Epigrafía y culto imperial en la Granada romana

  1. Pastor Muñoz, Mauricio 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica

ISSN: 1131-8848

Year of publication: 2015

Issue: 26

Pages: 105-137

Type: Article

More publications in: Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica

Abstract

The aim of this essay is to examine the epigraphic evidence concerning theimperial cult of the Empire in Roman Granada. Some epigraphs contain references toholders of positions that were instrumental in promoting the Roman imperial cult (sacerdos,pontifex, flamen, flaminica). For example, L. Galerius Valerianus and ? SilvinusFab(ius), sacerdotes perpetui in Iliberis; P. Octavius Flavus, C. Aemilius Niger Arvacusand L. Cominius Iulianus, flamines in Acci, Sexi and Ilurco respectively; Cornelia Severina,…L.f. Patricia and Licinia Rufina, sacerdos/flaminica in Iliberis; or the seviri augustalesof Iliberis, M. Servilius Onesimus and L. Cornelius? Persius. Some other epigraphsmention divinities of the official Roman pantheon. All these testimonies show that thereligion of the Empire was eventually established in Roman Granada. The process ofimplantation was fostered by the local elites’ desire for integration into municipal andurban life through the performance of religious offices.

Bibliographic References

  • A. BALIL, “Les Valerii Vegeti une famille sénatoriale originaire de la Bétique”, Oretania 3, 1961, 96-99
  • A. CASTILLO RUEDA, M. ORFILA y F. MUÑOZ MUÑOZ, “El mundo antiguo: la ciudad de Ilurco en época ibérica y romana”, en R.G. PEINADO (ed.), De Ilurco a Pinos Puente. Poblamiento, economía y sociedad de un pueblo de la Vega de Granada, Granada, 1998, pp. 71-101.
  • A. GARCÍA Y BELLIDO, “Hércules Gaditanus”, ArEAq. 36, 1963, pp. 70-153
  • A. GARCÍA Y BELLIDO, Les religions orientales dans l’Espagne Romaine, Leiden 1967, pp. 106 ss.
  • A.M. VÁZQUEZ HOYS, “La religión romana en Hispania, I: Análisis estadístico”, Hispania Antiqua, 7, 1977, pp. 7-45
  • A. M. VÁZQUEZ HOYS, La religión romana en Hispania. Fuentes epigráficas, arqueológicas y numismáticas, Madrid 1982
  • A. MENDOZA, “Minerva (Atenea) de bronce del Museo Arqueológico de Granada”, Cuadernos de Prehistoria de la Universidad de Granada 9, 1984, pp. 285-288
  • A. NOCK, “Seviri and Augustales”, AIPhO, 2, 2, 1934, pp. 627-638
  • A. RODRÍGUEZ AGUILERA, Granada Arqueológica, Granada, 2001, passim
  • A. ROSS TAYLOR, “Augustales, seviri augustales and seviri: a chronological study”, TAPHA, 45, 1914, pp. 231-237
  • A. STYLOW, R. ATENCIA, J. GONZÁLEZ, C. GONZÁLEZ ROMÁN, M. PASTOR y P. RODRÍGUEZ OLIVA, Corpus Inscriptionum Latinarum II: Inscriptiones Hispaniae Latinae, ed. Altera, pars, V. Conventus Astigitanus, Berlín-Nueva York, 1998, (= CIL, II2/5), caps. XXV-XXVIII
  • E. MELCHOR, El mecenazgo cívico en la Bética. La contribución de los evergetas a la vida municipal, Córdoba 1994.
  • E. ORDUÑA, “Nueva interpretación de la inscripción de Betatun”, Veleia: Revista de prehistoria, historia antigua, arqueología y filología clásica, 26, 2009, pp. 359-362
  • F. MOLINA FAJARDO, Almuñecar romana, Granada, 2000, pp. 129-186.
  • G. RADKE, Die Götter Altitalius, Münter Westlaen1965; p. 292; V
  • H.G. GUNDEL, “Devotus numini maiestatique eius: Zur Devotionsformel in Weihinschrifften de römischen Kaiserzeit”, Epigraphica 15, 1953, pp. 128-141.
