Formación universitaria e intervención socialuna contribución de las técnicas gestálticas

  1. Manzanera-Ruiz, Roser 1
  2. Sierra-Luque, Francisco 2
  3. Borrego-García, Purificación 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Proyecto Alejandría, Formación y Terapia, España
Journal:
Revista Costarricense de Psicología

ISSN: 0257-1439 1659-2913

Year of publication: 2015

Issue Title: Revista Costarricense de Psicología

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 133-146

Type: Article

DOI: 10.22544/RCPS.V34I02.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Costarricense de Psicología

Abstract

The European Higher Education Area emphasizes acquisition of skills in the teaching-learning process. This involves the renovation of traditional teaching methods towards other more creative aspects of learning that emphasize the “know-how” and take into consideration the individual’s emotional and psychological dimensions. The aim of this paper is to show how Gestalt psychotherapy techniques based on life experiences, allow acquisition of know-how in key tasks for social intervention professionals, through an in-class experience with social work students. We show how learning these techniques from experiential practice favours the formation of future professionals and their personal and emotional potentials and capabilities.

Bibliographic References

  • Barker, R. L. (2003). The Social Work Dictionary.Washington DC: NASW Press.
  • Courtney, R. (1980). The dramatic curriculum. London: Heineman.
  • Dewey, J. (2003). Reconstruction en Philosophie. Ferrago: Pau Editions.
  • Estanqueiro, E. (2006). Principios de comunicación interpersonal: para saber tratar con las personas. Barcelona: Narcea.
  • Fàbregues, S. y Paré, M.H. (2005). El grup de discussió i l’observació participant. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Federación Internacional de Trabajadores Sociales (1994). La ética del Trabajo Social. Principios y criterios. Recuperado de http://www.cpihts.com/2003_07_24/etica_ts_esp.htm.
  • Fantova, F. (2007). Repensando la intervención social. Documentación social, 147, 183-198.
  • Frascara, J. (2000). Diseño gráfico para la gente. Comunicaciones de masa y cambio social. Buenos Aires: Ediciones Infinito.
  • Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
  • Goldstein, K. (1974). La naturaleza humana a la luz de la psicopatología. Buenos Aires: Paidós.
  • Goldstein, K. (1995). The organism: A holistic approach to biology derived from pathological data in man. New York: Zone Books.
  • Goodman, P. (1968). People or Personnel and Like a Conquered Province. New York: Vintage.
  • Heidegger, M. (1962). Being and Time. New York: Harper and Row.
  • Mar, P. (2007). Un ejercicio de formación autorreferencial en la universidad. El caso del seminario-taller Pedagogía de la Gestalt. Perfiles Educativos 29(116), 113-131. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211606
  • Mayer, J.D. & Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?” En P. Salovey y D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
  • Montero, I. y León, O. G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología International. Journal of Clinical and Health Psychology 2(3), 503-508. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33720308
  • Montoya, C. (2001). Apuntes para una reflexión desde el proceso creativo en la terapia gestáltica. Revista electrónica de psicología FUNLAM, 3.
  • Moreau, A. (1999). Ejercicios y técnicas creativas de Gestal terapia. Málaga: Sirio.
  • Naranjo, C. (1990). La vieja y novísima Gestalt: Actitud y practica. Santiago de Chile: Cuatro Vientos.
  • Naranjo, C. (2002). La posibilidad y Urgencia de una Educación para el Ser. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
  • Naranjo, C. (2007). Carácter y Neurosis. Chile: Comunicaciones Noreste.
  • Peñarrubia, F. (1998). Terapia Gestalt, la vía del vacío fértil. Madrid: Alianza Editorial.
  • Perls, F. (1975). Dentro y Fuera del Tacho de Basura. Santiago de Chile: Ed. Cuatro Vientos.
  • Perls, F. (1976). El enfoque Gestáltico: Testimonios de Terapia. Chile: Cuatro vientos
  • Polster, E.M. (1976). Terapia gestáltica. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Robertson, K. (2005). Active Listening. More tan just paying attention. Australian Family Physician, 34(12), 1053-1055.
  • Salama, H. (2002). Psicoterapia Gestalt procesos y metodología. México: Alfa-Omega.
  • Sarramona, J. (2000). Teoría de la Educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona: Ariel.
  • Universidad de Granada. (2008). Título de Grado de Trabajo Social. Recuperado de http://secretariageneral.ugr.es/pages/normativa/ugr/consejo-de-gobierno/planes-de-estudio/trabajosocial