta: Bibliometric Study]. Aula Abierta, 39, 97-11.
  • Hartley, J. (2012). New ways of making academic articles easier to read. International Journal of Clinical and Health Psychology, 12, 143-160.
  • Musi-Lechuga, B., Olivas-Ávila, J., & Castro, A. (2011a). Productividad de los programas de doctorado en Psicología con Mención de Calidad en artículos de revistas incluidas en el Journal Citation Reports [Productivity of doctoral programs in Psychology with Quality Mention in journal articles included in Journal Citation Reports]. Psicothema, 23, 343-348.
  • Musi-Lechuga, B., Olivas-Ávila, J.A., & Castro, A. (2011b). Productividad en tesis de los programas de doctorado en Psicología con Mención de Calidad [Productivity in doctoral dissertations of doctoral programs in Psychology with Quality Mention]. Revista Mexicana de Psicología, 28, 93-100.
  • Musi-Lechuga, B., Olivas-Ávila, J.A, Guillén-Riquelme, A., & Castro, A. (2011). Relación entre productividad y eficiencia de los programas de doctorado en Psicología [Relationship between productivity and efficiency of doctoral programs in Psychology]. Revista Latinoamericana de Psicología, 43, 297-305.
  • Narin, F., Stevens, K., & Whitlow, E.S. (1991). Scientific Co-operation in Europe and the Citation of Multinationally Authored Papers. Scientometrics, 21, 313-323.
  • Navarrete-Cortés, J., Fernández-López, J.A., López-Baena, A., Quevedo-Blasco, R., & Buela-Casal, G. (2010). Global psychology: A bibliometric analysis of Web of Science publications. Universitas Psychologica, 9, 553-567.
  • Navarrete-Cortés, J., Quevedo-Blasco, R., Chaichio-Moreno, J.A., Ríos, C., & Buela-Casal, G. (2009). Análisis cuantitativo por países de la productividad en Psicología de las revistas en la Web of Science [Quantitative analysis by country of psychological material published in journals in the Web of Science]. Revista Mexicana de Psicología, 26, 131-143.
  • Olivas-Ávila, J.A., & Musi-Lechuga, B. (2010). Análisis de la producción de los profesores funcionarios de Psicología en España en artículos de revistas en la Web of Science [Analysis of the production of psychology professors in Spain in journal articles of the Web of Science]. Psicothema, 22, 909-916.
  • Olivas-Ávila, J.A., & Musi-Lechuga, B. (2012a). Aprendiendo a buscar en la Web of Science: réplica al estudio de Aluja, Becoña, Botella, Colom, Echeburúa, Forns, Pérez y Vila (2011) [Learning to search on the Web of Science: A reply to the Aluja, Becoña, Botella, Colom, Echeburúa, Forns, Pérez and Vila (2011) study]. Psicothema, 24, 594-602.
  • Olivas-Ávila, J.A., & Musi-Lechuga, B. (2012b). Doctorados con Mención de Excelencia en Psicología: evidencia en tesis doctorales y artículos en la Web of Science [Psychology doctoral programs whit Excellence Mention: Doctoral theses and Web of Science articles evidence]. International Journal of Clinical and Health Psychology, 12, 503-516.
  • Quevedo-Blasco, R., Ariza, T., & Raya, L. (2012). Análisis de la producción de la Psicología Jurídica en España (1989-2010) [Analysis of the Legal Psychology production in Spain (1989-2010)]. Aula Abierta, 40, 117-128.
  • Quevedo-Blasco, R., Díaz-Piedra, C., & Guglielmi, O. (2010). Análisis comparativo de las publicaciones sobre drogodependencias en las revistas de Psicología Clínica y Psiquiatría iberoamericanas indexadas en el Journal Citation Reports [Analysis of the Iberoamerican publications on drug dependency in the clinical psychology and psychiatry journals indexed in the Journal Citation Reports]. Salud Mental, 33, 133-143.
  • Quevedo-Blasco, R., & López-López, W. (2010). Análisis bibliométrico de las revistas multidisciplinares de Psicología recientemente incorporadas en la Web of Science (2008-2009) [Bibliometric Analysis of Selected Multidisciplinary Journals of Psychology Recently Incorporated in the Web of Science (2008-2009)]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23, 384-408.
  • Quevedo-Blasco, R., & López-López, W. (2011). Situación de las revistas iberoamericanas de Psicología en el Journal Citation Reports de 2010 [Status of iberomerican journals of psychology at the 2010 Journal Citation Reports]. Universitas Psychologica, 10, 937-947.
  • Velasco, B., Eiros, J.M., Pinilla, J.M., & San Román, J.A. (2012). La utilización de indicadores bibliométricos para evaluar la actividad investigadora [Using bibliometric indicators in research performance assessment]. Aula Abierta, 40, 75-84.
  • Zych, I., & Quevedo-Blasco, R. (2011). A decade of the International Journal of Clinical and Health Psychology (2001-2010). International Journal of Clinical and Health Psychology, 11, 549-561.
  • Villar, A. (2011). El "eigenfactor": un nuevo y potente instrument bibliométrico para evaluar la investigación [The "eigenfactor": A new and powerful bibliometric tool]. Aula Abierta, 39, 85-96.
  • Zych, I., & Buela-Casal, G. (2009). The internationality index: Application to Revista Latinoamericana de Psicología. Revista Latinoamericana de Psicología, 41, 401-412.
  • Zych, I., & Buela-Casal, G. (2010). Internacionalidad de las revistas de Psicología Multidisciplinar editadas en Iberoamérica e incluidas en la Web of Science [Internationality of the Multidisciplinary Psychology Journals Published in Ibero-America and included in the Web of Science]. Universitas Psychologica, 9, 27-34.