  • J. ALVAR, “El culto y la sociedad. Isis en la Bética”, en C. GONZÁLEZ ROMÁN (ed.), La sociedad de la Bética. Contribuciones para su Estudio (Biblioteca de Estudios Clásicos 2), Granada 1994, pp. 9-28
  • J. BAYET, La religión romana. Historia política y psicológica, Madrid 1984, pp. 65 ss.
  • J. BELTRÁN, “Una dedicación a los Lares Viales en la Bética”, Mainake IV-V, 1982-83
  • J. CARRASCO, “El Hermes de bronce de Pinos Puente (Granada)”, XIV Congreso Nacional de Arqueología, Zaragoza 1977, pp. 763-768
  • J.F. RODRÍGUEZ NEILA, Sociedad y administración en la Bética romana, Córdoba 1981, pp. 143ss.
  • J. M. BLÁZQUEZ, “El Herackleion gaditano, un templo semita en Occidente”, Actas del II Congreso Arqueológico del Marruecos Español (Tetuán 1953), Tetuán, 1955, pp. 309-314
  • J. M. BLÁZQUEZ, Religiones en la España antigua, Madrid 1991.
  • J.M. BLÁZQUEZ, Religiones primitivas de Hispania, I: Fuentes literarias y epigráficas, Madrid 1962
  • J. M. SANTERO, “Colonia Iulia Gemella Acci”, Habis 3, 1972, pp. 203-222
  • J.M. SANTERO, “Excavaciones en una villa tardo-romana en Paulenca, Guadix (Granada)”, Noticiario Arqueológico Hispánico,3, 1975, pp. 225-278
  • J. MANGAS, “El culto de Hércules en la Bética” enJ. BLÁZQUEZ y J. ALVAR (eds.), La Romanización en Occidente, Madrid 1996, pp. 279-297.
  • J. RODRÍGUEZ CORTÉS, Sociedad y religión clásica en la Bética romana, Salamanca 1991
  • K. LATTE, Römische Religionsgeschichte, Munich 1960, V, pp. 130-137
  • M. ALMAGRO, “Sobre la dedicación de los altares del templo de Hércules Gaditanus”, en AA.VV., La religión romana en Hispania (Simposio organizado por el Instituto de Arqueología (17-19 diciembre 1979), Madrid 1981, pp. 303-307
  • M.G. SCHMIDT y M. PASTOR “Inschriften aus der Provinz Granada –eine Nachlese”, Chiron, 19, 1989, pp. 367-386.
  • M. GÓMEZ MORENO, “El municipio Ilurconense”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 100, 1907, pp. 182-193
  • M. JIMÉNEZ JIMÉNEZ, Personajes de la Granada Romana, Granada 1999, pp. 91 ss.
  • M. MAYER, “Inscripciones procedentes del solar nº 11 de la calle María La Miel”, en M. ORFILA, Florentia Iliberritana. La ciudad de Granada en época romana, Granada, 2011, recuadro 10, pp. 70-71
  • M. PASTOR, “Aspectos sociales y económicos del Municipium Florentinum Iliberritanum”, AEsArq 56, 1983, pp. 151-167
  • M. PASTOR, Corpus de Inscripciones Latinas de Andalucía. Volumen IV: Granada, Sevilla, 2002
  • M. PASTOR, “Documentación epigráfica y sociedad romana en Granada y su provincia”, Homenaje a María Angustias Moreno, Granada, 2006, 321-364
  • M. PASTOR, “Epigraphica Granatensis, I”, Flor. Ilib. 14, 2003, pp. 349-386
  • M. PASTOR, “Epigraphica Granatensis, II”, Flor. Ilib. 15, 2004, pp. 389-409
  • M. PASTOR, “Epigraphica Granatensis III”, Flor. Ilib. 22, 2011, pp. 259-285.
  • M. PASTOR, “Epigrafía y sociedad en la Colonia Iulia Gemella Acci”, en L. HERNÁNDEZ GUERRA et alii (eds.), Actas del I Congreso Internacional de Historia Antigua, “La Península Ibérica hace 2000 años”, Valladolid 23/25-XI-2000, Valladolid, 2002, pp.425-439
  • M. PASTOR, “Epigrafía y sociedad en el municipio romano de Ilurco”, Actas del I Coloquio de Historia Antigua de Andalucía (Córdoba 1988), II, Córdoba 1993, pp. 41-56
  • M. PASTOR, “Epigrafía y sociedad en Iliberis en época de los Antoninos”, Actas del II Congreso Internacional de Historia Antigua. ‘La Hispania de los Antoninos’, Valladolid 2005, pp. 141-165
