On Auctoritates and Method in Spanish Medical Humanismthe Case of Examen de ingenios para las ciencias

  1. Rocío G. Sumillera 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Revista de historia de la psicología

ISSN: 0211-0040

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 37

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 2-8

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista de historia de la psicología

Laburpena

Juan Huarte de San Juan’s treatise Examen de ingenios para las ciencias (1575) aims (1) to explain the factors that make a man excel in one science yet render him incapable of another, (2) to discover the number and differences of human wits, and the arts and sciences that correspond to each, and (3) to illustrate the way that all this can be known. Whereas Huarte takes the conceptual hippocratic-galenic framework as his starting point, he acknowledges that tradition proves insufficient to achieve the goals he has set himself, and thus ponders the best alternative method of succeeding in his enterprise. After an overview of the ancient authorities acclaimed by Spanish medical authors in the sixteenth-century, particularly within the current of medical humanism that prevailed at the University of Alcalá, Huarte’s home university, it will be seen how Huarte criticises such authorities and emphasises the novelty of his own project

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aristotle (1986). On the Soul, Parva Naturalia, On Breath. W. S. Hett (transl.). The Loeb Classical Library. Cambridge, MA. : Harvard University Press and William Heinemann Ltd.
  • Arrizabalaga, J. (2003). Juan Huarte en la medicina de su tiempo. In V. DuchéGavet, (ed.), Juan Huarte au XXIe siècle. Actes de Colloque International Juan Huarte au XXIe siècle (2003. Saint-Jean-Pied-de-Port, Basse Navarre) (pp. 65-98). Anglet, France: Atlantica.
  • Barona, J. L. (1993). Sobre medicina y filosofía natural en el Renacimiento. Valencia, Spain: Universitat de València.
  • Blake, R. M., Curt J. D. and edward H. M. (1960). Theories of Scientific Method: The Renaissance through the Nineteenth Century. Seattle, United States: University of Washington Press.
  • Bylebyl, J. J. (1979). The School of Padua: Humanistic Medicine in the Sixteenth Century. In Charles Webster (ed.). Health, Medicine and Mortality in the Sixteenth Century (pp. 335-370). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Casini, L. (2008). Self-Knowledge, Scepticism and the Quest for a new Method: Juan Luis Vives on Cognition and the Impossibility of Perfect Knowledge. In G. Paganini and J. R. Maia Neto (eds.), Renaissance Scepticisms (pp. 33-60). Dordrecht, Netherlands: Springer Science & Business Media.
  • Di Liscia, D. A., E. Kessler and C. Methuen, (eds.) (1997). Method and Order in Renaissance Philosophy of Nature: The Aristotle Commentary Tradition. Aldershot, United Kingdom: Ashgate.
  • García Vega, L. and J. Moya Santoyo (1991). Juan Huarte de San Juan: patrón de la psicología española. Madrid, Spain: Ediciones Académicas.
  • Garrido Palazón, M. (1999). El Examen de ingenios para las ciencias de Huarte de San Juan y el enciclopedismo retórico y didáctico de su tiempo. Revista de Literatura, 61(122) 349-373.
  • Granjel, L. S. (1980). La medicina española renacentista. Salamanca, Spain: Universidad de Salamanca.
  • Granjel, L. S. (1988). Juan Huarte y su ‘Examen de ingenios’. Salamanca, Spain: Real Academia de Medicina.
  • Henry, J. (2002). Knowledge is Power: Francis Bacon and the Method of Science. Duxford, Cambridge, United Kingdom: Icon.
  • Hirai, H. (2011). Medical Humanism and Natural Philosophy: Renaissance Debates on Matter, Life and the Soul. Leiden, netherlands: brill.
  • Huarte de San Juan, J. (2014). Richard Carew. The Examination of Men’s Wits. R. G. Sumillera (ed.). London, United Kingdom: Modern Humanities Research Association.
  • Iriarte, M. de (1948). El Doctor Huarte de San Juan y su “Examen de ingenios”: contribución a la historia de la psicología diferencial. Madrid, Spain: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Lahiff, P. (2012). Printing, Patronage and Preferment: The Works of Andrés Laguna and the Dynamics of Humanist Publication in the Sixteenth Century. Bulletin of Spanish Studies: Hispanic Studies and Researches on Spain, Portugal, and Latin America, 89(4), 597-608.
  • López Piñero, J. M. (1969). La introducción de la ciencia moderna en España. barcelona, Spain: Ariel.
  • López Piñero, J. M. (1979). The Vesalian movement in sixteenth-century Spain. Journal of the History of Biology, 12(1), 45-8.
  • López Piñero, J. M. and F. bujosa (1978). Tradición y renovación de los saberes médicos en la españa del siglo XVI. Medicina Española, 77, 355-366.
  • Mallart, J. (1952). Huarte y las modernas corrientes de ordenación profesional y social. In C. Viñas y Mey (ed.). Estudios de Historia Social de España, IV vols (pp. 113-151). Madrid, Spain: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto balmes de Sociología, II.
  • Martín Ferreira, A. I. (1995). El humanismo médico en la Universidad de Alcalá (siglo XVI). Alcalá de Henares, Spain: Servicio de Publicaciones Universidad de Alcalá.
  • Montero Cartelle, E. (1989). el humanismo médico en el Renacimiento castellano (s. XVI). In J. Riera, e. Montero Cartelle, A. Rojo Vega, A. Carreras Pachón, A. Orozco Acuaviva y S. Granjel (eds.). Ciencia, medicina y sociedad en el Renacimiento castellano (pp. 19-38). Valladolid, Spain: Instituto de Ciencias de la educación, Universidad de Valladolid.
  • Mora, G. (1977). Review of Juan Huarte, Examen de Ingenios. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 13, 67-78.
  • Pérez Fernández, J. M. (2012). Andrés Laguna: Translation and the early Modern Idea of europe. Translation and Literature, 21, 299-318.
  • Peset, J. L. (2000). Las críticas a la universidad de Juan Huarte de San Juan. en L. E. Rodríguez-San Pedro bezares (ed.). Las universidades hispánicas: de la monarquía de los Austrias al centralismo liberal, II vols. Salamanca, Spain: Universidad de Salamanca.
  • Read, M. K. (1981). Juan Huarte de San Juan. boston, United States: Twayne Publishers.
  • Santamaría Hernández, M. T. (2003). El humanismo médico en la universidad de Valencia (siglo XVI). Valencia, Spain: Consell Valencià de Cultura.
  • Santander Rodríguez, M. T. (1971). Hipócrates en España (Siglo XVI). Madrid, Spain: Dirección General de Archivos y Bibliotecas.
  • Schmitt, C. B. (1985). Aristotle among the physicians. In A. Wear, R. K. French and I. M. Lonie (eds.). The Medical Renaissance of the Sixteenth Century (pp. 1-15). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Serés, G. (1989). Introducción. In Juan Huarte de San Juan, Examen de ingenios para las ciencias (pp. 21-129). Madrid, Spain: Cátedra.
  • Siraisi, N. G. (1985). The Changing Fortunes of a Traditional Text: Goals and Strategies in Sixteenth-Century Latin editions of the Canon of Avicenna. In A.Wear, R. K. French and I. M. Lonie (eds.). The Medical Renaissance of the Sixteenth Century (pp. 16-41). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Skaarup, B. O. (2015). Anatomy and Anatomists in Early Modern Spain. London, United Kingdom: Routledge.
  • Wallace, W. A. (1988). Traditional natural Philosophy. In C. b. Schmitt, Q. Skinner, e. Kessler. The Cambridge History of Renaissance Philosophy (pp. 201-235). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.