Relaciones entre empatía y valores socialmente responsables en una muestra de estudiantes universitarios

  1. Morales, Ana María
  2. Morales, Francisco Manuel
  3. Narváez, Manuel Alejandro
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 8: INTERCULTURALIDAD, INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCACIÓN

Issue: 8

Pages: 6-8

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.08.94 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The aim of this work is to analyse the relations between the empathy variable and the socially responsible behaviours. A sample of 53 postgraduate students, aged 24 to 49, in “Educación Secundaria (junior high school) Teaching” at Educational Sciences Faculty, University of Málaga, have undertaken a survey consisting in two questionnaires: one to evaluate empathy, and the other to assess social responsibility behaviours. Results demonstrate that positive correlations exist between the empathy variable  and the socially responsible behaviours marks received from the students.

Bibliographic References

  • Amnistía Internacional (1995). Educación en Derechos Humanos. Propuestas didácticas. Madrid: Sociedad Española de Amnistía Internacional.
  • Arango-Tobon, O. E., Clavijo-Zapata, S. J., Puerta-Lopera, I. C. y Sanchez-Duque, J. W. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 43(169), 89-105. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=604307 53006
  • Bustamante, M. y Navarro, G. (2009). Autoatribución de comportamientos socialmente responsables en estudiantes de carreras del área de Ciencias Sociales. Revista Perspectiva, 18, 45-121. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2573 403.pdf
  • Davidovich, M. P., Espina, A., Navarro, G. y Salazar, L. (2005). Construcción y estudio piloto de un cuestionario para evaluar comportamiento socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 14(1),125-139.
  • Davis, M. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. Catalog of Select Documents in Psychology, 10, 85-100. Recuperado de: http://www.uv.es/friasnav/ Davis_1980.pdf
  • De la Herrán, A. (Coord.) (2003). Guías didácticas para la formación de maestros. Huelva: Hergué Editorial.
  • Fairchild, G., Van Goozen, A. J., Calder, S. J., Stollery, S. & Goodyer, I. (2009). Deficits in facial expression recognition in male adolescents with early-onset or adolescence-onset conduct disorder. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(5),627-636. doi:10.1111/j.1469-7610.2008.02020x.
  • Marti-Noguera, J. J., Martí-Vilar, M. y Almerich, G. (2014). Responsabilidad Social Universitaria: Influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente Responsables. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 160-168.
  • Naval, C. y Herrero, M. (Eds.). (2006). Educación y Ciudadanía en una sociedad democrática. Madrid: Ediciones Encuentro. Navarro, G., Boero, P., Jiménez, G., Tapia, L.,
  • Hollander, R., Escobar, A., ... Espina, A. (2010). Universitarios y responsabilidad social. Calidad de la Educación, 33, 101-121.
  • Naya, L. M. (Coord.) (2005). La educación y los derechos humanos. Donostia: Erein.