Vivencias educativas durante la Época Franquista en Zújar

  1. Martínez Heredia, Nazaret 1
  2. Bedmar Moreno, Matías 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de Paz y Conflictos

ISSN: 1988-7221

Year of publication: 2016

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 237-259

Type: Article

More publications in: Revista de Paz y Conflictos

Abstract

With the accomplishment of this research, the testimonies and the educational experiences during the Francoism in Zújar, placed in the northwestern part of the region, in the province of Granada, have been known. We analyzed four interviews in depth, using a qualitative methodology developing a biographical-narrative study. We obtained photos and images of objects of interest on the part of the interviewed that complete and complement the construction of the history of life and provide us a more complete vision of the object of study. The main results show us the difficulties in the education, big situations of illiteracy, epochs of shortage, and the precariousness of the educational system in Zújar. The intergenerational relations, the accomplishment of the interviews, as well as its literary transcription they have allowed us to know little by little the forms of life and the needs proceeding from an epoch marked by the Dictatorship. We detected the big differences, in the education and in the daily life between the current and the Francoist Spain. We conclude with the differences in the school and in the everyday life between the present time and the Francoism Spain. We must say that the construction of gender in that epoch was made showing the relationship between women and family, highlighting its role as an educator of children, to be the perfect woman and educated inside your home... foreground the existence of a curriculum aimed at girls, in which school subjects for women on household chores were held with the aim of teaching them to embroider, sewing... In the same way, the importance of the religion in schools, with the need to pray at the entry and exit of the school.

Bibliographic References

  • Bedmar, M., Fresneda, Mª.D & Muñoz, J. (2004). Gerontagogía: educación en personas mayores. Granada: Universidad de Granada.
  • Bedmar, M. & Montero, I. (2003). La educación intergeneracional. Un nuevo ámbito educativo. Madrid: Dykinson.
  • Bedmar, M. & Montero, I. (2009). Recreando la educación en personas mayores: aportes desde la pedagogía social. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Bedmar, M. y Montero, I. (2010). Visión histórico-educativa en la España del franquismo. Influencias y repercusiones a través de los testimonios de vida de nuestros mayores. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 141-156.
  • Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa, Tehoría, 14(1), 61-71. Recuperado de http://www.ubiobio.cl/theoria/v/v14/a6.pdf
  • Cuadernos de Historia de la Educación Nº1, (2002). RECURSOS DIDÁCTICOS. HISTORIA ORAL Y MUSEOS PEDAGÓGICOS. Sevilla: Sociedad Española de Historia de la Educación.
  • Egido, Á. (2001). Trabajando con la memoria: exilio y fuente oral. Historia y Comunicación Social, (6), 265-279.
  • Escolano, A. y Hernández, J. M. (2002). La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Fernández, J.N. (coord.) (2004). INFORME 2012. Las Personas Mayores en España. Datos Estadísticos Estatales y por Comunidades Autónomas. Recuperado de
  • http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/infoppmm2012.pdf
  • Fierro (1994). Proposiciones y propuestas sobre el buen envejecer. En J. Buendía (comp.). Envejecimiento y psicología de la salud (pp.3-33). Madrid: Siglo XXI.
  • García, J. (coord.) (1998). I Jornadas sobre personas mayores y educadores sociales. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • García, J. (2003). Espacios de la educación intergeneracional. En
  • Bedmar, M. y Otros, La educación Intergeneracional: un nuevo ámbito educativo (pp.19-39). Madrid: Dykinson.
  • Ley 6/1999, de 7 de julio, de Atención y Protección a las Personas Mayores. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/1999/09/29/pdfs/A34670-34680.pdf
  • Muñoz, J. (2002). Psicología del envejecimiento. Madrid: Pirámide.
  • Muñoz, J. (2005). ATLAS.ti, versión 3.03, Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Peterson, A.D. (1976). Educational Gerontology: the State of the Art. Educational Gerontology 1(1), 61-73.
  • Puelles, M. (1980). Educación ideológica en la España contemporánea. Barcelona: Editorial Labor.
  • Puelles, M. (2008). Modernidad, republicanismo y democracia: una historia de la educación en España. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Rabazas, T. & Ramos, S. (2006). La construcción el género en el franquismo y los discursos educativos de la Sección Femenina. Encounters on Education, (7), 43-70.
  • Sánchez, C. (2004). Leer en la escuela durante el franquismo. Cuenca: Ediciones de la universidad de Castilla-la Mancha.
  • Sonlleva, M. & Torrego, L.M. (2014). La Escuela Primaria del primer franquismo desde las voces del alumnado segoviano: una iniciación en la investigación educativa. Tendencias Pedagógicas, (24), 285- 306.
  • Suárez, M. (2002). Historias de vida y fuente oral. Los recuerdos escolares. En A. Escolano Benito y J. M. Hernández Díaz (Ed.), La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada (pp. 429-443). Valencia: Tirant lo Blanch.