  • M. PASTOR, “Esculturas romanas de Almuñecar” en E. LA ROCCA, P. LEÓN y CL. PARISI (eds.), Le due patrie acquisite. Studi di Archeologia dedicati a Walter Trilmich, Roma, 2008, pp. 355-365.
  • M. PASTOR, “La diosa romana Stata Mater en Iliberis. Único testimonio epigráfico en Hispania”, Cuadernos de Prehistoria de la Universidad de Granada, 12-13, 1987-1988, (1990), pp. 237-250.
  • M. PASTOR,“La epigrafía granadina como forma de difusión de la religión romana, en A. VENTURA y H. GIMENO (eds.), Espacios, usos y formas de la epigrafía hispana en épocas antigua y tardoantigua. Homenaje al Dr. A. U. Stylow (Anejos de AEArq. XLVIII), Madrid, 2009, pp. 259-272
  • M. PASTOR, “La Granada romana: la estructura social de Iliberis según la epigrafía”, Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino, 25, 2013, pp. 29-48.
  • M. PASTOR, “Los dioses de los difuntos en la Bética romana ¿miedo o respeto?”, Actas del IV Simposio Internacional de la Sociedad Española de Ciencias de las Religiones. “Milenio: Miedo y Religión”, La Laguna, 2000 = http://www.ull.es/congresos/conmirel/PASTOR.htm
  • M. PASTOR, “Los dioses Manes en la Epigrafía funeraria bética”, Mainake, XXVI, 2004, pp. 280-294
  • M. PASTOR, “Religión y culto en el Municipium Florentinum Iliberritanum”, en M. MAYER (ed.), Religio Deorum. Actas de Coloquio Internacional de Epigrafía culto y sociedad en Occidente, Sabadell,1993, pp. 369-387
  • M. PASTOR y A. MENDOZA, Inscripciones latinas de Granada y su Provincia, Granada, 1987
  • M. PASTOR y F. MOLINA FAJARDO, “Epigrafía romana de Almuñécar (Sexi Firmum Iulium)”, Almuñécar, Arqueología e Historia II, 1984, pp. 315-350.
  • M. PASTOR y F. MOLINA FAJARDO, “Nuevo flamen provincial de la Bética en inscripción romana inédita de Almuñécar”,en Almuñécar, Arqueología e Historia, II, Granada, 1984, pp. 194-315
  • M. PELLICER y W. SCHÜLE, El Cerro del Real de Galera (Granada), EAE 52, Madrid, 1966, passim.
  • M. SOTOMAYOR, “Casería Titos (Granada)”, Noticiario Arqueológico Hispánico, 8-9, 1964-1965, pp. 354-460.
  • N. MARÍN, J.M. GENER y M.A. PÉREZ CRUZ, “La ciudad ibero-romana de Basti”, Flor. Ilib.4-5, 1993-1994, pp. 322-333.
  • P. RODRÍGUEZ OLIVA, F. PEREGRÍN y J. ANDERICA, “Exvotos ibéricos con relieve de équidos de la vega granadina”, Actas XVI Congreso Arqueológico Nacional (Murcia-Cartagena, 1982), Zaragoza, 1983, pp. 751-768.
  • P. RUÍZ MONTES y A. RODRÍGUEZ AGUILERA: “Sobre el hallazgo de un nuevo testimonio epigráfico para el estudio del Municipium Florentinum Iliberritanum (Granada), Herakleion, 2, 2009, pp. 107-116
  • R. ÉTIENNE, Le culte imperial dans la péninsule ibérique d’Auguste á Diocletien, París 1958 (=1974).
  • R. ÉTIENNE, “Les syncretismes dans les religions grecque et romaine”, Travaux du Centre d’Études Superieurs Specialisé d’Histoire des religions, Strasbourg 1973, pp. 157-167
  • R. ÉTIENNE, Itineraria Hispánica. Recueil d’articles. Textes reunis par F. Mayet, París 2006.
  • S. CORZO, M. PASTOR, A. U. STYLOW y J. UNTERMAN, “Betatun, la primera divinidad ibérica identificada”, Palaeohispánica. Revista sobre lenguas y culturas de la Hispania antigua, 7, 2007, pp. 251-262
  • S. LAMBRINO, “Les cultes indigénes en Espagne sous Trajan et Hadrien”, enLes Empereurs romains d’Espagne, París 1965, pp. 230-245